Kategorie

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Kia
Nowoczesne kompakty wymagały zastosowania oszczędnego i dynamicznego benzyniaka. W tej właśnie roli występował silnik 1.6 GDI G4FD, który pojawił się w gamie Kii i Hyundaia.

W roku 2010 rodzina motorów benzynowy Gamma opracowana przez inżynierów Kii i Hyundaia zyskała nowego brata. Stał się nim silnik 1.6 GDI G4FD. Jednostka posiada 4 cylindry i 16 zaworów. Poza tym została wyposażona w zmienne fazy rozrządu, mechaniczne popychacze zaworowe, aluminiowy blok i głowicę oraz nie jeden, a dwa łańcuchy rozrządu (drugi spina wałki). O ile do tego momentu wtrysk w silnikach Gamma był realizowany pośrednio, o tyle w tym przypadku inżynierowie zastosowali wtryskiwacze bezpośrednie. A to pozwoliło na wygenerowanie większej mocy oraz obniżenie zapotrzebowania na paliwo.

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - od 135 do… 204 koni mechanicznych!

Początkowo silnik 1.6 GDI Kii i Hyundaia rozwijał 135 koni mechanicznych i 164 Nm momentu obrotowego. Z czasem jego możliwości zostały rozbudowane do 140 koni mechanicznych i 167 Nm momentu obrotowego. Na wzmocnieniu wolnossącego benzyniaka prace Koreańczyków jednak nie zakończyły się. Bo jednostka otrzymała również doładowanie. W ten sposób powstał silnik 1.6 T-GDI G4FJ. Jego zalety? Oferował wyższą kulturę pracy i przede wszystkim bardzo przyzwoite osiągi. Drugą z cech udało się osiągnąć poprzez znaczący wzrost mocy. Motor T-GDI był oferowany w trzech wariantach: 177 KM i 265 Nm, 186 KM i 265 Nm lub 204 KM i 265 Nm.

Zobacz również: Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych

Produkcja silnika 1.6 GDI G4FD i 1.6 T-GDI G4FJ w przypadku rynku europejskiego została powierzona zakładowi na Słowacji - to zagwarantowało mu oczekiwaną jakość. Jednostki dedykowane pozostałym rynkom świata były montowane m.in. w Chinach, Korei i Indiach. Ogromną zaletą nowoczesnych benzyniaków Kii i Hyundaia stała się wszechstronność. Motory były bowiem montowane nie tylko w hatchbackach segmentu C. Dość szybko zaczęły być spotykane również w autach sportowych, sedanach segmentu D oraz crossoverach pokroju Sportage czy ix35.

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
i30 II 135 KM 164 Nm 9,9 s. 195 km/h 7,7/5,7/4,6
Sportage III 135 KM 164 Nm 11,1 s. 178 km/h 8,2/6,8/6,0
Veloster 140 KM 167 Nm 9,7 s. 201 km/h 7,1/5,9/5,3
Tucson III 177 KM 265 Nm 9,2 s. 203 km/h 9,8/7,3/5,8
Cee`d II GT 204 KM 265 Nm 7,7 s. 230 km/h 9,7/7,4/6,1

Silnik 1.6 GDI G4FD Kii i Hyundaia był nieco zbyt słaby, aby zapewnić dobre osiągi crossoverowi. W modelach kompaktowych sprawdzał się jednak wyśmienicie! Dużo lepiej we wszystkich modelach sprawdzały się wersje doładowane. Dynamika oferowana przez silnik 1.6 T-GDI G4FJ była dużo bardziej zadowalająca. Co z serwisowaniem? Obydwa benzyniaki nie są mocno wymagające. Przede wszystkim kierowca powinien pamiętać o regularnej wymianie oleju i filtrów. Producent mówi o zalewaniu nowego smarowidła w ilości 3,3 litra co 15 tysięcy kilometrów lub rok. Serwisy radzą jednak skrócić interwał do 10 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Hyundai i30 GD (2012 - 2017) - godny uwagi i… trwały!

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - skróć interwał wymiany oleju!

Skrócenie okresów międzyprzeglądowych nie jest sposobem na wyciągnięcie pieniędzy od kierowców, a raczej metodą na dbanie o właściwą trwałość. W pierwszej serii silników 1.6 GDI G4FD zdarzały się przypadki obrócenia panewek wału korbowego. Zdaniem mechaników te były spowodowane wydłużonymi przebiegami między wymianami oleju. Awarie na szczęście były sporadyczne. Poza tym wszystkie zostały naprawione przez autoryzowane stacje w ramach gwarancji. A dzięki temu problem… nigdy więcej nie powrócił i nie jest spotykany w wersji doładowanej.

Niskiej jakości olej, ewentualnie zbyt rzadka wymiana smarowidła są w stanie spowodować jeszcze jedną usterkę. Sprawiają że normalnie bezobsługowy łańcuch rozrządu może zacząć hałasować podczas rozruchu. Z jakiego powodu? Winny będzie uszkodzony napinacz. I jako że obydwie awarie są powodowane przez zadbania serwisowe kierowców, należy uznać że silnik 1.6 GDI G4FD i 1.6 T-GDI G4FJ są naprawdę udanymi i trwałymi konstrukcjami. Prace inżynierskie nad nimi okazały się na tyle dużym sukcesem, że np. nie słychać o przypadkach charakterystycznego dla bezpośredniego wtrysku zbierania się nagaru w głowicy.

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - co z LPG?

Na liście wad silnika 1.6 GDI G4FD odnaleźć można przede wszystkim jedną pozycję. Technologia wtryskowa może nie tyle uniemożliwia, co zdecydowanie utrudnia montaż instalacji gazowej. Tak, na rynku są świetnie znane układy LPG dedykowane bezpośredniemu wtryskowi. Niestety koszt ich montażu jest naprawdę wysoki. Wydatek na poziomie co najmniej 4 - 4,5 tysiąca złotych sprawia, że do osiągnięcia właściwej stopy zwrotu inwestycji, kierowca musi naprawdę intensywnie eksploatować samochód.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Koreańczycy już dawno udowodnili, że azjatycki rodowód wcale nie musi być złą wróżbą na przyszłość. A silnik 1.6 GDI G4FD Kii Hyundaia jedynie stanowi potwierdzenie tej tezy. To stosunkowo nowoczesna jednostka, która oferuje dobrą dynamikę i przyzwoite spalanie. Jej największą zaletą jest jednak naprawdę imponująca trwałość. Lista charakterystycznych usterek? Tej praktycznie nie ma. Oczywiście pod warunkiem, że kierowca zastosuje się do zaleceń serwisowych.

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 49 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 708 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 137 zł
  • sprzęgło komplet - od 482 zł
  • wtryskiwacz - od 327 zł
  • świeca zapłonowa - od 15 zł
  • cewka zapłonowa - od 96 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 202 zł
  • turbosprężarka - od 1699 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Wkurzony
    2021-06-02 21:35:15
    1.6 GDI lubi olej nie polecam.
    5
    pokażodpowiedzi (1)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
17 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

Branża transportowa... przeżywa renesans

Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.