Kategorie

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen
Diesel 1.6 TDI Grupy Volkswagena to jednostka wolumenowa montowana w modelach segmentu B, C i D. Motor występuje na rynku od dekady i okazał się naprawdę trwały. Jakie awarie zdarzają się w dieslu 1.6 TDI?

Zaostrzające się przepisy dotyczące norm emisji spalin były nieubłagane. W efekcie Grupa Volkswagena pod koniec pierwszej dekady XXI wieku została zmuszona do stopniowego uśmiercania swojej legendy - diesla 1.9 TDI. Powolna śmierć dotychczasowego króla wytworzyła jednak przestrzeń, w której znalazło się miejsce dla innego hegemona. I rola ta nie przypadła nieudanemu silnikowi 2.0 TDI zasilanemu pompowtryskiwaczami. Lukę w roku 2009 zapełniła jednostka z rodziny EA 189 o oznaczeniu 1.6 TDI.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Diesel miał 1598 cm3 pojemności. Do tego otrzymał 4 cylindry, 16-zaworową, aluminiową głowicę i doładowanie ze zmienną geometrią łopatek. Blok jednostki powstał z żeliwa, a jej konstrukcja została uzupełniona serią innowacji. Przykład? W stosunku do motoru 2.0 TDI ropniak nie otrzymał panewek korbowodowych, a w miejscu wałków wyrównoważających inżynierowie zastosowali hydrauliczne zawieszenie. Standardem był też zawór EGR chłodzony wodą czy plastikowy kolektor ssący.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - godny następca 1.9 TDI?

Bardzo ważnym zadaniem postawionym przed twórcami silnika 1.6 TDI Grupy Volkswagena stało się spełnienie wymogów obecnych i przyszłych norm emisji spalin. Właśnie dlatego jednostka w pierwszej kolejności została wyposażona we wtrysk typu common rail - z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Dodatkowo standardem był filtr cząstek stałych, który stał się elementem modułu składającego się też z sondy lambda i katalizatora. W ten sposób inżynierowie oszczędzili przestrzeń. Zwiększyli jednak ewentualne koszty napraw.

W roku 2012 diesel 1.6 TDI przeszedł modernizację. W jej ramach stał się członkiem rodziny silników nowego typu - EA 288. A to świadczy o dwóch rzeczach. Po pierwsze Niemcom udało się osiągnąć technologiczny sukces. Jednostka była chętnie wybierana przez kierowców i sprawdzała się w toku eksploatacji. Po drugie to silnik wolumenowy. Na przestrzeni lat był konfigurowany w siedmiu wariantach mocy i był montowany w serii niezwykle popularnych modeli segmentów B, C, D i minivan.

Silniki 1.6 TDI - oznaczenia:

  • 75 KM - CAYA, CAYE
  • 90 KM - CAYB, CRKA, CLHB
  • 102 KM - CAYD
  • 105 KM - CAYC, CLHA
  • 110 KM - CRKB
  • 116 KM - CEKA
  • 120 KM - DCXA

Silniki 1.6 TDI - modele samochodów:

  • Seat: Ibiza, Leon, Altea
  • Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Superb
  • Volkswagen: Polo, Golf, Golf Plus, Touran, Caddy, Jetta, Passat
  • Audi: A1, Audi A3

Silnik 1.6 TDI - dane techniczne producentów:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Skoda Fabia II 75 KM 195 Nm 14,1 s. 166 km/h 5,1/4,2/3,6
Volkswagen Golf VI 105 KM 250 Nm 11,3 s. 189 km/h 5,7/4,5/3,9
Volkswagen Passat B8 120 KM 249 Nm 10,9 s. 206 km/h 4,7/4,1/3,6

Podstawową procedurą serwisową w przypadku diesla 1.6 TDI jest oczywiście wymiana oleju. Niemcy zalecają, aby stosować smarowidło o niskiej zawartości popiołów - specyfikacja 5W-30 i norma VW 507.00. Niska zawartość popiołów pozwala wydłużyć życie filtra cząstek stałych. Mechanicy z kolei radzą, żeby wymianę ustalić na przebieg na poziomie 15 tysięcy kilometrów. Napęd rozrządu jest realizowany przez pasek. Volkswagen zaleca wymianę mechanizmu co 150 - 180 tysięcy kilometrów. Czasami lepiej interwał skrócić do 120 - 150 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Diesel 1.6 TDI Volkswagena choć niezwykle nowoczesny, okazuje się niezwykle trwały. Osobiście znam przypadek, w którym Caddy bardzo intensywnie eksploatowany przez przedstawiciela handlowego pokonał całkowicie bezawaryjnie 350 tysięcy kilometrów! Jaka jest recepta na długowieczność niemieckiego diesla? To przede wszystkim regularny serwis i… paliwo wysokiej jakości. Drugi z czynników ma potężne wrażenie. Szczególnie że aparatura wtryskowa jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczony olej napędowy.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie wtryskiwaczy

W sytuacji, w której kierowca będzie tankował paliwo niepewnego pochodzenia, może dojść do zapchania wtryskiwaczy już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Silnik będzie pracował głośniej i nierówno. Poza tym pojawią się problemy z rozruchem i wyraźnie spadnie moc. Urządzenia wtryskowe zostały wykonane w technologii piezoelektrycznej. To oznacza, że regeneracja jednej sztuki stanowi wydatek na poziomie jakiś 700 - 800 złotych. Nowy wtrysk kosztuje co najmniej 1130 złotych.

Drugim z elementów potencjalnie awaryjnych w dieslu 1.6 TDI Volkswagena jest filtr cząstek stałych. Podczas jazdy głównie na długich dystansach, element nie sprawia żadnych problemów nawet na dystansie 300 tysięcy kilometrów. W sytuacji, w której samochód porusza się przede wszystkim w mieście, zapchanie osadnika może się stać faktem już po 80 tysiącach kilometrów. Wymiana filtra niestety jest kosztowna. Nowy DPF zostanie wyceniony na kwotę oscylującą w granicy od 4 do 8 tysięcy złotych.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - usterki DPF są znane

Awaria filtra jest silnie powiązana z nawykami eksploatacyjny. Dlatego kierowcy, którzy mało jeżdżą, a mimo wszystko nie chcą się ładować w koszty wymiany osadnika DPF, powinni od czasu do czasu zabierać samochód poza miasto. Aby zagwarantować oczyszczaczowi spalin wystarczającą higienę pracy, wystarczy 30-kilometrowa wycieczka mniej więcej raz na tydzień lub dwa. W czasie takiego przejazdu sadza zgromadzona w filtrze zostanie wypalona.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Turbosprężarka montowana w silniku 1.6 TDI Volkswagena jest wyjątkowo trwała - potrafi bez awarii pokonać 250 - 300 tysięcy kilometrów. O jej przedwczesnej awarii zadecydować mogą tak naprawdę wyłącznie dwa czynniki. Po pierwsze szybkie gaszenie silnika po intensywnej jeździe np. na autostradzie. Po drugie wydłużone przebiegi między przeglądami olejowymi. Jeżeli chodzi o koło dwumasowe, element nie zawsze był montowany w słabszych wersjach. Niską trwałością charakteryzuje się przede wszystkim w wariantach montowanych przed rokiem 2013.

Co z zaworem EGR? Ten z czasem też może się poddać - szczególnie w sytuacji, w której auto będzie eksploatowane ze zużytymi wtryskiwaczami. Problem z układem recyrkulacji spalin dotyczy tego, że został on zintegrowany z  chłodnicą spalin i klapą. W ten sposób sama część kosztuje co najmniej 1025 złotych. A do tej kwoty doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany. W dieslu 1.6 TDI Volkswagena zdarzają się też przypadki wycieków oleju spod uszczelki głowicy. Nie są nagminne, ale mimo wszystko warto odnotować ten fakt w raporcie awaryjności.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - podsumowanie:

Niemcy po zbłądzeniu z konstrukcją silnika 2.0 TDI wyposażonego w pompowtryskiwacze w roku 2009 wrócili na właściwy tor. Diesel 1.6 TDI okazał się trwały, a do tego jest naprawdę oszczędny - potrafi spalić w Golfie zaledwie 5 litrów oleju napędowego poza miastem. Oczywiście aut napędzanych tym silnikiem nie można kupować w ciemno. Z drugiej strony w sytuacji, w której kierowca znajdzie zadbany egzemplarz, będzie się mógł cieszyć mało awaryjną jazdą przez lata! A to szczególna wartość mając na uwadze nowoczesną konstrukcję tego diesla.

Silniki 1.6 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 24 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 460 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 160 zł
  • sprzęgło komplet - od 342 zł
  • koło dwumasowe - od 615 zł
  • wtryskiwacz - od 1130 zł
  • zawór EGR - od 1025 zł
  • świeca żarowa - od 21 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2300 zł
  • sonda lambda - od 477 zł
  • turbosprężarka - od 2200 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.