REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego silnik zużywa olej?Co może być tego przyczyną? Które elementy silnika są newralgiczne w kontekście ewentualnych przecieków bądź wycieków oleju?

Postęp w motoryzacji jest zauważalny gołym okiem. Nowoczesne układy wtryskowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, elektronicznie sterowane dyferencjały…Pomimo wyraźnego postępu, nadal nieodłącznym problemem nowoczesnych silników są, podobnie jak tych z przed 40 lat, ubytki bądź wręcz wycieki oleju.

REKLAMA

Obniżający się poziom oleju w misce olejowej, może mieć dwojaką przyczynę. Albo sytuacja ta spowodowana jest wyciekiem oleju, albo dzieję się to na skutek jego przedostawania się do komory cylindra i spalenia.

Lokalizacja przecieków oleju

Przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Można posłużyć się chociażby arkuszem jednolitego koloru papieru, który podłożony pod pojazd, pomoże wykryć „sprawcę” zamieszania. Najczęściej olej przedostaje się poprzez:

- uszczelnienie miski olejowej

- przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego(zwłaszcza w BMW)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- uszczelkę pokrywy zaworów(temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic)

W niektórych autach konieczne będzie zdemontowanie także osłon silnika.

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

REKLAMA

Warto kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą źle wpływać na inne podzespoły jednostki napędowej. Cieknący olej może niszczyć gumę paska rozrządu i w konsekwencji przyspieszyć jego zerwanie. Niekiedy także problem ślizgającego się sprzęgła jest skutkiem przedostawania się na jego powierzchnię oleju silnikowego. Poza tym, spalany olej wpływa na znacznie szybsze zużycie katalizatora-jednej z najdroższych części w aucie.

Jeśli na silniku bądź skrzyni biegów nie widać żadnych wycieków oleju, a mimo to bagnet wskazuje obniżony jego poziom oznacza to, że zostaje on spalony w cylindrze. Najczęstszym tego objawem jest dymienie wydobywające się z rury wydechowej (choć czasami efekt ten występuje tylko do chwili aż silnik się rozgrzeje).

Olej może przedostawać się do komory spalania poprzez:

  • zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • zużyte pierścienie, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach(np. po jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarkę, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza wirnik turbiny(efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Ile oleju może zużywać silnik?

REKLAMA

Producenci bardzo często podają, że ich silniki mogą zużywać nawet 1l oleju na 1000km. Tego typu zapis stanowi „podkładkę” dla koncernu na wypadek, gdyby się okazało, że jednak nie udało się dobrze zaprojektować silnika bądź ma on jakieś braki materiałowe. Jeśli średni przebieg w Polsce szacuje się na 20tys. km oznacza to, że do takiego silnika należy w ciągu roku dolać łącznie 20 litrów oleju!!! A to koszt około 700zł!

O konieczności podjęcia naprawy silnika należy tak naprawdę myśleć gdy pochłania on ok.0,5litra oleju/1000km. Owszem, są silniki których praca przy dużym obciążeniu wymusza silne zużycie oleju (jak np. silniki Hondy z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC), ale zazwyczaj sytuacja ta związana jest z dynamiczną jazdy na bardzo wysokich obrotach. Gdy silnik pracuje w średnim zakresie obrotów problem ten nie powinien występować. Jeśli jednostka napędowa jest w dobrym stanie, nie zużywa oleju.

Inne przypadki nadmiernego zużycia oleju przez silnik, znane są posiadaczom Toyot z silnikiem 1.8 VVT-i , BMW z serii M czy Nissanów z silnikami 1.5 i 1.8, produkowanych po 2000 roku. W przypadku aut firmy Alfa Romeo problem stanowi jednostka 2.0TS, która jest bardzo wrażliwa na nawet najmniejsze ubytki oleju. Prowadzić one mogą bowiem do poważnych problemów związanych wariatorem na wałku rozrządu, który w takim przypadku zaczyna głośno pracować, wydając charakterystyczny klekot. Silnik zaczyna bardzo „twardo” pracować, co może skończyć się zerwaniem paska rozrządu.

Obecnie największy problem dotyczący zużycia oleju mają silniki diesla. Prawdopodobnie jednym z powodów są ich mocno wysilone turbosprężarki, które na skutek zużycia wirnika turbiny, przepuszczają olej bezpośrednio do układu wydechowego.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim.

Dopuszczalne zużycie oleju wg producentów:

Dopuszczalne zużycie oleju przez silnik

Producent

Ilość oleju

Silnik

Alfa Romeo

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Audi

0,5l/1000km

wszystkie silniki

BMW

0,7l.1000km

modele M do 1,5l/1000km

Citroen

0,5l/1000km

turbodiesle 1,0l/1000km

Fiat

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Ford

niesprecyzowana

indywidualnie dla danego silnika

Honda

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Hyundai

1,5l/1000km

wszystkie silniki

KIA

1,0l/1000km

pierwsze 5000km - 1,0l/1000km

Lancia

0,4l/1000km

wszystkie silniki

Lexus

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Mazda

0,8l/1000km

wszystkie silniki

Mercedes

0,8l/1000km

auta dostawcze – 1,0l/1000km

Mitsubishi

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Nissan

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Opel

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Peugeot

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Saab

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Seat

niesprecyzowana

indywidualnie dla danego silnika

Skoda

0,5l/1000km

wszystkie silniki

Subaru

niesprecyzowana

wszystkie silniki*

Suzuki

1,0l/1000km

wszystkie silniki

Toyota

1,0l/1000km

wszystkie silniki*

Volkswagen

0,5l/1000km

wszystkie silniki

*niektóre silniki są objęte gwarancją przy mniejszych użyciu np. D-4D 0,5l/1000km

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA