Silnik wysokoprężny był jednym z ważniejszych wyznaczników oferty niemieckiej marki. Mercedesy generacji W123 i W124 wręcz słynęły ze swoich wolnossących diesli. Od tamtej pory sytuacja oczywiście mocno zmieniła się. Jednostki stały się zaawansowane technologicznie, korzystają z najnowszych zdobyczy motoryzacyjnej inżynierii oraz łączą w sobie moc i oszczędność. Poniżej przygotowaliśmy poradnik, który pozwoli rozszyfrować oznaczenia diesli Mercedesa. Na liście pojawiły się jednostki współcześnie występujące na rynku pierwotnym i wtórnym.
reklama
reklama
Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R3:
OM 660 - silnik o pojemności 0,8 litra produkowany w latach 1999 - 2014, posiada aluminiową głowicę i blok, pojedynczą turbosprężarkę, a od roku 2007 także wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w Smarcie ForTwo i oferowała moc od 40 do 54 koni mechanicznych.
OM 639 - silnik o pojemności 1,5 litra produkowany w latach 2004 - 2009, posiada aluminiową głowicę i blok, pojedynczą turbosprężarkę i koło dwumasowe. Jednostka bazująca na 4-cylindrowym dieslu OM640 była montowana głównie w Smarcie ForFour i Mitsubishi Colcie.
- OM 639 DE15 LA R - 68 KM i 160 Nm
- OM 639 DE15 LA - 95 KM i 210 Nm
Zobacz również: Smart CityCoupe - miejski spryciarz
Silniki Mercedesa - oznaczenia diesli - jednostki R4:
OM 668 - silnik o pojemności 1,7 litra produkowany w latach 1997 - 2005, posiada wtrysk typu common rail, 16-zaworową głowicę oraz intercooler (poza najsłabszą wersją). Jednostka była montowana głównie w modelach Vaneo i klasie A.
- OM 668 DE 17 A - 60 KM
- OM 668 DE 17 LA - 75, 90 lub 95 KM
OM 611 - silnik o pojemności 2,1 lub 2,2 litra produkowany w latach 1998 - 2006, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, Vito i Sprinter.
- 611.960 - 2,1 lub 2,2 litra, 102 lub 125 KM
- 611.961 - 2,1 lub 2,2 litra, 102, 115, 125 lub 143 KM
- 611.962 - 2,1 litra, 115 lub 143 KM
- 611.980 - 2,2 litra, 82, 102 lub 122 KM
- 611.981 - 2,1 litra, 109 lub 129 KM
- 611.987 - 2,1 litra, 82 KM
OM 646 - silnik o pojemności 2,1 litra produkowany w latach 2002 - 2010, posiada wtrysk typu common rail, aluminiową głowicę i żeliwny blok. Spełnia normę emisji spalin Euro 4 i może być wyposażony w filtr cząstek stałych. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy C, E, CL, CLK, Vito i Sprinterze.
- OM 646 DE22 LA R - 88, 95, 109, 116, 122 KM
- OM 646 DE22 LA - 88, 109, 129, 143, 150 KM
- OM 646 DE 22 LA EVO R - 136 KM
- OM 646 DE 22 LA EVO - 170 KM
OM 640 - silnik o pojemności 2 litrów produkowany w latach 2004 - 2012, posiada wtrysk typu common rail. Jednostka była montowana głównie w modelach klasy A i B.