REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włosi od końca lat dziewięćdziesiątych dość swobodnie czuli się na rynku silników wysokoprężnych. W roku 1997 zaprezentowali pierwszą na świecie jednostkę zasilaną nowoczesnym wtryskiem common rail 2.4 JTD. Niedługo później zadebiutował równie udany silnik - 1.9 JTD. W roku 2003 Fiat postanowił pomyśleć o dieslu skierowanym głównie do pojazdów segmentu A i B. I tak właśnie powstał motor 1.3 MultiJet. Opis technologiczny? Ten tak właściwie jest dość prosty. Jednostka ma pojemność 1248 cm3, 4 cylindry, 16-zaworową głowicę i wtrysk typu common rail.

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - bez dwumasy i DPF

Kluczowe z punktu widzenia użytkowników okazały się jednak inne cechy motoru. Fiat zastosował proste sprzęgło z kołem jednomasowym - dwumasa pojawia się tylko w przypadku wersji motoru dedykowanej samochodom Opla. Poza tym napęd rozrządu był realizowany za pomocą łańcucha i do roku 2008 filtr cząstek stałych stanowił wyłącznie element wyposażenia dodatkowego. Standardem w Europie stał się po tej dacie, a w Polsce po roku 2010. Ważna informacja dotyczy też wtryskiwaczy Boscha. Te korzystają z technologii elektromagnetycznej, a to oznacza możliwość regeneracji w razie wystąpienia awarii.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co z turbosprężarką? Zmienna geometria łopatek pojawia się tylko w wariancie o większej mocy - pomijając bazową, 70-konną wersję. Kunszt inżynieryjny Włochów sprawił, że w roku 2005 diesel zdobył nagrodę International Engine of the Year. Powód? Jury zachwycił m.in. fakt, że pomimo braku zastosowania osadnika wyłapującego cząstki stałe, motorowi udało się spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 4. Małolitrażowy diesel z rodziny SDE - Small Diesel Engine bardzo szybko stał się hitem sprzedaży. Roczna produkcja - realizowana głównie w Polsce w Bielsku-Białej - oscylowała w granicy 700 tysięcy egzemplarzy.

Silnik 1.3 MultiJet - wiele modeli, kilka wersji mocy

REKLAMA

Sukces silnika 1.3 MultiJet stał się faktem po pierwsze dlatego, że jednostka była montowana w modelach wolumenowych. Po drugie pojawiał się w autach około 10 marek, a w tym był stosowany we Fiatach, Lanciach, Alfach Romeo, Oplach, Suzuki, Fordach, Chevroletach, Peugeotach, a nawet Tatach! To jednak nie koniec. Na duże zainteresowanie silnikiem 1.3 MultiJet wpływ miała szeroka oferta i uwarunkowania eksploatacyjne. Silnik dawał możliwość wyboru jednej z pięciu wersji mocy. Jednostka debiutowała z wariantem dysponującym stadem 70 koni mechanicznych. Paleta szybko została jednak rozszerzona o wersję 75, 90, 95 i 105 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

REKLAMA

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie sprzęgła?

Usterki silnika 1.3 MultiJet odnoszą się też do sprzęgła. W egzemplarzach aut eksploatowanych głównie w mieście mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Całe szczęście jego wymiana w przypadku modeli bez koła dwumasowego jest tania (czyli montowanych nie w Oplu). Zestaw części kosztuje bowiem jakieś 500 złotych. Eksploatacyjne zalety? Wysoką trwałość wykazuje np. układ wtryskowy. Jeżeli kierowca będzie dbał o jakość tankowanego paliwa, może bezawaryjnie pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.3 MultiJet ma niewielką pojemność, sporą moc i niski apetyt. I mimo że wpisuje się w nurt nowoczesnych diesli, jest naprawdę godny uwagi! Szczególnie jeżeli był zamontowany w jednym z modeli segmentu A lub B. Czy to serwisowy ideał? Z pewnością nie. Są jednak pewne rady, które mogą wydłużyć jego bezawaryjność nawet do 200 - 250 tysięcy kilometrów. A to sprawia, że może stanowić naprawdę ciekawy wybór na rynku wtórnym.

Silnik 1.3 MultiJet - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 169 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
  • sprzęgło komplet - od 467 zł
  • koło zamachowe - od 1317 zł
  • wtryskiwacz - od 800 zł
  • pompa wtryskowa - od 2708 zł
  • zawór EGR - od 426 zł
  • świeca żarowa - od 47 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2050 zł
  • sonda lambda - od 549 zł
  • turbosprężarka - od 1560 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA