REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku silnika 1.4 T-Jet Fiata określenie włoski może zostać uznane za zaletę! Benzyniak jest dużo mniej problematyczny od konstrukcji sprzedawanych przez konkurentów. Mimo wszystko na co uważać podczas jego eksploatacji?

REKLAMA

W roku 2007 Włosi zaprezentowali nowy silnik nazwany 1.4 T-Jet. Jednostka wywodzi się z rodziny FIRE, a to zagwarantowało jej dość prostą bazę technologiczną. Motor otrzymał żeliwny blok, wał korbowy odlany ze stali, aluminiową i 16-zaworową głowicę oraz klasyczną, 4-cylindrową konstrukcję. Napęd rozrządu został oparty o pasek - ten jest naprawdę tani w wymianie. Inżynierowie nie chcieli też eksperymentować z wtryskiem. Dostarczanie mieszanki paliwowej do komory spalania było zatem realizowane pośrednio.

REKLAMA

Silnik 1.4 T-Jet otrzymał tak naprawdę dwa rozwiązania, które w 2007 roku w zasadzie nie były już innowacjami. Pierwszym stało się doładowanie. W wersjach słabszych FCA montowało turbosprężarkę markowaną logo IHI. Topowe warianty w postaci chociażby wersji 180-konnej były wyposażane w mechanizm produkowany przez Garetta. Drugim nieco bardziej zaawansowanym elementem stało się sprzęgło uzupełnione kołem dwumasowym. To było standardem w mocniejszych wersjach.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - seria modeli i wariantów mocy

REKLAMA

Silnik 1.4 T-Jet Fiata dość szybko wszedł do szerokiej gamy modelowej koncernu FCA. Był montowany w Fiatach Bravo II, Linea, 500L czy Tipo, Abarthach 500, 600 i Grande Punto, Lancii Delta oraz Alfach Romeo MiTo i Giulietta. Co więcej, otrzymał serię wariantów mocy. Na rynku pojawiały się wersje oferujące 105, 120, 135, 145, 150, 155, 160, 165, 180, 190, a nawet 200 koni mechanicznych. Zalety jednostki? Silnik 1.4 T-Jet z jednej strony oferował naprawdę dobre osiągi. Z drugiej wyważał je z rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo.

To jednak jeszcze nie koniec. Bo pośredni wtrysk dał jednostce dość zasadniczą przewagę nad takimi konstrukcjami jak 1.4 TSI koncernu Volkswagena czy 1.6 THP znanymi z aut PSA. Już za 3 tysiące złotych kierowca mógł przerobić motor na zasilanie gazem. A LPG sprawiało, że włoski benzyniak zaczynał jeździć za grosze! Potężną zaletą silnika 1.4 T-Jet Fiata jest też wysoka trwałość. Regularnie serwisowane egzemplarze bez większych awarii spokojnie pokonują przebiegi wynoszące 200 - 250 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co oznacza regularny serwis silnika 1.4 T-Jet? To przede wszystkim okresowa wymiana oleju. Producent w zależności od wersji przewiduje stosowanie 2,9 litra smarowidła o parametrach 5W-40 lub 10W-50. Płyn należy zmieniać do 2 lata lub 30 tysięcy kilometrów. Gdy kierowca nie pokonuje autem więcej niż 10 tysięcy kilometrów rocznie, interwał warto skrócić do 12 miesięcy. Okresowej wymianie podlega też pasek rozrządu. Nowy napęd należy montować co 120 tysięcy kilometrów. A wykonanie procedury jest tanie - zestaw części kosztuje już 160 złotych.

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - pęka nie alternator, a… turbo!

Silnik 1.4 T-Jet Fiata jest trwały. To jednak jeszcze nie oznacza, że okazuje się całkowicie wolny od wad. Bo o ile inżynierom FCA udało się uporać z problemem z pękającymi alternatorami, o tyle pękać zaczęły korpusy turbosprężarek. Usterka dotyczy jednak wyłącznie mechanizmów produkowanych przez IHI - sprężarki Garetta są wolne od wady. Usunięcie niesprawności oznacza np. regenerację wycenioną przez warsztat na jakieś 1200 złotych.

Zdarza się, że usterki układu doładowania mają też inne podłoże. W układzie doprowadzającym olej do sprężarki Fiat zastosował śrubę i filtr. Ten już po pokonaniu 30 - 40 tysięcy kilometrów staje się mocno zabrudzony. Jeżeli nie zostanie wymieniony podczas serwisu olejowego, może się oderwać od niego siateczka. Gdy zostanie „połknięta” przez ciśnienie w układzie, zagrozi nie tylko wirnikowi turbosprężarki, ale także może doprowadzić do poważnego uszkodzenia całej jednostki napędowej.

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

W silniku 1.4 T-Jet przeciętną trwałością cieszy się też sprzęgło. Mechanizm przy dynamicznej jeździe może nie wytrzymać więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Naprawa jest o tyle droga, że w mocniejszych wersjach inżynierowie Fiata zastosowali koło dwumasowe. W efekcie cena kompletu części może oscylować w granicy 1500 złotych. A kwotę tą trzeba jeszcze uzupełnić kosztem robocizny mechanika. Zdarza się też, że w przekładni o oznaczeniu M32 przedwcześnie zużyją się łożyska. Remont kosztuje w takim przypadku co najmniej 2 tysiące złotych.

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - drobne wycieki to standard

Silnik 1.4 T-Jet to typowo włoska konstrukcja. A to oznacza różnego rodzaju wycieki. Olej? Ubytki są zazwyczaj mało znaczące. Mimo wszystko kierowca powinien kontrolować poziom smarowidła i uzupełniać ewentualne braki. Dużo większy problem dotyczy układu chłodzenia. Nieszczelne przewody lub chłodnica mogą doprowadzić nawet do przegrzania silnika. A to scenariusz o tyle tragiczny, że do naprawy konieczny będzie remont jednostki kosztujący minimum 2 tysiące złotych. Z czasem w silniku 1.4 T-Jet uszkadzają się też cewki zapłonowe. Koszt nowej zazwyczaj oscyluje w granicy 100 złotych.

Włosi bez wątpienia mogą ogłosić sukces prac konstrukcyjnych w przypadku silnika 1.4 T-Jet. Gdzie ukrywa się recepta na udaną konstrukcję? To wyważenie między prostotą a nowoczesnością i klasyczną bazą technologiczną a rozsądną porcją innowacji. Regularnie serwisowany motor z rozsądnym przebiegiem pozwoli na bezproblemową eksploatację przez lata. A do tego ma jeszcze jedną zaletę - idealnie nadaje się do zasilania niezwykle tanim LPG!

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Alfa Romeo Giulietta 105 KM 206 Nm 10,9 s. 186 km/h 8,4/6,3/5,3
Fiat Bravo 150 KM 230 Nm 8,2 s. 212 km/h 9,3/7,1/5,8
Abarth 595 180 KM 250 Nm 6,7 s. 225 km/h 7,9/6,0/4,9

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 26 zł
  • filtr paliwa - od 37 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 161 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 156 zł
  • sprzęgło komplet - od 459 zł
  • koło dwumasowe - od 715 zł
  • zawór EGR - od 259 zł
  • świeca zapłonowa - od 44 zł
  • cewka zapłonowa - od 94 zł
  • sonda lambda - od 133 zł
  • przepływomierz - od 558 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 47 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA