REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

2.2 Direct Z22YH Opel
2.2 Direct Z22YH Opel
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel wpadł na pomysł zastosowania wtrysku bezpośredniego jeszcze zanim stało się to modne! I choć jednostka 2.2 Direct była zdecydowanie bardziej udana od konstrukcji 2.0 IDE Renault czy 2.0 HPI produkcji Citroena, nadal jej eksploatacja była daleka od ideału.

Oplowski silnik 2,2 Direct wywodzi się z drugiej generacji rodziny motorów EcoTec. Jednostki zaprezentowane w roku 2000 były opracowywane oczywiście pod kątem niższego spalania i poprawionych osiągów, ale również łagodniejszej i bardziej kulturalnej pracy. Przykładowe zmiany? Inżynierowie zastosowali wałki wyrównoważające redukujące ilość wibracji podczas jazdy. Bezpośredni wtrysk paliwa stał się częścią 2.2-litrowej jednostki w roku 2003. Agregat otrzymał oznaczenie wewnętrzne Z22YH, moc 155 koni mechanicznych oraz moment obrotowy na poziomie 220 Nm.

REKLAMA

Silnik praktycznie z miejsca stał się częścią ważnych modeli w ofercie Opla. Trafił do cennika Vectry generacji C, Signum, Zafiry generacji B oraz Astry w trzeciej odsłonie. Jakie były recenzje? Niestety niezbyt pozytywne. Choć Niemcy obiecywali niskie zużycie benzyny, to wcale nie było takie niskie. Biorąc za przykład Opla Vectrę C, kierowca powinien przygotować się na zapotrzebowanie na paliwo w mieście oscylujące w granicy 11 - 12 litrów. Imponująca nie okazywała się także dynamika jazdy. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa 9,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.

2.2 Direct Opel - instalacja LPG? Zapomnij!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.2 Direct był montowany w samochodach popularnych. A fakt ten w połączeniu z wysokim zapotrzebowaniem na paliwo aż prosił się o montaż instalacji LPG. W tym jednak przypadku możliwość taką bardzo szybko można wykluczyć. Oczywiście układ zasilania gazem da się zastosować. Ten powinien być jednak dostosowany do wymogu motoru zasilanego bezpośrednim wtryskiem, co pod dużym znakiem zapytania stawia opłacalność zabiegu. Po pierwsze instalacja taka jest droga - ceny oscylują w granicy 5 tysięcy złotych. Po drugie specyfika działania układu Direct sprawia, że w celu chłodzenia wtryskiwaczy cały czas konieczny jest dotrysk benzyny. Oszczędności będą zatem marginalne!

Już pierwsze recenzje kierowców nie napawały optymizmem. Opinie wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych niestety są jeszcze gorsze. Podstawowym problemem silników 2.2 Direct montowanych w Oplach była niska trwałość łańcucha rozrządu. Mechanizm zaczynał hałasować najpóźniej po pokonaniu 140 tysięcy kilometrów, a najwcześniej już po przebiegu na poziomie 50 - 60 tysięcy kilometrów. Winę za przedwczesne rozciąganie ogniw ponosi wadliwie zaprojektowany napinacz.

Z czasem Niemcy zmienili jego konstrukcję i ponoć trwałość łańcucha rozrządu wydłużyła się. To jednak słabe pocieszenie dla kierowców, którzy wcześniej musieli wykonać procedurę wymiany napędu na własny koszt. W autoryzowanej stacji obsługi naprawa zazwyczaj kosztowała nieco ponad 2 tysiące złotych. Poza ASO cenę usługi można obniżyć. A wszystko za sprawą możliwości zakupu części w sklepie motoryzacyjnym. Za zestaw naprawczy trzeba zapłacić już 417 złotych. Podczas wymiany łańcucha rozrządu warto uważniej przyjrzeć się łańcuszkowi spinającemu wałki rozrządu. On też z czasem może się rozciągać.

2.2 Direct Opel - a nowa pompa kosztuje przeszło 3 tysiące…

Drugi i niemniej poważny problem silnika 2.2 Direct dotyczy pompy wysokiego ciśnienia. Serce układu bezpośredniego wtrysku psuje się już po kilku latach eksploatacji, a do objawów wystąpienia usterki zaliczyć można m.in. brak mocy czy problem z rozruchem silnika. Bardzo często w pompie zużywa się jedna z membran. Jej uszkodzenie z czasem może doprowadzić nawet do sytuacji, w której olej silnikowy zacznie się mieszać z napędowym. Skutkiem będzie rosnący poziom smarowidła w motorze, osłabione smarowanie metalowych elementów zamontowanych w bloku, a w skrajnym przypadku nawet rozbieganie!

W sieci można znaleźć warsztaty oferujące wykonanie naprawy pomp wysokiego ciśnienia w silniku 2.2 Direct. Kompletna regeneracja kosztuje zazwyczaj około 600 złotych. Problem jest jednak taki, że Opel nie udostępnia części zamiennych do mechanizmu. Nie do końca zatem wiadomo w oparciu o jakie podzespoły wykonywana jest naprawa. A to stawia zasadniczy znak zapytania przy jej skuteczności. Stuprocentowo pewnym sposobem na usunięcie problemów z układem wtryskowym jest wymiana pompy na nową. Ta w zależności od wybranego modelu i źródła zakupu potrafi kosztować od 1800 do 3200 złotych. Do kwoty należy doliczyć jeszcze cenę robocizny mechanika.

2.2 Direct Opel - uwaga na kolektor ssący!

Kolejnym, charakterystycznym problemem silnika 2.2 Direct o oznaczeniu Z22YH są niesprawności kolektora ssącego. Usterka najczęściej dotyka systemu sterowania klapami wirowymi. Nowy i oryginalny mechanizm kosztuje 900 złotych. Używane można kupić już za 150 - 200 złotych. Różnica w cenie jest duża. Niestety warto pamiętać o tym, że oszczędność może być jedynie pozorna. Skoro element ma opinię awaryjnego, a był wymontowany z innego pojazdu, może nie posłużyć zbyt długo. A to sprawia, że kierowca dosyć szybko powróci do mechanika z tą samą usterką.

Właściciele Opli wyposażonych w silnik 2.2 Direct potrafią się skarżyć także na zabrudzenie końcówek wtrysków. Do objawów usterki należy brak mocy podczas jazdy, nierówna praca motoru na biegu jałowym oraz powolny rozruch. W takim przypadku konieczne jest czyszczenie wtryskiwaczy, ewentualnie wymiana na nowe. Poza tym przy przebiegach przekraczających 150 tysięcy kilometrów benzyniak może zacząć pobierać olej silnikowy.

2.2 Direct Opel - podsumowanie

O technologii Opla można powiedzieć wiele cierpkich słów. Można też nie lubić stylistyki samochodów z Russelsheim. Mimo wszystko nawet największy sceptyk musi przyznać, że silniki benzynowe z serii EcoTec nie były złe. Oczywiście kierowca musiał skrócić interwał wymiany paska rozrządu, a same jednostki lubiły pożerać olej, mimo wszystko pokonywały bez remontu setki tysięcy kilometrów. Ze schematu tego niestety wyłamał się silnik 2.2 Direct. A to o tyle przykre dla Opla, że benzyniak miał pokazać technologiczny kunszt inżynierów, a nie stać się wyborem podwyższonego ryzyka.

2.2 Direct Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 251 zł
  • sprzęgło komplet - od 520 zł
  • koło zamachowe - od 2145 zł
  • świeca zapłonowa - od 15 zł
  • cewka zapłonowa - od 372 zł
  • sonda lambda - od 260 zł
  • katalizator - od 1173 zł
  • przepływomierz powietrza - od 359 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA