Kategorie

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

Kuba Brzeziński
2.2 Direct Z22YH Opel
2.2 Direct Z22YH Opel
Materiały prasowe Opel
Opel wpadł na pomysł zastosowania wtrysku bezpośredniego jeszcze zanim stało się to modne! I choć jednostka 2.2 Direct była zdecydowanie bardziej udana od konstrukcji 2.0 IDE Renault czy 2.0 HPI produkcji Citroena, nadal jej eksploatacja była daleka od ideału.

Oplowski silnik 2,2 Direct wywodzi się z drugiej generacji rodziny motorów EcoTec. Jednostki zaprezentowane w roku 2000 były opracowywane oczywiście pod kątem niższego spalania i poprawionych osiągów, ale również łagodniejszej i bardziej kulturalnej pracy. Przykładowe zmiany? Inżynierowie zastosowali wałki wyrównoważające redukujące ilość wibracji podczas jazdy. Bezpośredni wtrysk paliwa stał się częścią 2.2-litrowej jednostki w roku 2003. Agregat otrzymał oznaczenie wewnętrzne Z22YH, moc 155 koni mechanicznych oraz moment obrotowy na poziomie 220 Nm.

Silnik praktycznie z miejsca stał się częścią ważnych modeli w ofercie Opla. Trafił do cennika Vectry generacji C, Signum, Zafiry generacji B oraz Astry w trzeciej odsłonie. Jakie były recenzje? Niestety niezbyt pozytywne. Choć Niemcy obiecywali niskie zużycie benzyny, to wcale nie było takie niskie. Biorąc za przykład Opla Vectrę C, kierowca powinien przygotować się na zapotrzebowanie na paliwo w mieście oscylujące w granicy 11 - 12 litrów. Imponująca nie okazywała się także dynamika jazdy. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa 9,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.

2.2 Direct Opel - instalacja LPG? Zapomnij!

Silnik 2.2 Direct był montowany w samochodach popularnych. A fakt ten w połączeniu z wysokim zapotrzebowaniem na paliwo aż prosił się o montaż instalacji LPG. W tym jednak przypadku możliwość taką bardzo szybko można wykluczyć. Oczywiście układ zasilania gazem da się zastosować. Ten powinien być jednak dostosowany do wymogu motoru zasilanego bezpośrednim wtryskiem, co pod dużym znakiem zapytania stawia opłacalność zabiegu. Po pierwsze instalacja taka jest droga - ceny oscylują w granicy 5 tysięcy złotych. Po drugie specyfika działania układu Direct sprawia, że w celu chłodzenia wtryskiwaczy cały czas konieczny jest dotrysk benzyny. Oszczędności będą zatem marginalne!

Już pierwsze recenzje kierowców nie napawały optymizmem. Opinie wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych niestety są jeszcze gorsze. Podstawowym problemem silników 2.2 Direct montowanych w Oplach była niska trwałość łańcucha rozrządu. Mechanizm zaczynał hałasować najpóźniej po pokonaniu 140 tysięcy kilometrów, a najwcześniej już po przebiegu na poziomie 50 - 60 tysięcy kilometrów. Winę za przedwczesne rozciąganie ogniw ponosi wadliwie zaprojektowany napinacz.

Z czasem Niemcy zmienili jego konstrukcję i ponoć trwałość łańcucha rozrządu wydłużyła się. To jednak słabe pocieszenie dla kierowców, którzy wcześniej musieli wykonać procedurę wymiany napędu na własny koszt. W autoryzowanej stacji obsługi naprawa zazwyczaj kosztowała nieco ponad 2 tysiące złotych. Poza ASO cenę usługi można obniżyć. A wszystko za sprawą możliwości zakupu części w sklepie motoryzacyjnym. Za zestaw naprawczy trzeba zapłacić już 417 złotych. Podczas wymiany łańcucha rozrządu warto uważniej przyjrzeć się łańcuszkowi spinającemu wałki rozrządu. On też z czasem może się rozciągać.

2.2 Direct Opel - a nowa pompa kosztuje przeszło 3 tysiące…

Drugi i niemniej poważny problem silnika 2.2 Direct dotyczy pompy wysokiego ciśnienia. Serce układu bezpośredniego wtrysku psuje się już po kilku latach eksploatacji, a do objawów wystąpienia usterki zaliczyć można m.in. brak mocy czy problem z rozruchem silnika. Bardzo często w pompie zużywa się jedna z membran. Jej uszkodzenie z czasem może doprowadzić nawet do sytuacji, w której olej silnikowy zacznie się mieszać z napędowym. Skutkiem będzie rosnący poziom smarowidła w motorze, osłabione smarowanie metalowych elementów zamontowanych w bloku, a w skrajnym przypadku nawet rozbieganie!

W sieci można znaleźć warsztaty oferujące wykonanie naprawy pomp wysokiego ciśnienia w silniku 2.2 Direct. Kompletna regeneracja kosztuje zazwyczaj około 600 złotych. Problem jest jednak taki, że Opel nie udostępnia części zamiennych do mechanizmu. Nie do końca zatem wiadomo w oparciu o jakie podzespoły wykonywana jest naprawa. A to stawia zasadniczy znak zapytania przy jej skuteczności. Stuprocentowo pewnym sposobem na usunięcie problemów z układem wtryskowym jest wymiana pompy na nową. Ta w zależności od wybranego modelu i źródła zakupu potrafi kosztować od 1800 do 3200 złotych. Do kwoty należy doliczyć jeszcze cenę robocizny mechanika.

2.2 Direct Opel - uwaga na kolektor ssący!

Kolejnym, charakterystycznym problemem silnika 2.2 Direct o oznaczeniu Z22YH są niesprawności kolektora ssącego. Usterka najczęściej dotyka systemu sterowania klapami wirowymi. Nowy i oryginalny mechanizm kosztuje 900 złotych. Używane można kupić już za 150 - 200 złotych. Różnica w cenie jest duża. Niestety warto pamiętać o tym, że oszczędność może być jedynie pozorna. Skoro element ma opinię awaryjnego, a był wymontowany z innego pojazdu, może nie posłużyć zbyt długo. A to sprawia, że kierowca dosyć szybko powróci do mechanika z tą samą usterką.

Właściciele Opli wyposażonych w silnik 2.2 Direct potrafią się skarżyć także na zabrudzenie końcówek wtrysków. Do objawów usterki należy brak mocy podczas jazdy, nierówna praca motoru na biegu jałowym oraz powolny rozruch. W takim przypadku konieczne jest czyszczenie wtryskiwaczy, ewentualnie wymiana na nowe. Poza tym przy przebiegach przekraczających 150 tysięcy kilometrów benzyniak może zacząć pobierać olej silnikowy.

2.2 Direct Opel - podsumowanie

O technologii Opla można powiedzieć wiele cierpkich słów. Można też nie lubić stylistyki samochodów z Russelsheim. Mimo wszystko nawet największy sceptyk musi przyznać, że silniki benzynowe z serii EcoTec nie były złe. Oczywiście kierowca musiał skrócić interwał wymiany paska rozrządu, a same jednostki lubiły pożerać olej, mimo wszystko pokonywały bez remontu setki tysięcy kilometrów. Ze schematu tego niestety wyłamał się silnik 2.2 Direct. A to o tyle przykre dla Opla, że benzyniak miał pokazać technologiczny kunszt inżynierów, a nie stać się wyborem podwyższonego ryzyka.

2.2 Direct Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 251 zł
  • sprzęgło komplet - od 520 zł
  • koło zamachowe - od 2145 zł
  • świeca zapłonowa - od 15 zł
  • cewka zapłonowa - od 372 zł
  • sonda lambda - od 260 zł
  • katalizator - od 1173 zł
  • przepływomierz powietrza - od 359 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Yobi
    2021-05-13 22:34:26
    Zrobilem 350 tys km i silnik dalej jezdzi. Bierze olej a naprawa pompy kosztowala mnie 50 zl i zrobilem to w kuchni w sobote Pozdro
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
16 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.

Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie - co warto wiedzieć?

Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie, czyli dziś opowiemy o tym, co się dzieje w sytuacji, w której to pieszy ponosi winę za zdarzenie.

Elektryfikacja aut: Hyundai kończy ze spalinowcami

Elektryfikacja aut postępuje. Pojawiła się kolejna marka, która już dziś zapowiedziała skupienie się wyłącznie na silnikach elektrycznych. To Hyundai.

System autonomicznego parkowania. Ford ma pomysł!

System autonomicznego parkowania to przyszłość? Ford jest zdania, że nawet jeżeli tak, to niedaleka. Marka już dziś szerzej mówi o swoim pomyśle.

Jazda w słuchawkach na rowerze. Czy to wykroczenie?

Jazda w słuchawkach na rowerze: czy jest zgodna z prawem, czy grozi za nią mandat i czy jest tak właściwie bezpieczna? Sprawdzimy to.