REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Po dziejowej wpadce z silnikiem 2.0 TDI PD w centrali koncernu Volkswagena ponownie pojawiło się słońce. A wszystko za sprawą naprawdę bezawaryjnego silnika 2.0 TDI CR.

REKLAMA

Początek nowego millenium nie przebiegał najlepiej dla Grupy Volkswagena. Niemiecka firma, która wylansowała prawdziwą legendę - diesla 1.9 TDI, popełniła dziejową gafę. Silniki 2.0 TDI wyposażone w pompowtryskiwacze zacierały się i pękały w nich głowice. A to sprawiło, że na kierowców kupujących i auta używane, i auta nowe padł blady strach. W roku 2007 inżynierowie VAG postanowili odczarować 2-litrowego diesla. Jednostka trafiła na warsztat i przeszła przemianę, którą spokojnie dziś można nazwać rewolucją.

REKLAMA

Silnik korzystał z 4 cylindrów ustawionych w rzędzie i 16 zaworów. Poza tym miał żeliwny blok i aluminiową głowicę, turbosprężarkę, elektronicznie sterowane turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek (w topowej wersji podwójne turbo), intercooler i… wtryskiwacze typu common rail. Niemcy postawili na piezoelektryczne urządzenia produkowane przez Boscha. A to jeden z ważniejszych kroków, bowiem oznaczał że Grupa Volkswagena wreszcie poddała się w forsowaniu na siłę pompowtryskiwaczy.

Zobacz również: Pompowtryskiwacze - jak je eksploatować i co zrobić w razie awarii?

REKLAMA

Nowy układ wtryskowy przyniósł szereg korzyści. W pierwszej kolejności wyciszył jednostkę. Ta stała się kulturalna i na wolnych obrotach, i podczas dynamicznej jazdy. Technologia common rail poprawiła również osiągi samochodów, a do tego obniżyła spalanie. Silnik 2.0 TDI CR pochodzący z rodziny EA 189 zadebiutował w roku 2007 z wersją o mocy 140 koni mechanicznych. Początkowo trafiał pod maski modeli Audi. Z czasem rozszedł się po całej gamie Grupy Volkswagena.

Ilość wariantów mocy sprawiła, że 2-litrowy diesel stał się produktem globalnym, który napędzał szeroką paletę pojazdów z segmentów od C do crossover. W ofercie znajdowały się wersje generujące 110, 120, 136, 140, 143, 150, 170, 177, 179, 184, 190 i 240 koni mechanicznych. Jednostka 2.0 TDI CR EA 189 występowała również pod szeregiem oznaczeń: CAGA, CAGC, CAHA, CBEA, CBAB, CFFB, CFFD, CBBB, CBDB, CBDC, CEGA, CFGB, CFCA, CFJB, CJAA i CLJA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 TDI CR - lista modeli VAG:

  • Audi: A3, A4, A6, TT
  • Volkswagen: Golf, Passat, Tiguan, Touran, Transporter
  • Seat: Leon, Altea, Toledo, Exeo
  • Skoda: Octavia, Superb, Yeti

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie nie są... zbyt częste

W roku 2015 doszło do kolejnej zmiany generacyjnej. Silnik 2.0 TDI CR został zmodernizowany. Na fali technologicznej aktualizacji zaczął otrzymywać np. konwerter katalityczny. Filtr SCR jest o tyle ciekawym wynalazkiem, że minimalizuje praktycznie do zera ilość emitowanych do atmosfery tlenków azotu i robi to stosunkowo niskim dla kierowcy kosztem. System jest bowiem praktycznie bezobsługowy - wystarczy pamiętać o dolewaniu płynu AdBlue w określonym przez producenta interwale przeglądowym.

Z serwisowego punktu widzenia ważna podczas eksploatacji silnika 2.0 TDI CR jest terminowość. Kierowca musi pamiętać np. o wymianie paska rozrządu. Czas jego życia w zależności od wersji został określony na 180 - 210 tysięcy kilometrów. Poza tym diesle same z siebie właściwie nie psują się. Okazują się dopracowane i mają sprawdzone podzespoły. Usterek winne są zatem przede wszystkim zaniedbania serwisowe kierowców, ewentualnie wysokie przebiegi. Wtedy potrafią się pojawić problemy z kołem dwumasowym, filtrem cząstek stałych w modelach eksploatowanych głównie w mieście czy wtryskiwaczami. Uwaga, wtrysków nie da się regenerować.

Zobacz również: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?

Tak naprawdę silnik 2.0 TDI CR EA 189 ma jeden oficjalnie zarejestrowany problem. A jest nim akcja serwisowa ogłoszona dla wersji jednostki wyprodukowanych między rokiem 2009 a 2011. Niemcy musieli wymienić w autach wezwanych do serwisu przewody doprowadzające paliwo do wtryskiwaczy. Te zostały wykonane z wadliwego materiału. W teorii istniało zatem prawdopodobieństwo, że mogło dojść do ich rozerwania w czasie pracy silnika. To poskutkowałoby unieruchomieniem pojazdu.

Silnik 2.0 TDI CR VAG - podsumowanie:

Silnik 2.0 TDI CR sprawił, że Volkswagen AG znów mógł się nazwać producentem bezawaryjnego diesla. Te jednostki spisują się naprawdę świetnie i dają dużą możliwość konfiguracji - np. z czteronapędem czy dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. Z drugiej strony to też jeden z tych motorów, które stały się główną osią kolejnych problemów niemieckiego koncernu - dieselgate. Czy to jednak sprawia, że na rynku wtórnym należy go unikać. Volkswagena afera kosztowała drogo. Kierowcy na szczęście nie mają się czego bać!

Silnik 2.0 TDI CR VAG - dane techniczne producenta:

Model Moc Mom. obr. Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maks. Średnie spalanie w l na 100 km
VW Golf VII 150 KM 320 Nm 9,2 s. 209 km/h 4,9
Skoda Superb III 150 KM 340 Nm 8,8 s. 220 km/h 4,1
Audi TT 170 KM 350 Nm 7,5 s. 226 km/h 5,3

Silnik 2.0 TDI CR VAG - ceny części zamiennych

  • filtr oleju - od 19 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 34 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 350 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 204 zł
  • sprzęgło komplet - od 610 zł
  • koło zamachowe - od 1141 zł
  • wtryskiwacz - od 1200 zł
  • zawór EGR - od 608 zł
  • świeca żarowa - od 42 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 332 zł
  • turbosprężarka - od 3134 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA