Kategorie

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Kuba Brzeziński
Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Materiały prasowe Kia
Nowe wymogi stawiane silnikom wysokoprężnym od końca lat dziewięćdziesiątych tylko komplikowały ich osprzęt. Choć nie zawsze. Bo na rynku nie brakuje też np. diesli bez koła dwumasowego. Które to? Oto nasza lista

1.3 MultiJet Fiat

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Diesel 1.3 MultiJet stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Choć ma niewielką pojemność, oferuje co najmniej 70 koni mechanicznych. I choć posiada włoskie logo na pokrywie, tak naprawdę był produkowany w... Polsce! Jednostka była montowana w całej gamie samochodów koncernu FCA. W ciągu dekady produkcji dała się poznać jako konstrukcja w miarę niezawodna i wybitnie oszczędna. W których wersjach brakuje koła dwumasowego? Mowa przede wszystkim o wariancie 70- i 75-konnym montowanych m.in. w Pandzie, Grande Punto czy 500.

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

1.4 HDI Citroen/Peugeot/Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Diesel 1.4 HDI nie był szczytowym osiągnięciem francuskich konstruktorów. A decydowały o tym przede wszystkim... osiągi. Tak, jednostka posiadała wtrysk typu common rail i potrafiła jeździć na przysłowiowej kropelce. Z drugiej strony moc na poziomie 68 koni mechanicznych nie była w stanie zagwarantować osiągów nawet takiemu mikrusowi jak Toyota Aygo czy Citroen C1! Ograniczony poziom skomplikowania do minimum przyniósł jednostce jednak pewną zaletę. A tą jest brak koła dwumasowego. Skutek? Podczas wymiany sprzęgła kierowca jest o dobre kilkaset złotych do przodu.

Zobacz również: Eksploatacja silników 1.4 HDI

1.4 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Na początku nowego millenium jasne stało się to, że Grupa Volkswagena potrzebuje małolitrażowego diesla. Skutek? Inżynierowie wzięli świetnie znany motor 1.9 TDI, a następnie pozbawili go jednego cylindra. Zabieg poskutkował stworzeniem oszczędnego, ale i śmiesznie brzmiącego ropniaka, który dość szybko trafił pod maski takich hitów sprzedaży jak Polo, Fabia czy Ibiza. Duża zaleta tej konstrukcji? Podczas jej projektowania twórcy nie zdecydowali się na zastosowanie koła dwumasowego. To obniża koszty ewentualnej obsługi. Dotyczy to wszystkich wersji - o mocy od 70 do 80 koni mechanicznych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Skoda Fabia 1.4 TDI BNM, BNV, BMS

1.4 D-4D Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Toyota raczej nigdy nie przepadała za silnikami diesla. Jej inżynierowie szczególnie ukochali sobie benzyniaki! To jednak jeszcze nie oznacza, że nie potrafili stworzyć świetnej jednostki wysokoprężnej. A najlepszy dowód na poparcie tezy stanowi motor 1.4 D-4D. Małolitrażowy silnik otrzymał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek oraz intercooler. Do roku 2008 nie był jednak wyposażany w filtr cząstek stałych, a do tego nie posiada koła dwumasowego. 90-konna jednostka oferuje nie tylko dobre osiągi i jest wybitnie oszczędna. Potrafi też bezawaryjnie pokonywać kilometry. Do tego była montowana w takich hitach jak Yaris, Corolla czy Auris.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

1.5 dCi Renault/Nissan/Dacia

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Silnika 1.5 dCi produkowanego przez Renault raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. To małolitrażowy motor, który jest stosunkowo mocny, a do tego niezwykle oszczędny. Niewątpliwą zaletą jednostki jest też fakt, że słabsze warianty nie były wyposażane w skomplikowane sprzęgło połączone z kołem dwumasowym. Brak dwumasy to cecha wersji o mocy poniżej 90 koni mechanicznych. W jakich autach można je spotkać? Mowa przede wszystkim o modelach z logo Renault i Dacii. 1.5 dCi to mimo wszystko wybór podwyższonego ryzyka - z uwagi na obracające się panewki.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

1.6 HDI Citroen/Peugeot/Ford

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Koncern PSA jest znany przede wszystkim z uwagi na dwa silniki wysokoprężne. I obydwa znajdują się na tej liście! Pierwszym jest motor 1.6 HDI. Jednostka choć nowoczesna, zaskakiwała trwałością. Poza tym oferowała właściwą moc, dobre osiągi i rozsądne spalanie. Francuzi podczas prac konstrukcyjnych dbali o to, aby nie komplikować konstrukcji diesla na siłę. Dlatego warianty o mocy do 90 koni mechanicznych nie były wyposażane w koło dwumasowe. Choć silnik 1.6 jest znany głównie pod oznaczeniem HDI, występował też pod maską wielu innych modeli. Przykład? Ford Fiesta V, Ford Focus II, Mazda 3, MINI czy Suzuki SX4.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

1.6 CRDi Kia/Hyundai

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Generacja hatchbacków segmentu C na miarę XXI wieku postawiła przed Koreańczykami całkowicie nowe wymogi. Co to oznacza? Nowoczesny Cee`d i i30 musiały zostać wyposażone w nowoczesny silnik diesla. Podczas tworzenia ropniaka Azjaci poszli jednak dość nietypową drogą. Najpierw ograniczyli jego pojemność do 1.6 litra, a później... pozbawili konstrukcję zbędnego elementu w postaci koła dwumasowego. Proste sprzęgło otrzymują wszystkie wersje o mocy, która nie przekracza 116 koni mechanicznych. Według mechaników to jeden z najmocniejszych ropniaków, które nie są wyposażane w tłumik drgań skrętnych. Brak dwumasy to jedno. Po drugie silnik 1.6 CRDi Kii i Hyundaia jest naprawdę udany. Bez większych awarii potrafi pokonać 350 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

1.7 DTI Opel

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Inżynierowie Opla nie chcieli przemęczać się podczas prac nad dieslem. Dlatego zapożyczyli konstrukcję Isuzu, a następnie nieco ją zmodernizowali. Wersja DTI o mocy 75 koni mechanicznych korzysta z pompy rotacyjnej i doładowania. W wariancie CDTI o mocy 80 koni mechanicznych standardem stał się wtrysk typu common rail oparty o tanie w regeneracji wtryskiwacze Bosch. Wspólną zaletą obydwu układów napędowych jest... brak koła dwumasowego. Diesel bez koła dwumasowego był montowany w serii hitów sprzedaży z Russelsheim - mowa m.in. o Corsie C i Astrze II.

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

1.9 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

A teraz czas na prawdziwą legendę rynku silników wysokoprężnych. Choć z dzisiejszego punktu widzenia silnik 1.9 TDI wydaje się być technologicznym dinozaurem, w latach dziewięćdziesiątych rozpalał wyobraźnię motomaniaków. Był całkiem oszczędny, dynamiczny i wybitnie trwały. Bez remontu pokonywał nawet 600 - 700 tysięcy kilometrów! A w tej perspektywie kto przejmowałby się potwornym hałasem generowanym podczas pracy. Dziś ciężko znaleźć zadbanego 1.9 TDI z początku produkcji. Motor o oznaczeniu 1Z miał jednak pewną potężną zaletę - nie posiadał koła dwumasowego, a koło sztywne. Mechanicy starali się montować je również w późniejszych wersjach.

Zobacz również: Wady i zalety silnika 1.9 TDI

2.0 HDI 90 KM Citroen/Peugeot

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Francuski koncern PSA wprowadził co najmniej dwie legendy na rynek silników wysokoprężnych. We współczesnych realiach liczy się wcześniej wspomniany silnik 1.6 HDI oraz 2.0 HDI. Motor zaprezentowany w roku 1999 zachwycał wysoką kulturą pracy - to nie był typowy "klekot". A do tego oferował niskie spalanie oraz stosunkowo dobre osiągi. W przypadku wersji 90-konnej zalet było więcej. Bo w czasie eksploatacji i po usterce sprzęgła kierowcy przekonywali się, że jednostka nie posiada dwumasy. A to stanowiło zasadniczą ulgę finansową podczas wykonywania naprawy. Diesel bez koła dwumasowego pozwalał zaoszczędzić co najmniej kilkaset złotych.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.