REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie

Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie
Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Dziś porozmawiamy pół żartem, pół serio. Wrócimy bowiem do Fiata 126p, który bez wątpienia zmotoryzował Polskę i przyjrzymy się usterkom nękającym jego jednostkę napędową. Z jakimi awariami borykał się silnik Malucha?

Fiat 126p był niczym innym, jak następcą legendarnej Pięćsetki. I choć we Włoszech format małego i taniego auta powoli zaczął się wyczerpywać, konstrukcja znalazła podatny grunt nad Wisłą. Tu społeczeństwo było głodne motoryzacji. Pod maską Malucha występowały przede wszystkim dwa silniki. Obydwa miały 2 cylindry, obydwa były chłodzone powietrzem i obydwa montowano w tylnej części nadwozia. Początkowo PRL-owe Porsche otrzymywało jednostkę o pojemności 594 cm3 i mocy 23 koni mechanicznych. Po modernizacji motor miał 652 cm3 i 24 konie.

REKLAMA

Silnik Malucha - dane techniczne producenta:

Pojemność Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna
594 cm3 23 KM 4800 obr./min. 39 Nm 3400 obr./min. 54 s. 105 km/h
652 cm3 24 KM 4500 obr./min. 42 Nm 3200 obr./min. 48 s. 105 km/h

Silnik Malucha - identycznie jak wszystkie inne produkty PRL-owego przemysłu - był daleki od ideału. Jednostka miała ograniczoną trwałość i serię dość poważnych problemów. Najważniejszy? Ten dotyczył paska klinowego. Napęd alternatora lub prądnicy potrafił zerwać się niezwykle szybko i bez absolutnie żadnej zapowiedzi. Na szczęście wprawni użytkownicy Fiatów 126p byli przygotowani na tą ewentualność. Większość po prostu woziła ze sobą zapasowy pasek. Co w sytuacji, w której paska nie było? Polscy kierowcy końca XX wieku byli mocno pomysłowi i zastępowali napęd np. pończochami.

Zobacz również: 35 lat Polskiego Fiata 126p

Must have? Silnik Malucha wymagał… kija od szczotki!

REKLAMA

Silnik Malucha borykał się też z usterkami układu zapłonowego. Na czym one polegały? Rozrusznik w Fiacie był sterowany linką. Ta w czasie eksploatacji zrywała się. Bez niej nie było mowy o rozruchu silnika. Po wystąpieniu usterki silnik Kaszlaka milkł. Do momentu oczywiście, w którym kierowca nie wyciągnął z kabiny... kija od szczotki. Ten był niemalże elementem standardowego wyposażenia. Za jego pomocą można było bowiem manualnie rozruszać jednostkę napędową i zainicjować jej pracę. Czasami kij od szczotki był zastępowany np. trzonkiem młotka.

Popularną usterką w silniku Malucha były też wycieki oleju. Te powodowały prawdopodobnie niskiej jakości uszczelki stosowane w polskim zakładzie. Smarowidło wydobywało się zarówno spod pokrywy zaworów, jak i miski olejowej. To skutkowało pozostawianiem tłustych plam na miejscu parkingowym po dłuższym postoju. Co robili kierowcy? W pierwszej kolejności starali się doszczelniać silnik. Niestety to przynosiło skutek, jednak wyłącznie krótkofalowy. Lepszą metodą było zatem systematyczne dolewanie oleju oraz... żartowanie. Wszyscy śmiali się, że Maluch znaczy swój teren.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dwa miliony Fiatów 500 wyjechało z tyskiego zakładu FCA

Silnik Malucha wytrzymywał maksymalnie 150 tys. km!

REKLAMA

Technologia budowy 2-cylindrowego silnika w Fiacie 126p nie była doskonała już w momencie, w którym pojazd zszedł z desek kreślarskich we Włoszech. W sytuacji, w której ułomności te zostały połączone z poszukiwaniem oszczędności i przeciętną jakością wykonania polskich zakładów, kierowcy nie otrzymywali jednostki napędowej cieszącej się wysoką trwałością. Na ile przeliczony został motor Malucha? Zazwyczaj mówi się o maksymalnym przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów. Wiele jednostek wyzionęło jednak ducha wcześniej. W takim przypadku konieczny jest generalny remont.

Co z częściami zamiennymi? Te w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych były na wagę złota! Podobnie jak fachowcy, którzy mogli się podjąć ich wymiany. Dziś sytuacja jest inna. Choć od zakończenia produkcji Malucha minęły blisko dwie dekady, kierowca nie powinien mieć problemu z dostępem do części zamiennych. Czy te są drogie? Absolutnie. Dla przykładu pasek klinowy Boscha kosztuje 11 złotych, a Continentala 12 złotych. Świeca zapłonowa zostanie wyceniona na 3,5 złotego. Dużego problemu nie powinno być też ze znalezieniem mechanika, który podejmie się np. remontu silnika. Kaszlaka powinien naprawić każdy i to z niekrytym uśmiechem na twarzy.

Silnik Malucha - podsumowanie:

Produkcja Malucha wystartowała w Polsce w roku 1973. Z dzisiejszego punktu widzenia Fiata 126p ciężko nazwać nawet komfortowym samochodem miejskim. W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych miał jednak motoryzować kraj! Symbol gierkowskiego konsumpcjonizmu pokazał Polakom czym jest drogowa niezależność. Tym samym nikt nie zwracał uwagi na ciasnotę nadwozia, ograniczone możliwości transportowe czy ułomności jednostki napędowej. Maluch taki musiał być, a że Polacy nie mieli absolutnie żadnej alternatywy, bez większych narzekań eksploatowali wymarzony samochód.

Silnik Malucha - ceny części zamiennych:

  • filtr powietrza - od 7 zł
  • filtr paliwa - od 4 zł
  • pasek klinowy - od 11 zł
  • sprzęgło komplet - od 147 zł
  • świeca zapłonowa - od 3,5 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA