Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Opel silnik 1.0 Turbo SIDI
Opel silnik 1.0 Turbo SIDI
Opel
W roku 2014 Opel ogłosił wielki sukces. Inżynierowie niemieckiej marki zbudowali silnik 1.0 Turbo SIDI. Dziś firma wycofuje się z tej jednostki. Winne są awarie?

W październiku roku 2013 Opel miał wielki powód do dumy. Niemcy zaprezentowali światu jednostkę napędową nowego typu. Benzyniak otrzymał tylko 3 cylindry, wysoką kulturę pracy oraz moc wynoszącą co najmniej 90 koni mechanicznych. Zadanie postawione przed silnikiem było dość proste. Miał zaoferować modelom segmentu A, B i C siłę oraz osiągi, a dodatkowo połączyć to wszystko z wybitną wręcz oszczędnością i możliwością spełnienia zaostrzających się norm emisji spalin. Bardzo ważną cechą nowego motoru benzynowego z Russelsheim było też zaawansowanie technologiczne.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opla ma 3 cylindry, 12 zaworów i 999 cm3 pojemności. Co oznacza SIDI? To skrót od nazwy Spark Ignition Direct Injection (zapłon iskrowy z wtryskiem bezpośrednim). Zarówno głowicę, jak i blok inżynierowie wykonali z aluminium. Paliwo jest dostarczane do cylindrów za pośrednictwem układu opracowanego przez Continentala i bezpośrednich wtryskiwaczy. Precyzyjna aparatura oszczędnie dawkuje paliwo, ale też sprawia że jednostka np. nie jest zalecana do zasilania LPG. Niemalże cały czas konieczny jest dotrysk benzyny, a to pod znakiem zapytani stawia oszczędności poczynione na LPG.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - kultura pracy i… moc!

Luz zaworowy w silniku 1.0 Turbo SIDI Opla jest regulowany hydraulicznie, za napędzanie rozrządu odpowiada łańcuch, a kulturę pracy poprawiają wałki wyrównoważające w pompie oleju. Miska olejowa zastosowana w jednostce mieści 4 litry płynu eksploatacyjnego o specyfikacji 5W-30. Niemcy zalecają wymianę smarowidła co 30 tysięcy kilometrów. Dla dobra takich elementów jak panewki czy turbosprężarka lepiej jednak skrócić interwał nawet o połowę. A jeżeli o turbosprężarce już mowa… Ta ma wysoki wskaźnik bezwładności, jest chłodzona cieczą, a do tego została połączona z kolektorem dolotowym wpuszczonym wewnątrz głowicy.

Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

Początkowo silnik 1.0 SIDI Opla zadebiutował w dwóch wersjach mocy pod maską Opla Adama. Słabsza otrzymała 90 (oznaczenie B10XFL), a mocniejsza 115 koni mechanicznych (oznaczenie B10XFT). Niedługo później trafił też do gamy Corsy E. W roku 2015 - pod maską Opla Astry K - gama została uzupełniona wariantem 105-konnym (oznaczenie B10XFL). Jednostka napędowa była parowana z 6-biegową skrzynią manualną nowego typu. Konstrukcja opracowana przez Niemców charakteryzuje się niską masą. Sucha przekładnia waży zaledwie 37 kilogramów.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - oznaczenia:

  • B10XFL - 90 KM przy 4000 - 6000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 3600 obr./min.
  • B10XFL - 105 KM przy 5000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 4250 obr./min.
  • B10XFT - 115 KM przy 5000 - 6000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 4700 obr./min.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Corsa E 90 KM 170 Nm 11,9 s. 180 km/h 5,5/5,0/3,9
Astra K 105 KM 170 Nm 11,6 s. 195 km/h 5,1/4,3/3,8
Adam 115 KM 170 Nm 9,9 s. 196 km/h 5,3/5,2/4,4

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie? Jak na razie ich nie widać!

W tym momencie warto uspokoić kierowców. Jednostka ma już 5 lat, na razie jednak nie ma żadnych informacji mówiących o podwyższonym wskaźniku awaryjności - czy to płynących od kierowców, czy ośrodków w postaci Dekry. Silniki 1.0 Turbo SIDI Opla spisują się bez żadnych problemów, a kierowcy są zadowoleni. Wątpliwości? Te mogą być tak naprawdę dwie. Po pierwsze pięć lat to dopiero początek życia jednostki napędowej. Benzyniak będzie musiał służyć jeszcze co najmniej dekadę. W ten sposób prędzej czy później zaczną w naturalny sposób zużywać się w nim podzespoły.

Zobacz również: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

O ile to wyeksploatowania pewnych części nie można mieć pretensji, o tyle większy problem pojawi się w momencie ich wymiany. Bo konstrukcja silnika 1.0 SIDI Opla jest skomplikowana, to będzie musiało… kosztować. Przykład? Wyobraźcie sobie scenariusz naprawy turbosprężarki uszkodzonej po przebiegu na poziomie 250 czy 300 tysięcy kilometrów. Ta została przecież połączona z kolektorem dolotowym, a do tego jest chłodzona wodą. W efekcie koszt ingerencji mechanika może być na tyle wysoki, że ta w 10- czy 15-letnim aucie nie będzie opłacalna.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - główny zarzut dotyczy… spalania!

Druga z wątpliwości jest aktualna już dziś i dotyczy wyników spalania. Choć producent deklaruje że 115-konny Opel Adam 1.0 SIDI potrzebuje na pokonanie stu kilometrów w mieście tylko 5,3 litra benzyny, wynik ten nie ma wiele wspólnego z realnymi warunkami. W prawdziwym życiu mały hatchback nie jest w stanie spalić mniej niż 8,5 - 9 litrów. Jeszcze kilka lat temu kwestie związane z „optymistycznymi” danymi wpisywanymi do foldera nie dotyczyły bezpośrednio producentów. Teraz - w dobie standardu badania spalania WLTP - mają potężne wrażenie. A to jeden z faktorów sprawiających, że silnik 1.0 SIDI powoli znika z gamy Opla.

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Dziś turbodoładowanego benzyniaka z 3-cylindrową głowicą można wybrać właściwie tylko w Oplu Astrze. Jednostka została wykasowana z cennika Adama czy Corsy. Podczas prezentacji kolejnej generacji modeli segmentu B i C motor będzie sukcesywnie zamieniany na jednostkę 1.2 PureTech produkowaną przez koncern PSA. Taką decyzję podjęli oficjele francuskiej firmy po przejęciu Opla w 2017 roku. 3-cylindrowiec z Paryża spisuje się równie dobrze w czasie eksploatacji, w zasadzie nie ma listy charakterystycznych usterek, a do tego w przeciwieństwie do niemieckiego rywala naprawdę potrafi jeździć na kropelce.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - podsumowanie

Niemcy chcieli być innowacyjni i rzeczywiście tacy byli. Stworzyli silnik 1.0 SIDI, który jest i mocny, i oferuje dobre osiągi. Co ważne, na razie nic nie wskazuje na to, że downsizing w przypadku tej jednostki nie wiąże się z przykrymi konsekwencjami dla kierowcy. A to oznacza, że Adamów, Cors, czy Astr napędzanych tym benzyniakiem nie trzeba unikać na rynku wtórnym. Trzeba tylko się liczyć z wyższym niż to wynika ze specyfikacji spalaniem.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 31 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - 1087 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • sprzęgło komplet - od 635 zł
  • koło zamachowe - od 1135 zł
  • świeca zapłonowa - od 74 zł
  • sonda lambda - od 259 zł
  • turbosprężarka - od 2714 zł
  • przepływomierz - od 437 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
    Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?
    Nissan Juke Kiiro: Batman by się nie powstydził!
    Nissan Juke Kiiro to efekt współpracy marki i wytwórni Warner Bros. Tym samym grzeczny crossover do miasta trafił do niegrzecznego świata Batamana.
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego nieopłacalne?
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego stanie się mniej opłacalne? Sprawdźmy jak zmienił się koszt ładowania, a jak koszt tankowania.
    Sprzedaż BMW w Polsce. Marka dominuje w segmencie premium
    Sprzedaż BMW w Polsce? Marka postanowiła podsumować wyniki osiągnięte w roku 2021. Wnioski? Marka dominuje w segmencie premium.
    Volkswagen Amarok 2022: nowy pick-up zachowa silnik V6
    Volkswagen Amarok 2022, czyli Niemcy szykują się do premiery nowego pick-up`a. Co o nim wiadomo? Z pewnością zachowa diesla V6!
    Polska stacja ładowania elektryków? Moc do 150 kW!
    Polska stacja ładowania elektryków, czyli firma ZPUE S.A. zaprezentowała ładowarkę do aut elektrycznych, która oferuje moc do 150 kW.
    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9 V6 510 KM: nie test, a randka!
    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9 V6 510 KM. Alfa, czyli stylowa. Giulia, czyli sedan. Quadrifoglio V6, czyli sport i silnik Ferrari. To brzmi dobrze...
    Rejestracja samochodu bez zmiany tablic od 31 stycznia 2022 r.
    Rejestracja samochodu bez zmiany tablic? Kierowcy wreszcie doczekali się zmiany. Nowość wejdzie w życie 31 stycznia 2022 roku.
    Samochody z fabrycznym LPG 2022 r. Oto lista!
    Samochody z fabrycznym LPG 2022 r., czyli dziś sprawdzimy oferty producentów dla osób stawiających na tanią jazdę. Oto konkretna lista ofert.
    Rynek aut używanych w 2021. Jak go podsumować?
    Rynek aut używanych w 2021, czyli raport carVertical. Spostrzeżenia? Zmorą nadal jest cofanie liczników, BMW są często po kolizji, a Skody... kradną!
    Przegląd samochodu: cena 2022? Czy ulegnie zmianie?
    Przegląd samochodu: cena 2022? Czy szykują się zmiany stawek? Ministerstwo Infrastruktury odpowiada na wniosek RPO.
    Wpływy z mandatów 2022. Na co zostaną wydane?
    Wpływy z mandatów 2022. Kary dla kierowców wzrosły nawet 10-krotnie. Jaką sumę to da w perspektywie roku? I na co pójdą te pieniądze?
    Jazda po alkoholu 2022. Nowe kary dla kierowców!
    Jazda po alkoholu 2022, czyli dziś sprawdzimy nowy taryfikator mandatów pod kątem kar dla nietrzeźwych kierowców.
    Kryzys w branży moto? U Japończyków i Koreańczyków nie!
    Kryzys w branży moto? Nie wszędzie. Co szóste nowe auto to Toyota. Hyundai urósł o blisko 46 proc., a Lexus ma za sobą najlepszy rok w historii.
    Ranking samochodów 2021 r., czyli The Best of Test
    Ranking samochodów 2021 r., czyli The Best of Test. Testy jakich modeli zrobiły na nas największe wrażenie w zeszłym roku?
    Bezpieczne ferie 2022: o czym pamiętać?
    Bezpieczne ferie 2022 – to jedno z haseł, pod którymi działania prewencyjne rozpoczyna policja. O czym pamiętać podczas wyjazdu?
    Fiat 500 elektryczny: opinie po teście? Jestem na tak!
    Fiat 500 elektryczny: opinie o tym aucie są różne. I choć jestem świadomy wad tego modelu, "Groszek" skradł moje serce. Ja jestem na tak.
    System e-TOLL. e-płatności to jedno. Po co powstał e-TOLL?
    System e-TOLL powstał po to, aby ułatwić życie kierowcom i KAS. Choć intuicyjność ciśnie się na usta, jest kolejne słowo. Cwaniactwo. Co to znaczy?
    Mandaty 2022: kierowcy mają sposób. Jadą wolniej z... Yanosikiem
    Mandaty 2022: to jedno z bardziej nośnych haseł w motoryzacji. Wysokość kar wzrosła. Kierowcy znaleźli jednak na nie sposób.
    Volkswagen Taigo: cennik SUV-a coupe startuje od 87 190 zł
    Volkswagen Taigo: cennik pierwszego w historii marki "SUV-a" coupe został właśnie opublikowany. Zakup Taigo oznacza wydatek co najmniej 87 190 zł.
    Test: DS 9 PureTech 225 – nie premium, on ma swoją własną klasę
    Test: DS9. O tym aucie można przeczytać, że na siłę pcha się do segmentu premium. Dziś wiem, że to nie jest prawda. Bo DS tworzy swoją własną klasę.
    Co odwołuje znak zakaz zatrzymywania się i postoju?
    Co odwołuje znak zakaz zatrzymywania się i postoju? Przepisy wskazują wyraźnie, że... m.in. najbliższe skrzyżowanie. Jest jednak więcej przypadków.
    Nissan Qashqai 1.3 MHEV XTRONIC jest mocno przemyślany
    Nissan Qashqai 1.3 MHEV XTRONIC, czyli lekka hybryda i automatyczna przekładnia. I choć napęd jest dobry, to nie on jest największa zaletą auta.
    Pęknięta szyba przednia w rogu. Czy da się ją naprawić?
    Pęknięta szyba przednia w rogu, czyli dziś opowiemy o popularnym zimą scenariuszu. Kamień uderza w szybę, ta pęka, a kierowca zostaje z problemem.
    System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
    System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie? No właśnie głosy są podzielone. Bo działanie systemu pozostawia nieco do życzenia.