Kategorie

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli

Kuba Brzeziński
Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli
Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli
Materiały prasowe Mercedes
Jednostki wysokoprężne stanowią ważną część oferty niemieckiej marki z gwiazdą w logo. Nie ma się zatem co dziwić, że gama motorów jest tak szeroka. Dziś powiemy jak rozszyfrować silniki Mercedesa. Oznaczenia diesli przestaną być tajemnicą.

Silnik wysokoprężny był jednym z ważniejszych wyznaczników oferty niemieckiej marki. Mercedesy generacji W123 i W124 wręcz słynęły ze swoich wolnossących diesli. Od tamtej pory sytuacja oczywiście mocno zmieniła się. Jednostki stały się zaawansowane technologicznie, korzystają z najnowszych zdobyczy motoryzacyjnej inżynierii oraz łączą w sobie moc i oszczędność. Poniżej przygotowaliśmy poradnik, który pozwoli rozszyfrować oznaczenia diesli Mercedesa. Na liście pojawiły się jednostki współcześnie występujące na rynku pierwotnym i wtórnym.

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R3:

Reklama

OM 660 - silnik o pojemności 0,8 litra produkowany w latach 1999 - 2014, posiada aluminiową głowicę i blok, pojedynczą turbosprężarkę, a od roku 2007 także wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w Smarcie ForTwo i oferowała moc od 40 do 54 koni mechanicznych.

OM 639 - silnik o pojemności 1,5 litra produkowany w latach 2004 - 2009, posiada aluminiową głowicę i blok, pojedynczą turbosprężarkę i koło dwumasowe. Jednostka bazująca na 4-cylindrowym dieslu OM640 była montowana głównie w Smarcie ForFour i Mitsubishi Colcie.

  • OM 639 DE15 LA R - 68 KM i 160 Nm
  • OM 639 DE15 LA - 95 KM i 210 Nm

Zobacz również: Smart CityCoupe - miejski spryciarz

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R4:

OM 668 - silnik o pojemności 1,7 litra produkowany w latach 1997 - 2005, posiada wtrysk typu common rail, 16-zaworową głowicę oraz intercooler (poza najsłabszą wersją). Jednostka była montowana głównie w modelach Vaneo i klasie A.

  • OM 668 DE 17 A - 60 KM
  • OM 668 DE 17 LA - 75, 90 lub 95 KM

OM 611 - silnik o pojemności 2,1 lub 2,2 litra produkowany w latach 1998 - 2006, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, Vito i Sprinter.

  • 611.960 - 2,1 lub 2,2 litra, 102 lub 125 KM
  • 611.961 - 2,1 lub 2,2 litra, 102, 115, 125 lub 143 KM
  • 611.962 - 2,1 litra, 115 lub 143 KM
  • 611.980 - 2,2 litra, 82, 102 lub 122 KM
  • 611.981 - 2,1 litra, 109 lub 129 KM
  • 611.987 - 2,1 litra, 82 KM

OM 646 - silnik o pojemności 2,1 litra produkowany w latach 2002 - 2010, posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę i żeliwny blok. Spełnia normę emisji spalin Euro 4 i może być wyposażony w filtr cząstek stałych. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, CL, CLK, Vito i Sprinterze.

  • OM 646 DE22 LA R - 88, 95, 109, 116, 122 KM
  • OM 646 DE22 LA - 88, 109, 129, 143, 150 KM
  • OM 646 DE 22 LA EVO R - 136 KM
  • OM 646 DE 22 LA EVO - 170 KM

OM 640 - silnik o pojemności 2 litrów produkowany w latach 2004 - 2012, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy A i B.

  • 640.940 - 109 KM, 250 Nm
  • 640.941 - 140 KM, 300 Nm
  • 640.942 - 82 KM, 180 Nm

OM 651 - silnik o pojemności 1,8 lub 2,1 litra produkowany od roku 2008, posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę oraz pojedyncze lub podwójne doładowanie. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy A, B, C, E, CLA, GLA, GLK, Vito, Sprinter.

  • OM 651 DE 18 LA - 1,8 litra, 109 lub 136 KM
  • OM 651 DE 22 LA - 2,1 litra, 95, 114, 120, 129, 136, 143, 163, 170, 177, 190 lub 204 KM

Zobacz również: 2,1 CDI OM 651 Mercedes - awarie, problemy, opinie

OM 654 - silnik o pojemności 1,6 lub 2 litrów produkowany od roku 2016, posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę i blok, pojedyncze doładowanie oraz konwerter katalityczny SCR. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, CLS lub GLE.

  • OM 654 DE 16 - 122 lub 160 KM
  • OM 654 DE 20 - 150, 194 lub 245 KM

OM 699 - silnik o pojemności 2,3 litra produkowany od roku 2015 wspólnie z Renault i Nissanem. Posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę i blok oraz pojedyncze lub podwójne turbo. Jednostka jest montowana wyłącznie w modelach klasy X.

  • OM 699 DE23 LA R - 163 KM, 403 Nm
  • OM 699 DE23 LA - 190 KM, 450 Nm

OM 608 - silnik o pojemności 1,5 litra produkowany od roku 2018 przez Renault. Posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę, pojedyncze turbo oraz konwerter katalityczny SCR. Jednostka jest montowana wyłącznie w modelach klasy A. Oferuje 116 KM oraz 260 Nm.

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R5:

OM 612 - silnik o pojemności 2,7 lub 3 litrów produkowany w latach 1999 - 2006, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, CLK, ML, G i Sprinterze.

  • 612.961 - 2,7 litra, 170 KM, 370 lub 400 Nm
  • 612.962 - 2,7 litra, 170 KM, 370 lub 400 Nm
  • 612.963 - 2,7 litra, 163 KM, 370 lub 400 Nm
  • 612.965 - 2,7 litra, 156 KM, 400 Nm
  • 612.967 - 2,7 litra, 170 KM, 400 Nm
  • 612.981 - 2,7 litra, 156 KM, 330 Nm
  • 612.990 - 3 litry, 231 KM, 540 Nm

OM 647 - silnik o pojemności 2,7 litra produkowany w latach 2002 - 2005, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy E. Posiada 177 KM i 400 Nm oraz występuje w jednej wersji o oznaczeniu 647.961.

Zobacz również: Oznaczenia diesli BMW, czyli historia od M47 do B47!

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R6:

OM 613 - silnik o pojemności 3,2 litra produkowany w latach 1999 - 2003, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy E i S. Posiada 197 KM oraz 470 Nm i występuje w dwóch wersjach: 913.961 oraz 613.960.

OM 648 - silnik o pojemności 3,2 litra produkowany w latach 2002 - 2005, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy E i S. Posiada 177 lub 204 KM oraz 425 lub 500 Nm. Występuje w dwóch wersjach: 948.961 oraz 648.960.

 

OM 656 - silnik o pojemności 2,9 litra produkowany od roku 2017, posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę i blok oraz konwerter katalityczny SCR. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy E, S, G i CLS. Posiada 282 lub 335 KM oraz 600 lub 700 Nm i występuje w dwóch wersjach: OM 656 D 29 R SCR i OM 656 D 29 SCR.

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki V6:

OM 642 - silnik o pojemności 3 litrów produkowany od roku 2005. Posiada wtrysk typu common rail oraz aluminiową głowicę i blok. Diesel był montowany głównie w modelach klasy C, E, S, CLS, CLK, G, GLK, ML, GL, GLC oraz Vito. Posiada kilka wersji mocy: 184, 190, 204, 211, 218, 224, 231, 235, 245, 252, 258 lub 265 KM. Pełne oznaczenie silnika to OM 642 LS DE 30 LA.

Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki V8:

OM 629 - silnik o pojemności 4 litrów produkowany od roku 2005. Posiada wtrysk typu common rail i aluminiową głowicę. Diesel był montowany głównie w modelach klasy E, S, ML i GL. Posiada kilka wersji mocy: 306, 314 lub 320 KM.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.