REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2007 w gamie Fiata doszło do ważnej zmiany generacyjnej. W ofercie pojawił się nowy diesel 1.6 Multijet. Był mocny i oszczędny, a w czasie eksploatacji okazuje się… No właśnie jaki?

REKLAMA

Być może Fiat w przypadku produkcji samochodów nigdy nie był chwalony za jakość technologiczną swoich aut. Silniki diesla to już jednak całkowicie inna bajka. Włosi mieli w swojej historii serię nowoczesnych jednostek, które naprawdę dobrze spisywały się w czasie nawet intensywnej eksploatacji. Przykład? Mowa o motorze 1.3 JTD, 1.9 JTD czy 2.4 JTD. O ile świetnie sprawdzały się one w obliczu wymogów emisyjnych na przełomie XX i XXI wieku, o tyle w połowie pierwszej dekady XXI wieku zaczęły odstawać od konkurencji. W tym właśnie momencie Fiat podjął decyzję o zmianie generacyjnej.

REKLAMA

Prace nad nowym silniki 1.6 MultiJet zostały ogłoszone w roku 2006. Jednostka ujrzała jednak światło dzienne w roku 2007. Motor był niezwykle ważny w nomenklaturze marki. W końcu miał uzupełniać ofertę modeli w tak kluczowych segmentach jak B, C, van czy crossover. Diesel miał 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok silnika był odlewany z żeliwa. Głowica była aluminiowa. Układ wtryskowy został oparty o technologię common rail i wtryskiwacze elektromagnetyczne. Rozrząd jest realizowany za pomocą paska oraz standardem jest koło dwumasowe.

Zobacz również: Używany Fiat Linea (2007 - 2015) – opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 Multijet Fiat - warianty mocy:

  • 90 KM
  • 105 KM
  • 120 KM

W bazowych wersjach mocy (90 i 105 KM) turbosprężarka nie ma zmiennej geometrii łopatek. Ta zaczęła być montowana dopiero od modeli 120-konnych. Podobny podział początkowo dotyczył też filtra cząstek stałych typu suchego. Na niektórych rynkach europejskich DPF stał się standardem we wszystkich wersjach w roku 2008. W Polsce nastąpiło to w okolicy roku 2010. Jaki był cel tego zabiegu? W ten sposób silnik 1.6 Multijet został dostosowany do wymogów normy Euro 5. Tak zaprojektowany silnik dość szybko trafił do całej gamy modeli FCA. Pojawiał się pod maską Fiatów, Alf Romeo, Lancii czy Jeepów. Poza tym był stosowany m.in. w Suzuki i Oplach.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - oznaczenia:

  • 1.6 Multijet
  • 1.6 JTDM
  • 1.6 DDiS
  • 1.6 CDTI

Silnik 1.6 Multijet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo Mito, Giulietta
  • Fiat 500L, Bravo, Doblo, Grande Punto, Idea, Linea, Tipo
  • Jeep Renegade, Compass
  • Lancia Delta, Musa
  • Opel Combo
  • Suzuki Vitara, SX4 Cross

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 Multijet Fiat - zalecenia serwisowe:

REKLAMA

W silniku 1.6 MultiJet mieści się 4,6 litra oleju. Fiat zaleca wymianę smarowidła co 35 tysięcy kilometrów, ewentualnie 2 lata. Mechanicy nie mają jednak wątpliwości, że tak długi interwał nie jest dobry dla silnika i może doprowadzić do przedwczesnego zużycia jego elementów. Dlatego odstępy między przeglądami warto skrócić. Według zaleceń warsztatów optymalnie jest zmieniać olej co 20 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. Jeżeli chodzi o pasek osprzętu, Włosi zalecają jego wymianę co 105 tysięcy kilometrów. Interwał wydaje się dobry, ponieważ do tej pory nie pojawiły się doniesienia mówiące o przedwczesnym zerwaniu napędu.

W przypadku paska rozrządu montaż zestawu nowych części jest przewidziany w książce serwisowej co 5 lat lub 140 tysięcy kilometrów. Jako że ewentualny remont diesla 1.6 Multijet po zerwaniu paska byłby horrendalnie drogi, mechanicy radzą skrócenie przebiegu między wizytami warsztatowymi. Optymalnie żeby kierowca pamiętał o wymianie napędu rozrządu mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów - to szczególnie ważne w sytuacji, w której auto jest eksploatowane głównie w mieście, a silnik jest często gaszony i odpalany.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Doblo 90 KM 290 Nm 14,9 s. 158 km/h 6,1/5,2/4,7
Fiat Bravo 105 KM 290 Nm 11,3 s. 187 km/h 5,6/4,4/3,7
Alfa Romeo Giulietta 120 KM 320 Nm 10,0 s. 195 km/h 4,9/3,9/3,3

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie i problemy:

Podstawowe pytanie brzmi: czy silnik 1.6 Multijet Fiata jest mocno problematyczny? Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nie. Oczywiście są pewne elementy, na które kierowca musi zwracać baczną uwagę, mimo wszystko eksploatacja jednostki nie stanowi pasma wizyt serwisowych. Co zatem może się popsuć? Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR - mechanicy zalecają jego czyszczenie, ewentualnie wymianę na nowy.

Zobacz również: Eksploatacja silników JTD

Kluczem do sukcesu dla właścicieli samochodów z silnikiem 1.6 Multijet jest też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu. Jakie są objawy świadczące o tym, że zaczyna się problem ze smokiem? Kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie od razu po rozruchu, a dopiero po kilku sekundach. Koszt wykonania procedury w profesjonalnym warsztacie na ogół nie przekracza 600 złotych.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - co z filtrem DPF?

Ostatnim z problemów silnika 1.6 Multijet jest filtr cząstek stałych. Osadnik typu suchego nie wymaga stosowania płynów dopalających sadzę. Z drugiej strony źle znosi miejską eksploatację. Problemu z filtrem nie mają kierowcy użytkujący auto głównie w trasie, ewentualnie pamiętający o wypadach za miasto. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać np. na obwodnicę i na kilka do kilkunastu minut zwiększyć obciążenie jednostki napędowej. Jak na razie w dieslu 1.6 Multijet nie stwierdzono np. nagminnych problemów z urywaniem się klap wirowych w kolektorze dolotowym - to była jedna z większych słabości motoru 1.9 JTD.

Silnik 1.6 Multijet jest obecny w gamie Fiata od ponad dekady. I w tym czasie stał się nie tylko sprzedażowym sukcesem, ale też zdążył udowodnić swoją wartość na rynku wtórnym. Zadbane wersje bez zasadniczych trudności pokonują przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. A to pozwala na stwierdzenie, że włoski diesel jest naprawdę godny uwagi podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 53 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 233 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
  • sprzęgło komplet - od 742 zł
  • koło dwumasowe - od 877 zł
  • zawór EGR - od 627 zł
  • świeca żarowa - od 29 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 266 zł
  • turbosprężarka - od 2214 zł
  • wtryskiwacz - od 650 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA