REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Miał 16 zaworów i aluminiową głowicę. A to w połowie lat dziewięćdziesiątych stanowiło najnowszy krzyk mody. Silnik 1.2 EcoTec jest też znany jako 1.2 TwinPort lub 1.2 EcoFlex.

Silnik 1.2 EcoTec zadebiutował pod maską Opla Corsy B w roku 1996. Zadanie postawione przed jednostką było dwojakie. Po pierwsze miał być wolumenowy - Niemcy liczyli, że stanie się ulubieńcem kierowców. Po drugie stanowił powiew świeżości w ofercie skierowanej do segmentu B. Jednostka wywodzi się w rodziny Family 0. A to oznacza żeliwny blok i aluminiową głowicę, 4 cylindry i 16 zaworów. W pierwszej wersji benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 65 lub 75 koni mechanicznych. Tak, moc stała się raczej symboliczna. Druga generacja Corsy była jednak autem stosunkowo lekkim. Motor spisywał się zatem dobrze podczas napędzania hatchbacka.

REKLAMA

Silnik 1.2 EcoTec Opla: miał w sumie dwie modernizacje

REKLAMA

W roku 2002 Niemcy po raz pierwszy zmodernizowali benzyniaka. Zasadnicze zmiany były przede wszystkim cztery. W pierwszej kolejności jednostka zyskała nową nazwę - od teraz pojawiała się w gamie jako 1.2 TwinPort. Poza tym wzrosła pojemność silnika z 1199 do 1229 cm3 oraz inżynierowie zastosowali zmienną długość kanałów dolotowych. Użycie tej technologii pozwoliło na regulację ilości powietrza wtłaczanego do komory spalania. To z kolei poskutkowało innym sposobem rozwijania momentu obrotowego oraz wzrostem mocy. Benzyniak 1.2 TwinPort oferował już 80 koni mechanicznych.

W okolicy początków drugiej dekady XXI wieku Niemcy po raz kolejny zmodernizowali konstrukcję 1.2-litrowego benzyniaka. Od tego momentu można mówić o pojawieniu się w gamie jednostki 1.2 EcoFlex. Pojemność pozostała bez zmian. Nowością stał się system zmiennych faz rozrządu DCVCP. Za jego sprawą zwiększone zostały możliwości motoru, a do tego Oplowi udało się zoptymalizować zapotrzebowanie na paliwo przy niskich, miejskich prędkościach. Do sprzedaży ponownie trafiły jednak dwa warianty mocy. Słabszy dysponował stadem 69, a mocniejszy 84 koni mechanicznych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel

Silnik 1.2 Opel - oznaczenia wersji:

Oznaczenie Nazwa Pojemność Moc Moment obrotowy
X12XE EcoTec 1199 cm3 65 KM 110 Nm
Z12XE EcoTec 1199 cm3 75 KM 110 Nm
Z12XEP TwinPort 1229 cm3 80 KM 110 Nm
A12XEL EcoFlex 1229 cm3 69 KM 115 Nm
A12XER EcoFlex 1229 cm3 86 KM 115 Nm

4-cylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra powstał przede wszystkim z myślą o hitowej Corsie. Motor pojawiał się jednak nie tylko w segmencie B. Niemcy dość szybko zaimportowali go również do modeli sprzedawanych w segmencie A. Przykład? Doskonały stanowi chociażby Agila czy Adam. Jednostka wypadła ze sprzedaży dopiero w roku 2019 - a to oznacza, że była sprzedawana przez 23 lata! Co więcej, w polskiej ofercie występowała też w wariancie zasilanym LPG. Montaż instalacji już w salonie sprawiał, że kierowca nie obawiał się utraty gwarancji. Z drugiej strony mógł się cieszyć jazdą za grosze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.2 Opel - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna
Corsa B 1.2 EcoTec 65 KM 110 Nm 14,0 s. 163 km/h
Corsa C 1.2 TwinPort 80 KM 110 Nm 12,5 s. 175 km/h
Corsa D 1.2 EcoFlex 86 KM 115 Nm 13,6 s. 172 km/h
Agila A 1.2 EcoTec 75 KM 110 Nm 13,5 s. 155 km/h
Adam 1.2 EcoFlex 69 KM 115 Nm 14,9 s. 165 km/h

Zobacz również: Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 EcoTec, TwinPort i EcoFlex cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. To jednostka raczej mało problematyczna, która podczas spokojnej eksploatacji nie wymaga uwagi mechanika przez długie lata. Co mimo wszystko może się zepsuć? Benzyniak z Russelsheim miewa problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Nie są one tak nagminne jak w motorze 1.0 EcoTec, mimo wszystko zdarzają się. Montaż nowego rozrządu kosztuje zazwyczaj od tysiąca do półtora tysiąca złotych. Ostateczna kwota zależy od zakresu wymiany oraz wybranego przez kierowcę warsztatu. Górna granica dotyczy głównie ASO.

Silnik 1.2 EcoTec Opla - jak wydłużyć trwałość rozrządu?

REKLAMA

Winny problemów z rozrządem jest wadliwy element? Nie zawsze. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 EcoTec ma tylko 3,5 litra pojemności. Tym samym już niewielkie wycieki czy spalanie oleju w silniku może się odbić na sposobie pracy układu smarowania. Wyższe przeciążenia w pierwszej kolejności odbiją się na napinaczu łańcucha. Dopiero ten element doprowadzi do rozciągnięcia napędu. Aby uniknąć uszkodzenia, kierowca powinien w pierwszej kolejności regularnie kontrolować stan oleju. Poza tym warto skrócić interwał jego wymiany w nowszych wersjach nawet o połowę. Od silnika 1.2 TwinPort Opel zaleca zalanie nowego smarowidła co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

W silniku 1.2 EcoTec Opla zdarzają się też problemy z uszkodzeniem cewek zapłonowych. Element psuje się raczej przy większych przebiegach, a jego wymiana jest stosunkowo droga. Mechanik musi bowiem wymienić całą listwę. A ta kosztuje co najmniej 290 złotych. Przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów w silniku 1.2 EcoTec potrafi paść też czujnik ciśnienia oleju czy może dojść do zabrudzenia zaworu EGR lub przepustnicy. Dwie ostatnie części można tanio wyczyścić. Jeżeli chodzi o czujnik oleju, nowy zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na zaledwie 19 złotych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

Silnik 1.2 EcoTec Opla - podsumowanie:

Silnik 1.2 EcoTec Opla jest konstrukcją prostą i stosunkowo trwałą. A to nie kończy jeszcze jego zalet. Bo motor idealnie nadawał się np. do zasilania gazem, co z polskiego punktu widzenia stanowi bardzo zasadniczą zaletę. Czy warto kupić Opla z tym benzyniakiem z rynku wtórnego? To dobry wybór dla kierowców, którzy oczekują głównie trwałości i jeżdżą na krótkich dystansach. Bo dziś największym ograniczeniem benzyniaka z Niemiec jest nie takie niskie spalanie i raczej mizerne osiągi.

Silnik 1.2 EcoTec Opla - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 26 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 262 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 256 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • zawór EGR - od 192 zł
  • świeca zapłonowa - od 7 zł
  • cewka zapłonowa - od 287 zł
  • sonda lambda - od 179 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA