| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agencja interaktywna LTB.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »