| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom twoje auto spali mniej!

Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom twoje auto spali mniej!

Internet pełen jest opowieści o hybrydach, które spalają w mieście tylko 3,5 litra benzyny. Czy to możliwe? Jak najbardziej! Trzeba się tylko nauczyć jak jeździć hybrydą żeby była oszczędna. Oto zestaw 10 wskazówek.

Przygotuj auto do jazdy i… sprawdź ciśnienie powietrza w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe nie tylko z punktu widzenia eksploatacji opon, ale i spalania w silniku. Zbyt wysokie czy niskie może pogorszyć właściwości trakcyjne i sprawi, że benzyniak będzie potrzebował większej ilości paliwa, a elektryk uzyska mniejszy zasięg na tej samej ilości prądu. Ciśnienie warto sprawdzać średnio raz na dwa tygodnie. Jego poziom powinien zgadzać się z zaleceniami producenta.

Odzyskiwanie energii kinetycznej - zrób to sam!

Podczas jazdy silnik elektryczny stanowiący elementy układu hybrydowego może pełnić dwie role. Po pierwsze napędzać koła. Po drugie odzyskiwać energię kinetyczną. Z tej drugiej funkcji warto korzystać jak najczęściej. Bo im więcej energii uda się zgromadzić kierowcy, tym mocniejsze będzie elektryczne wspomaganie. Rekuperacja włącza się zawsze wtedy, gdy prowadzący puści pedał gazu. Auto zauważalnie spowalnia, jednak nie jest to zasługą hamulców! Odzyskiwanie prądu ma jeszcze jedną zaletę. Nie dość, że elektryk zbiera energię, która normalnie zostałaby zmarnowana, to jeszcze silnik spalinowy jest… wyłączany.

Zobacz również: Czym się różni pełna hybryda od mild hybrid?

Zjazd z górki? Tylko bez gazu!

Aby zmaksymalizować odzysk energii, najlepiej planować zwalnianie w taki sposób, aby trwało maksymalnie długo. Przykład? Auto ma jeszcze 150 - 200 metrów do skrzyżowania, ale właśnie włączyło się czerwone światło. W takim przypadku kierowca powinien puścić pedał gazu i ewentualnie delikatnie dohamowywać hybrydę. Bardzo dobrą okazją do odzyskania jak największej ilości prądu jest też zjazd ze wzniesienia. Im wyższa górka, tym lepiej pracować będzie system rekuperacji. W końcu będzie musiał zwolnić pojazd i powalczyć z siłą grawitacji.

Dohamowuj mimo wszystko! To ważne!

System odzyskiwania energii kinetycznej działa w klasycznych samochodach hybrydowych niezwykle efektywnie. Inżynierowie w ten sposób walczyli bowiem o wydłużenie zasięgu elektrycznego pojazdów, których nie da się przecież doładować z gniazdka. Z drugiej strony to nie zwalnia kierowcy z pewnego obowiązku - mimo wszystko w czasie rekuperacji powinien delikatnie dohamowywać auto. W ten sposób uruchamia elementy cierne układu hamulcowego i w ten sposób zapobiega ich korozji. I nie, to nie jest żart. Bardzo często w hybrydach zdarza się tak, że tarcze hamulcowe korodują już po 2 - 3 latach eksploatacji.

Jak jeździć hybrydą? Planuj i… jedź płynnie.

Wskazówka mówiąca o planowaniu i płynnej jeździe sprawdza się nie tylko podczas eksploatacji hybrydy. Tutaj ma jednak wymiar dodatkowy. Bo planowanie pozwala nie tylko optymalizować prędkość przejazdu w mieście, ale także sposób pracy systemu odzyskującego energię kinetyczną. Co mamy na myśli poprzez planowanie? Nie tylko szczegółowe ustalanie tras przejazdu, a bardziej obserwację zachowań innych użytkowników drogi czy przewidywanie sposobu w jaki za chwilę zmieni się sygnalizacja świetlna.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SI-Consulting Sp. z o.o.

Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »