REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bazą technologiczną sięga do roku 1990. To jednak nie przeszkodziło mu w osiągnięciu sukcesu pod maską chociażby Opla Astry IV. Powód? To trwała konstrukcja.

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI o oznaczeniu 4EE2 należy do rodziny Circle L powołanej do życia pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez inżynierów Isuzu. Czemu twórcy japońskiej firmy oddali swoją technologię General Motors i Oplowi? Współpraca marki z amerykańskim koncernem trwała od roku 1971. W roku 1999 GM zwiększyło jednak udziały w Isuzu do 49 proc. A to pozwoliło Amerykanom na przejęcie kontroli nad przedsiębiorstwem. Choć silniki 1.7 DI, 1.7 DTI i 1.7 CDTI były rynkową nowością, ich budowa nie odbywała się od zera. Podstawą do prac stał się diesel o oznaczeniu 4EE1 zaprezentowany w roku 1990.

REKLAMA

Choć pojemność pozostała ta sama i nadal wynosi 1686 cm3, 4-cylindrowa głowica otrzymała 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym znacząco wzrósł poziom mocy, a do tego po roku 2003 inżynierowie zastosowali w jednostce wtryskiwacze bezpośrednie typu common rail. Produkcja silnika 1.7 CDTI odbywała się w polskim zakładzie GM w Tychach. I choć wiele komponentów powstawało nad Wisłą, jeden - a konkretnie blok - trafiał do zakładu z japońskiej fabryki Isuzu. Blok był na tyle udany, że jego konstrukcja nie uległa zmianie od roku 1992 do 2014! To ewenement na rynku motoryzacyjnym. Szczególnie że tak długa produkcja oznacza miliony samochodów osobowych.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - common rail, ale często bez dwumasy!

Podstawy technologiczne silnika 1.7 CDTI 4EE2 były przestarzałe. A to sprawiało, że choć motorowi nie brakowało mocy i okazywał się całkiem oszczędny, ustępował rynkowym rywalom pod względem jednej, ale dość ważnej cechy. Mowa o kulturze pracy. Szczególnie głośne okazywały się silniki wyposażone w pompę rotacyjną i znane pod oznaczeniami 1.7 DI oraz 1.7 DTI. Jakie jeszcze cechy miał diesel Isuzu? Inżynierowie zastosowali aluminiową głowicę, w większości wersji montowana była turbosprężarka Mitsubishi, wtryskiwacze common rail były markowane logo Denso lub Boscha, a wersje o mocy poniżej 80 koni mechanicznych były pozbawione np. drogiego w wymianie koła dwumasowego.

Zobacz również: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Doładowanie było realizowane za pomocą standardowej sprężarki lub takiej wyposażonej w zmienną geometrię łopatek i doposażonej w intercooler. Filtr cząstek stałych stał się standardem od roku 2007 w Zafirze i od roku 2009 w pozostałych wersjach. Dodatkowo diesel 4EE2 - przemianowany później na A17 - wypełniał wymogi norm emisji spalin od Euro 3 do Euro 5. Z Polski motory były przekazywane do fabryk Opla i pod maski takich hitów sprzedaży jak Corsa, Astra, Zafira, Vectra czy Meriva. Na tym jednak nie kończyło się spektrum możliwości produkcyjnych. W końcu diesel o pojemności 1.7 litra był też montowany m.in. w Hondzie Civic siódmej generacji czy różnej maści Chevroletach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - oznaczenia wersji:

Silnik Oznaczenie Rodzaj wtrysku Moc Moment obrotowy
1.7 DI Y17DTL pompa wtryskowa 65 KM 130 Nm
1.7 DTI Y17DT pompa wtryskowa 75 KM 165 Nm
1.7 CDTI Z17DTL common rail 80 KM 170 Nm
1.7 CDTI Z17DT common rail 101 KM 240 Nm
1.7 CDTI Z17DTH lub A17DT common rail 101 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTJ lub A17DTJ common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI A17DTC lub A17DTE common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTR lub A17DTR common rail 125 KM 280 Nm
1.7 CDTI A17DTS common rail 130 KM 300 Nm

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - dane techniczne producenta:

Model i silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Opel Corsa C 1.7 DI 65 KM 130 Nm 14,5 s. 162 km/h 4,7
Opel Astra II 1.7 DTI 75 KM 165 Nm 14,5 s. 173 km/h 4,6
Opel Meriva I 1.7 CDTI 101 KM 260 Nm 12,8 s. 180 km/h 5,4
Opel Zafira II 1.7 CDTI 125 KM 280 Nm 12,3 s. 189 km/h 5,1

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla był montowany w dużej ilości modeli wolumenowych. A wysoki pułap produkcji pozwala dziś na dość precyzyjne rozstrzygnięcie o trwałości konstrukcji. A więc? Na listę wyjątkowo trwałych elementów warto wpisać klasyczną turbosprężarkę i aparaturę wtryskową (szczególnie pompa wtryskowa). Pierwsze awarie w dieslu Isuzu na ogół pojawiają się po pokonaniu 200 - 250 tysięcy kilometrów. To jednak nie zmienia faktu, że motor bez generalnego remontu i przy podstawowej dbałości serwisowej jest w stanie spokojnie przejechać nawet 400 - 450 tysięcy kilometrów.

Na forach nie brakuje informacji mówiących o egzemplarzach Opla, które pokonały setki tys. km przebiegu przed poważną usterką. I dotyczą one nie tylko szczególnie popularnych Astr, ale też popularne są w pozostałych modelach.

Zobacz również: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Jedna z popularniejszych usterek silnika 1.7 CDTI Opla dotyczy wycieków z pompy olejowej. To groźna awaria i to z dwóch powodów. Po pierwsze w silniku znika olej, a osłabione smarowanie jest groźne dla turbiny i metalowych elementów. Po drugie smarowidło kapie wprost na… pasek rozrządu. A to może doprowadzić do jego szybszego zużycia lub np. ześlizgnięcia. W ten sposób dojdzie do kolizji tłoków w zaworami, a motor będzie wymagał remontu. W pompie olejowej na ogół zużywają się uszczelniacze. Naprawa samej pompy przez mechaników jest wyceniana na jakieś 500 złotych. Do sumy tej doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany rozrządu.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - pasek rozrządu? Olej nie kończy problemów…

Możliwość zalania olejem nie wyczerpuje jednak wszystkich problemów z napędem silnika 1.7 CDTI. Interwał wymiany paska został określony przez Opla na 90 tysięcy kilometrów lub 6 lat. Lepiej go jednak skrócić! Na ogół tak długiej eksploatacji nie wytrzymuje napinacz, ewentualnie rolka. Napinacz jest problematyczny w montażu, a rolkę… lepiej wybrać pełną. Jest bardziej trwała. Jeżeli chodzi o samą wymianę, jej koszt startuje od kwoty na poziomie 500 - 600 złotych. Co jeszcze się psuje w silniku 1.7 CDTI Isuzu? Konstrukcja 4EE2 boryka się z usterkami zaworu sterowania turbosprężarką. W jej wyniku wyraźnie spada moc.

Sytuacja z pompami rotacyjnymi spotykanymi w silniku 1.7 DI i 1.7 DTI jest prosta. To wyjątkowo trwałe elementy, których ewentualna regeneracja nie powinna kosztować więcej niż 1000 złotych. Zasilanie motoru za pomocą pompy wtryskowej zostało jednak z czasem zamienione na nowoczesny sposób dostarczania paliwa. Nieco wyższe koszty wiążą się z awarią wtryskiwaczy common rail. Mechanizm markowany przez Denso jest drogi w regeneracji - ceny startują od blisko 500 złotych za sztukę. Wtryski Boscha można naprawić już za 300 złotych. Nowa część? Ta będzie kosztować co najmniej 1200 złotych za sztukę. W silniku 1.7 CDTI z czasem uszkadza się też regulator ciśnienia paliwa (koszt 200 - 350 złotych), ewentualnie po 100 - 120 tysiącach kilometrów przepływomierz (ceny od 413 złotych).

Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - podsumowanie:

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bez wątpienia najlepsze lata ma już za sobą. Szczególnie że konstrukcyjnie pamięta rok 1990! Z drugiej strony przestarzałe podstawy rozbudowywane o nowoczesne elementy dały mu dość ważną cechę - zadecydowały o jego trwałości. Zadbane egzemplarze diesla Isuzu produkowanego w Polsce do dziś mogą być wdzięcznymi towarzyszami podróży. Niestety problem polega na tym, że coraz trudniej jest znaleźć motor, który nie ma setek tysięcy kilometrów na karku…

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 13 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 266 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 244 zł
  • sprzęgło komplet - od 270 zł
  • koło dwumasowe - od 1184 zł
  • zawór EGR - od 405 zł
  • świeca żarowa - od 31 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1066 zł
  • turbosprężarka - od 1011 zł
  • przepływomierz - od 413 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA