REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni i zasady działania

Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong

REKLAMA

REKLAMA

Odpalasz silnik, ruszasz z miejsca i nie przejmujesz się zmianą przełożeń. To wygoda, którą daje automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje mechanizmów są różne. Jak się wśród nich odnaleźć?

Z czym kojarzy się komfort jazdy? To przede wszystkim luksusowe wnętrze, miękko pracujące zawieszenie i... automatyczna skrzynia biegów. Automat daje ogromną wygodę eksploatacyjną. Sprawia, że kierowca praktycznie wcale nie musi zajmować się doborem przełożeń, a może skupić się na obranym kierunku jazdy. To jednak nie koniec jej zalet. Przekładnie automatyczne oznaczają również wysoki komfort poruszania się w ruchu miejskim, eliminują konieczność wciskania pedału sprzęgła i przy okazji w nowoczesnych wersjach optymalizują wyniki spalania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

Automatyczna skrzynia biegów nie jest wynalazkiem współczesnym. Jej genezy należy bowiem poszukiwać w początkach motoryzacji. W roku 1904 powstała przekładnia zdolna do zmiany biegów w zależności od obciążenia. Pierwowzór obecnie spotykanych automatów powstał jednak dopiero w roku 1921. Rozwiązanie niestety musiało chwilę poczekać na popularyzację, a jednym z ważniejszych kroków na jej drodze stał się rok 1940 i wprowadzenie automatycznej przekładni do oferty marki Oldsmobile. W tamtym czasie kupujący musiał dopłacić za nią... 57 dolarów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

W świadomości kierowców na ogół pojawia się jedna automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje występujących na rynku przekładni nie zawsze są jasne dla właścicieli samochodów. Ignorowanie charakterystyki przekładni może być jednak poważnym błędem, który sprawi że prowadzący nie będzie się mógł cieszyć w pełni z wybranego samochodu. Czemu? Chociażby dlatego, że różne rodzaje automatów pasują do różnych charakterów eksploatacji. Dla przykładu niezwykle szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG świetnie sprawdza się w autach sportowych, ale w zamian szarpie podczas jazdy miejskiej z niską prędkością.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni:

  1. Skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną:
    • To najbardziej podstawowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów spotykanej na rynku. Choć była niezwykle popularna jeszcze dwie dekady temu, dziś powoli zaczyna zanikać. Powód? Brak mechanicznego połączenia między silnikiem a układem przeniesienia napędu niestety powoduje duże straty energii. A te osłabiają osiągi i windują wyniki spalania. Z drugiej strony automatyczna skrzynia biegów wyposażona w przekładnię hydrokinetyczną sterowaną zaworami lub ciśnieniem oleju okazuje się wyjątkowo trwała i gwarantuje płynność oraz komfortową jazdę.
    • Oznaczenia skrzyni z przekładnią hydrokinetyczną: 9G-TRONIC
  2. Skrzynia bezstopniowa:
    • To dość specyficzny typ skrzyni automatycznej, w której kierowca przyspiesza, silnik osiąga wysokie obroty i te zatrzymują się w miejscu. Przełożenia zmieniają się bowiem w tle, a wszystko za sprawą przekładni zbudowanej z dwóch stożków i metalowego pasa. Stożki przesuwają się ze strony szerszej na węższą. Wraz z naciąganiem pasa i przy wykorzystaniu sprzęgła dochodzi do zmiany przełożenia. Skrzynie bezstopniowe oferują duży komfort jazdy - biegi są zmieniane bez szarpnięć. Z drugiej strony może dość mocno ograniczać możliwości jednostki napędowej.
    • Oznaczenia skrzyń bezstopniowych: CVT, Multitronic
  3. Zautomatyzowana skrzynia biegów:
    • ​​​​​​​​​​​​​​Z konstrukcyjnego punktu widzenia zautomatyzowana skrzynia biegów przypomina klasycznego manuala. Różnica polega jednak na tym, że obsługą sprzęgła zajmuje się mikroprocesor. Kierowca w celu wrzucenia biegu wyższego lub niższego musi jedynie wcisnąć manetkę przy kierownicy lub przesunąć gałkę zmiany biegów. Zautomatyzowana skrzynia biegów bez wątpienia ułatwia jazdę. Ma jednak też zasadnicze wady. Po pierwsze działa naprawdę powolnie. Po drugie podczas zmiany biegów szarpie.
    • Oznaczenia zautomatyzowanych skrzyń biegów: Easytronic, Selespeed, Sensodrive, Dualogic
  4. Skrzynia dwusprzęgłowa:
    • ​​​​​​​​​​​​​​To dwa sprzęgła i właściwie dwie przekładnie. W ten sposób zmiana przełożenia na wyższe lub niższe zajmuje ułamek sekundy - czas jest tak krótki, że nie może go nawet pobić kierowca rajdowy obsługujący skrzynię manualną! Co to daje? Po pierwsze poprawia osiągi pojazdu. Po drugie obniża zapotrzebowanie na paliwo. Skrzynia dwusprzęgłowa ma jednak i wady. A tą jest chociażby ograniczona trwałość.
    • Oznaczenia skrzyń dwusprzęgłowych: DSG, PowerShift, TCT, DCT, S-Tronic

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA