Kategorie

Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Kamil Fraszkiewicz
Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia
Wycieki oleju czy jego nadmierne zużycie to problem jaki rozwiązują preparaty uszczelniające silnik. Tak przynajmniej zapewniają ich producenci. Czy mogą one zaszkodzić i czy warto je stosować?

Kondycja silnika spalinowego z biegiem lat ulega jego pogorszeniu. Jest to normalne zjawisko i nic na to nie poradzimy. Poszczególne jego elementy pracują w skrajnie trudnych warunkach i przy ogromnych temperaturach, co przekłada się na zużycie materiałów, z których wykonane są podzespoły jednostki napędowej. Jeśli uwzględnić do tego proces tarcia, zachodzących pomiędzy poszczególnymi częściami silnika to okaże, że prędzej czy później remont silnika będzie koniecznością.

Polecamy: Samochód w firmie
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Najczęstszym objawem zużycia jednostki napędowej w samochodzie jest podwyższone zużycie oleju silnikowego. Zasadnicze przyczyny są dwie – albo ulega on spaleniu w komorze silnika, albo po prostu wycieka poza silnik.

Zobacz też: Dlaczego silnik zużywa olej?

Olej najczęściej wycieka z jednostki napędowej z :

  • uszczelnienia miski olejowej
  • przedniego lub tylnego uszczelniacza wału korbowego (zwłaszcza w BMW)
  • uszczelki pokrywy zaworów (temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic 1.4iS)

Spalanie oleju w silniku najczęściej ma miejsce w wyniku zużycia się:

  • prowadnic, uszczelniaczy zaworowych i zaworów- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • pierścieni, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach (np. po dynamicznej jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarki, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, a zwłaszcza wirnik turbiny (efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Preparaty uszczelniające silnik - sposób na jego kosztowny remont?

Wysokie koszty remontu silnika skłaniają wiele osób do zakupu specjalnych preparatów uszczelniających silnik. Na rynku ich wybór jest ogromny, a każdy chwalony jest przez swojego producenta jako niezwykle skuteczny. Większość z tych środków rozwiązuje problem nadmiernego zużycia oleju poprzez jego zagęszczenie. Inne mają wejść w reakcje chemiczne z elementami wykonanymi z tworzysz sztucznych, które stanowią standardowe uszczelnienie silnika (wszelkiego rodzaju gumowe uszczelki itp.)

Preparaty uszczelniające silnik  - niszczą silnik?

Zdaniem mechaników, stosowanie tego typu preparatów nie rozwiązuje problemów z nadmiernym zużyciem oleju przez silnik. Co więcej, bardziej prawdopodobnym jest, że problemy te się zaognią i spotęgują tylko koszty naprawy. Jak to możliwe?

Zapchane kanały olejowe

Największy problem z preparatami uszczelniającymi silnik jest taki, że mogą one zapchać wszelkiego rodzaju kanały olejowe, którymi krąży olej w jednostce napędowej. Paradoksalnie ryzyko zatarcia silnika poprzez niedrożność kanałów olejowych jest tym bardziej prawdopodobne, im większy jest przebieg motoru.  Związane jest to z zalegającym w nim w dużych ilościach nagarem.

Typowe usterki związane ze stosowaniem preparatów uszczelniających silnik

Co może się zatem stać z silnikiem, w którym użyto preparatu uszczelniającego? Najczęstsze problemy dotyczą zatkanych kanałów olejowych. Niekoniecznie dochodzi od razu do zatarcia jednostki napędowej. Bardzo często jako pierwsze posłuszeństwa odmawiają panewki, które tracą smarowanie, przez co dochodzi do ich obrócenia. Poza tym zdarza się, że zapchaniu ulega smok olejowy (Mazda 6 2.0 diesel). Poważne problemy grożą także wałkom rozrządu, które źle smarowane mogą błyskawicznie ulec zużyciu (wytarte krzywki). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że pod wpływem preparatu uszczelniającego, olej silnikowy może zmienić swoje parametry, a w rezultacie stracić swoje wysokie właściwością chłodzące. Jeśli nie będzie mógł w dostateczny sposób odbierać ciepła z poszczególnych podzespołów silnika, to może to prowadzić do przegania motoru i uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Kiedy warto stosować "płynne uszczelniacze silnika" ?

Według mechaników nie warto w ogóle ich stosować bo po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów silnik ulegnie awarii. Są jedna głosy, którym ciężko zaprzeczyć, że stosowanie takich preparatów działa. Walory tego typu uszczelniaczy podkreślają użytkownicy starszych aut, z prostymi silnikami, które pracują już resztką "tchu". Podobno odzyskują one cześć dawnego wigoru, ciszej pracują i istotnemu ograniczeniu ulega poziom dymienia z układu wydechowego.

Preparaty uszczelniające silnik - warto zaryzykować?

Czy zatem warto? Jeśli uwzględnimy koszt przeciętnego remontu silnika kształtujący się na poziomie ok. 1500 zł (czasem nawet kilka razy tyle) to może się okazać, że z przyczyn ekonomicznych nie ma on sensu naprawiać tak wysłużonego pojazdu. Skoro auto i tak już pracuje resztą sił, to wiele nie stracimy jeśli zaryzykujemy napełnienie go preparatem za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowszych aut, o bardziej zaawansowanych układach smarowania jednostki napędowej (np. kilku pomp oleju itd.) nie warto ryzykować z tego typu preparatami. Okazać się może, że koszt naprawy silnika spowodowany dodaniem "uszczelniacza" okaże się kilkukrotnie większy, niż remont np. uszczelniaczy zaworowych (jeden z typowych powodów podwyższonego zużycia oleju).

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?