REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włosi od końca lat dziewięćdziesiątych dość swobodnie czuli się na rynku silników wysokoprężnych. W roku 1997 zaprezentowali pierwszą na świecie jednostkę zasilaną nowoczesnym wtryskiem common rail 2.4 JTD. Niedługo później zadebiutował równie udany silnik - 1.9 JTD. W roku 2003 Fiat postanowił pomyśleć o dieslu skierowanym głównie do pojazdów segmentu A i B. I tak właśnie powstał motor 1.3 MultiJet. Opis technologiczny? Ten tak właściwie jest dość prosty. Jednostka ma pojemność 1248 cm3, 4 cylindry, 16-zaworową głowicę i wtrysk typu common rail.

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - bez dwumasy i DPF

Kluczowe z punktu widzenia użytkowników okazały się jednak inne cechy motoru. Fiat zastosował proste sprzęgło z kołem jednomasowym - dwumasa pojawia się tylko w przypadku wersji motoru dedykowanej samochodom Opla. Poza tym napęd rozrządu był realizowany za pomocą łańcucha i do roku 2008 filtr cząstek stałych stanowił wyłącznie element wyposażenia dodatkowego. Standardem w Europie stał się po tej dacie, a w Polsce po roku 2010. Ważna informacja dotyczy też wtryskiwaczy Boscha. Te korzystają z technologii elektromagnetycznej, a to oznacza możliwość regeneracji w razie wystąpienia awarii.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co z turbosprężarką? Zmienna geometria łopatek pojawia się tylko w wariancie o większej mocy - pomijając bazową, 70-konną wersję. Kunszt inżynieryjny Włochów sprawił, że w roku 2005 diesel zdobył nagrodę International Engine of the Year. Powód? Jury zachwycił m.in. fakt, że pomimo braku zastosowania osadnika wyłapującego cząstki stałe, motorowi udało się spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 4. Małolitrażowy diesel z rodziny SDE - Small Diesel Engine bardzo szybko stał się hitem sprzedaży. Roczna produkcja - realizowana głównie w Polsce w Bielsku-Białej - oscylowała w granicy 700 tysięcy egzemplarzy.

Silnik 1.3 MultiJet - wiele modeli, kilka wersji mocy

REKLAMA

Sukces silnika 1.3 MultiJet stał się faktem po pierwsze dlatego, że jednostka była montowana w modelach wolumenowych. Po drugie pojawiał się w autach około 10 marek, a w tym był stosowany we Fiatach, Lanciach, Alfach Romeo, Oplach, Suzuki, Fordach, Chevroletach, Peugeotach, a nawet Tatach! To jednak nie koniec. Na duże zainteresowanie silnikiem 1.3 MultiJet wpływ miała szeroka oferta i uwarunkowania eksploatacyjne. Silnik dawał możliwość wyboru jednej z pięciu wersji mocy. Jednostka debiutowała z wariantem dysponującym stadem 70 koni mechanicznych. Paleta szybko została jednak rozszerzona o wersję 75, 90, 95 i 105 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

REKLAMA

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie sprzęgła?

Usterki silnika 1.3 MultiJet odnoszą się też do sprzęgła. W egzemplarzach aut eksploatowanych głównie w mieście mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Całe szczęście jego wymiana w przypadku modeli bez koła dwumasowego jest tania (czyli montowanych nie w Oplu). Zestaw części kosztuje bowiem jakieś 500 złotych. Eksploatacyjne zalety? Wysoką trwałość wykazuje np. układ wtryskowy. Jeżeli kierowca będzie dbał o jakość tankowanego paliwa, może bezawaryjnie pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.3 MultiJet ma niewielką pojemność, sporą moc i niski apetyt. I mimo że wpisuje się w nurt nowoczesnych diesli, jest naprawdę godny uwagi! Szczególnie jeżeli był zamontowany w jednym z modeli segmentu A lub B. Czy to serwisowy ideał? Z pewnością nie. Są jednak pewne rady, które mogą wydłużyć jego bezawaryjność nawet do 200 - 250 tysięcy kilometrów. A to sprawia, że może stanowić naprawdę ciekawy wybór na rynku wtórnym.

Silnik 1.3 MultiJet - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 169 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
  • sprzęgło komplet - od 467 zł
  • koło zamachowe - od 1317 zł
  • wtryskiwacz - od 800 zł
  • pompa wtryskowa - od 2708 zł
  • zawór EGR - od 426 zł
  • świeca żarowa - od 47 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2050 zł
  • sonda lambda - od 549 zł
  • turbosprężarka - od 1560 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • tomasz
    2023-01-26 02:33:07
    Takie głupoty pan piszę a się nie zna gdy czytam takie bajki to głowa boli, wszystkie silniki fiata diesel mają dwu masę nawet te 1.0 i 1.3, pracowałem to wiem nie tylko opel montował je ale i panda suzuki ignis wagon R punto i tak dalej, gdzieś dzwonią ale nie wiadomą gdzie,ja znam cały cykl produkcji od początku tego wspaniałego silnika MULTI JETT, ponieważ kultura pracy silnika jest o wiele lepsza, niż na sprzęgle stałym nawet były robione próby w benzynowych itd. sprzęgło dwu masowe jest znane od lat i to nic nowego, a nie wszystkie miały filtr D P F . bo część spalin wracało do biednego silnika żeby jeszcze raz je spalił,dlatego po pewnym czasie zapalała się kontrolka E G R, .Było założone na początku nawet że miał być łańcuch podwójny i był by dożywotny, taki był montowany nawet w fiacie 126p. fiat 600 fiat 850 seat 850, ale magicy stwierdzili że starczy pojedynczy bo przy normalnej jeździe wytrzyma 300tyś.a potem do huty, pozdrawiam wszystkich nie douczonych
    15
    pokażodpowiedzi (2)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

REKLAMA

103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

REKLAMA

Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

REKLAMA