| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Ma blisko 3 dekady, a mimo wszystko nadal pojawia się w salonach. Co jest głównym źródłem długowieczności silnika 1.2 FIRE Fiata? Chodzi przede wszystkim o solidną technologię.

Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez producenta na 120 tysięcy kilometrów. Warto go jednak skrócić tak naprawdę nawet do 80 tysięcy kilometrów - szczególnie że wymiana nie jest droga. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów układ jest bezkolizyjny - oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Wystarczy założyć nowy pasek i można kontynuować jazdę. Modele 16-zaworowe mają rozrząd kolizyjny.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc. Ta nie jest wystarczająca nawet w modelach miejskich pokroju Pandy czy Pięćsetki. Żeby samochód mógł jeździć w miarę dynamicznie, trzeba stosować się do tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? Nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie w którym wskazówka obrotomierza (jeżeli pojazd go posiada!) wejdzie na czerwone pole. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 2,6 litra oleju. Wymiana smarowidła jest konieczna raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - na początek przepustnica i alternator

W silnik 1.2 FIRE Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Objawy? Podstawowym jest falowanie obrotów silnika. Poza tym może się zdarzyć tak, że podczas przyspieszania jednostka będzie pracować z krótkimi przerwami. Nowa przepustnica kosztuje minimum 397 złotych. To jednak połowa informacji, bo najdroższa część może zostać wyceniona nawet na 1480 złotych. Czasami psuje się jednak nie tyle sama przepustnica, co czujnik jej położenia. W takim przypadku wydatek będzie niższy - sonda kosztuje co najmniej 200 złotych.

Drugi i świetnie znany problem silnika 1.2 Fire Fiata dotyczy alternatora. Z czasem pęka jego obudowa. Winny niesprawności jest błąd inżynierów. Umieścili alternator na tyle nisko, że może być zalewany wodą np. podczas wjechania w głęboką kałużę. Do tego wykonali go z materiału zbyt słabej jakości. Regeneracja kosztuje już 120 - 200 złotych. Część wyprodukowana przez oryginalnego dostawcę Magneti Marelli zostanie wyceniona na około 700 złotych, podczas gdy ceny zamienników startują już od 340 złotych.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - co z olejem?

W silniku 1.2 FIRE Fiata kierowca musi też regularnie kontrolować poziom oleju. Czasami smarowidło znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a czasami jest spalane. To scenariusz o tyle groźny, że w jednostce mieści się tylko 2,6 litra płynu. A to oznacza, że każdy ubytek może spowodować osłabienie smarowania i doprowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów w postaci chociażby tłoków.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Roman Przasnyski

Główny analityk Gold Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »