REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Miał bezpośredni wtrysk paliwa, 140 koni mechanicznych i zadebiutował w segmencie D. Niestety już po 3 latach produkcji silnik 2.0 16v HPI PSA został uśmiercony. Czemu?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Francuzi doszli do wniosku, że wtrysk typu bezpośredniego może się sprawdzić nie tylko w przypadku motorów diesla. I tak właśnie powstał silnik 2.0 16v HPI. Jednostka ma 1997 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wtryskiwacze, które dostarczają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Co nowoczesna technologia zagwarantowała benzyniakowi? Przede wszystkim dała mu wysoką kulturę pracy. Poza tym jednostka oferuje 140 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.) i 192 Nm momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.).

REKLAMA

Silnik 2.0 16v HPI - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie w mieście/średnio/w trasie w l na 100 km
Citroen C5 I 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0
Peugeot 406 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0

REKLAMA

Silnik 2.0 HPI o oznaczeniu EW10 D lub RLZ nie przetrwał zbyt długo w gamie Citroena i Peugeota. Jednostka była oferowana od roku 2000, a została wycofana z produkcji już trzy lata później. Czemu Francuzi tak szybko wycofali się ze swojego pomysłu? Powodów było co najmniej kilka. Po pierwsze kierowcy nieufnie patrzyli w stronę nowoczesnej technologii wtryskowej. A to zadecydowało o bardzo słabych wynikach sprzedaży. Po drugie benzyniak nie okazywał się ani wybitnie dynamiczny, ani też specjalnie oszczędny w czasie codziennej eksploatacji. Po trzecie dość szybko zaczęły się jego problemy techniczne.

Silnik 2.0 16v HPI PSA był oferowany wyłącznie w dwóch modelach - mowa o Citroenie C5 I i Peugeocie 406. W obydwu typologia podstawowej awarii była taka sama. Samochód sygnalizował problem mówiący o złym składzie spalin, po czym w momencie przechodził w… tryb awaryjny. Skutek? Kosmiczne spalanie i absolutny brak mocy. Usterka występuje nagminnie i jest więcej niż denerwująca. Kłopot z nią polega jednak na tym, że jej przyczyna może leżeć w serii uszkodzeń. Zły skład spalin może powodować zanieczyszczone paliwo, uszkodzony katalizator lub sonda lambda, awarie elektroniki czy cewek zapłonowych lub zabrudzenie EGR.

Silnik 2.0 16v HPI PSA - Antipolution Fault?

REKLAMA

Pojawienie się kontroli dotyczącej spalin w silniku 2.0 HPI Citroena i Peugeota jest zmorą właścicieli. To scenariusz o tyle czarny, że czasami właściciel zdąży wydać kilka tysięcy złotych na kolejno wymieniane elementy, zanim mechanikowi uda się postawić prawdziwą diagnozę i na dobre uporać z problemem. I choć skład spalin to najczęstsze zmartwienie, nie wyczerpuje ono jeszcze listy awarii silnika 2.0 HPI koncernu PSA. W jednostce psują się też wtryskiwacze i pompy paliwowe. Powód? Te są wrażliwe na jakość paliwa. Poza tym gdy motor zaczyna mieć problemy z rozruchem, to może oznaczać uszkodzenie regulatora ciśnienia.

Tak, silnik 2.0 16v HPI PSA jest jednostką benzynową. Niestety w jej przypadku montaż instalacji LPG jest całkowicie nieopłacalny! Czemu? Decyduje o tym wtrysk bezpośredni. W efekcie nie tylko konieczny jest dotrysk benzyny np. na postoju czy dynamicznej jazdy po autostradzie, ale też wysoka okazuje się cena samej instalacji. Jeżeli chodzi o pozostałe koszty eksploatacji, to rozrząd należy wymienić co 120 tysięcy kilometrów. Ceny kompletu części startują już od 280 złotych - to rozsądna kwota. Wymiana oleju powinna być realizowana raz w roku, ewentualnie co 10 - 15 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 16v HPI PSA - podsumowanie:

Silnik 2.0 16v HPI PSA stanowi nie tyle wybór podwyższonego ryzyka, co konstrukcję którą kierowcy kupujący samochód z rynku wtórnego powinni unikać. W jej przypadku pewne są wyłącznie poważne problemy techniczne oraz wysokie koszty napraw. Poza tym ekstremalnie trudno znaleźć mechanika, który miał doświadczenie w pracy z tą jednostką, a co za tym idzie, któremu dużo łatwiej będzie namierzyć powód występowania usterek i dużo taniej usprawnić pracę jednostki napędowej.

Silnik 2.0 16v HPI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 280 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 312 zł
  • zawór EGR - od 642 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 254 zł
  • sonda lambda - od 160 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA