REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Filip Lewandowski
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na poziom zużycia paliwa w silniku wysokoprężnym wpływ ma wiele czynników. Podpowiadamy co może być przyczyną zwiększonego spalania w dieslu.

Poszukiwania przyczyny zwiększonego spalania warto rozpocząć od przeanalizowania wszystkich faktów związanych z użytkowaniem naszego pojazdu w ostatnim czasie. Zastanówmy się kiedy po raz pierwszy odnotowaliśmy taki wzrost i z jakimi okolicznościami mógł on być związany. Czy nie pojawiły się wcześniej jakieś usterki, niekoniecznie związane z układem paliwowym? Czy samochód nie przechodził żadnych napraw lub regulacji? Jeśli odpowiedzi na te pytania nie naprowadzają nas w żaden sposób na możliwą przyczynę, poniższe wskazówki pomogą nam wykryć możliwe nieprawidłowości odpowiedzialne za zwiększone spalanie.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Przyczyny niezwiązane z usterką silnika

Nieszczelny zbiornik paliwa

Pierwszą dość banalną przyczyną zwiększonego zużycia oleju napędowego może być uszkodzony bak paliwa, w którym pojawiła się nieszczelność. Do niej prowadzić może korozja (w przypadku zbiorników wykonanych z blachy) lub uszkodzenie mechaniczne powstałe na skutek uderzenia o wystający obiekt na drodze, np. studzienkę albo krawężnik. Aby wykryć wyciek wystarczy sprawdzić, czy po dłuższym postoju nie pojawiła się pod naszym samochodem żadna oleista plama, zwłaszcza w jego tylnej części. Można w tym celu podłożyć pod autem w okolicach baku kawałek kartonu. Jeśli okaże się, że faktycznie ze zbiornika wycieka paliwo to, o ile w przypadku zbiornika z tworzywa sztucznego istnieje szansa jego sklejenia, o tyle uszkodzony bak metalowy nadaje się tylko i wyłącznie do wymiany.

Niskie ciśnienie w oponach

Inną prostą przyczyną wzrostu spalania (dotyczy to nie tylko diesla) może być zbyt niskie ciśnienie w kołach. Niedopompowane opony stawiają większy opór podczas toczenia, przez co rośnie zużycie paliwa. Zaleca się sprawdzanie ciśnienia w kołach średnio co kilkaset kilometrów i po każdym dłuższym postoju auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie temperatury, krótkie odcinki

REKLAMA

Jeśli zwiększone zużycie zauważyliśmy w okresie zimowym, to jest to normalny objaw, gdyż przy niskich temperaturach silnik przez dłuższy czas od rozruchu pracuje na wzbogaconej mieszance paliwowo-powietrznej. Aby możliwie ograniczyć wzrost zużycia paliwa zimą unikajmy grzania silnika na postoju i ruszajmy autem tuż po jego uruchomieniu. Silnik nagrzewa się zdecydowanie szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym.

Do wzrostu spalania może się przyczynić także częsta jazda na krótkich odcinkach, zwłaszcza w mieście. Wielokrotne rozruchy na zimno i dystanse nieprzekraczające kilku kilometrów, pokonywane przy niskich prędkościach, to dość powszechny powód zmuszający kierowców do częstszych wizyt na stacji benzynowej. Jedyną radą w takim przypadku może być umiejętne planowanie wszelkich podróży i, o ile to możliwe, unikanie nieprzewidzianych wyjazdów.

Zobacz też: Co zrobić, gdy utracimy kluczyk do samochodu?

Złe nawyki za kierownicą

Przyczyn wysokiego spalania szukać należy także w złych nawykach kierowców, nabytych podczas używania auta z silnikiem benzynowym. Chodzi tu o wkręcanie silnika na zbyt wysokie obroty i niepotrzebne redukowanie biegu podczas przyspieszania. Należy zwrócić uwagę, iż silnik wysokoprężny ma inną charakterystykę pracy - dysponuje węższym zakresem obrotów użytecznych, a wysoki moment obrotowy decydujący o dynamice i elastyczności rozwija na dużo niższych obrotach niż silnik benzynowy. Dlatego nie ma sensu wkręcanie go na wysokie obroty, ponieważ nie przyniesie to żadnych korzyści a odbije się zdecydowanie negatywnie na poziomie spalania, jak i trwałości jednostki napędowej.

Niska jakość paliwa

Zdarza się również, że na wysokie spalanie wpływ ma jakość zatankowanego oleju napędowego. Jeśli okaże się, że jest ona poniżej normy to nowoczesny silnik diesla będzie sobie to rekompensował zwiększając dawki paliwa podawane do cylindrów. W starszych silnikach to kierowca będzie bezpośrednio wpływał na wzrost spalania, gdyż aby utrzymać odpowiednią dynamikę na kiepskim paliwie będzie zmuszony głębiej wciskać pedał gazu.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

Przyczyny leżące pod maską

Zbrudzony filtr powietrza

Jeśli powyższe możliwości nie naprowadziły nas na przyczynę problemu, nasze poszukiwania musimy skierować pod maskę auta. Pierwszą rzeczą jaką robimy po jej otworzeniu, jest na pewno sprawdzenie zużycia filtra powietrza. Mocno zanieczyszczony będzie utrudniał dopływ powietrza do silnika ograniczając jego moc i wymuszając na kierowcy większą pracę gazem. A to prosta droga do większego spalania. Dlatego zabrudzony filtr spróbujmy oczyścić (wystarczy go wytrzepać i przedmuchać sprężonym powietrzem), a gdy jego stan na to nie pozwala, po prostu go wymieńmy.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Usterka układu wtryskowego

Jeżeli oczyszczenie/wymiana filtra nie przyniesie poprawy wina zwiększonego spalania leżeć może w usterce układu wtryskowego. Najczęściej winna jest rozregulowana pompa wtryskowa, która wymaga ponownego nastawienia. W starszych konstrukcjach, przy odrobinie wiedzy i umiejętności, można to zrobić nawet samemu. Rzadziej zdarza się, że w pompie wtryskowej pojawiają się nieszczelności prowadzące do wycieków paliwa podczas pracy silnika. Łatwo to zdiagnozować oglądając dokładnie pompę wtryskową oraz spód silnika, gdzie zbierać się może ściekający olej napędowy. Na zwiększone spalanie wpływ mogą mieć też zużyte, tzw. „lejące” wtryskiwacze. Podają one zbyt duże porcje paliwa, co skutkuje zwiększonym spalaniem oraz dymieniem z rury wydechowej. Zarówno w przypadku awarii pompy wtryskowej jak i wtryskiwaczy jedynym ratunkiem będzie regeneracja lub wymiana tych elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA