REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa cierpią na poważny problem - szybko odkładający się w nich nagar. Co jest tego przyczyną?

Coraz częściej słychać negatywne opinie na temat nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Początkowe zachwyty związane z ich wysoką ekonomicznością i dynamiką powoli są przyćmiewane awariami i problemami z jakimi borykają się ich użytkownicy.

REKLAMA

Silniki FSI, TFSI i TSI - awarie i problemy

Wyjątkowo pechowe bądź po prostu niedopracowane okazują się jednostki zaprojektowane przez inżynierów Volkswagena czyli silniki z rodziny FSI, TFSI i TSI. Nie dość, że od samego początku trapiły je problemy z łańcuchami rozrządu, napinaczami czy kompresorami to na dodatek znacznie trudniej dostosować je pod instalację gazu LPG (wymagają drogiej instalacji gazu w fazie ciekłej). Teraz okazuje się, że silniki te cierpią na kolejny istotny problem, a mianowicie gromadzący się w nich nagar.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Problem odkładania się nagaru jest wspólny dla praktycznie wszystkich silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (z wyjątkiem systemów opartych na podwójnym rodzaju wtrysku np. D-4S stosowany w silniku Lexusa IS-F ) i dotyczy m.in. Mitsubishi (GDI), Alfy Romeo (JTS) czy Porsche (FSI).

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Główną przyczyną problemów z nagarem w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest umieszczenie wtryskiwacza paliwa w komorze spalania. W rozwiązaniach z pośrednim wtryskiem benzyny (bądź oleju napędowego) paliwo jest podawane do kolektora dolotowego, w którym miesza się ono z powietrzem, po czym zostaje wpuszczone do komory cylindra poprzez zawory dolotowe. Poprzez stały obieg mieszanki paliwowo-powietrznej trzonki zaworów są stale przez nią czyszczone. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa to właśnie trzonki zaworów są miejscem gdzie dochodzi do wyraźnego gromadzenia się bardzo dużych ilości nagaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - winny także EGR

Winą za nagar powstający na zaworach dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa obarcza się także układ recyrkulacji spalin. W zależności od producenta rolę tę pełni albo zawór EGR, albo odpowiednio zsynchronizowana praca zaworów dolotowych i wydechowych (np. silniki JTS). Ponowne wykorzystanie gazów wydechowych przez silnik prowadzi do szybkiego osadzania się nagaru zarówno na trzonkach zaworów, jak i na kolektorze dolotowym.

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Jakie negatywne konsekwencje może nieść odkładający się w silniku nagar? Spektrum usterek jest spore, ale kierowca odczuje je przede wszystkim wyraźnym spadkiem mocy. Ograniczony przepływ powietrza w kolektorze dolotowym oraz mniejsza przepustowość zaworów istotnie ogranicza moc. Zdaniem użytkowników aut spadek mocy to wynosi nawet kilkanaście procent. Znam przypadek Audi RS4 z silnikiem 4.2 FSI o mocy 420 KM, u którego moc obniżyła się o 10%. A to oznacza, że jednostka napędowa straciła ponad 40 KM mocy! Różnica jest zatem wyraźna a problem poważny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA