Kategorie

Z tymi silnikami mogą być problemy: diesel 2.5 CRDi Kia

Kuba Brzeziński
Diesel 2.5 CRDi Kia Sorento
Diesel 2.5 CRDi Kia Sorento
Materiały prasowe Kia
Luksusowy SUV wymaga silnika wysokoprężnego. Stąd w Sorento pojawiła się jednostka 2.5 CRDi, która jest mało dynamiczna i awaryjna.

Na początku nowego millenium Koreańczykom zamarzył się skok na segment luksusowych SUV-ów. Tak właśnie powstała pierwsza generacja Kii Sorento. Auto miało niezwykle prostą stylizację, nie do końca dopracowaną kabinę pasażerską oraz 2.5-litrowy silnik diesla pod maską. Historia tej jednostki jest o tyle ciekawa, że była ona właściwie dedykowana Sorento. A skąd się wzięła? Jej geneza jest owiana wielką tajemnicą. Koreańczycy nigdy oficjalnie nie wypowiedzieli się na temat prac konstrukcyjnych czy projektantów. A to stworzyło pole do popisu dla spekulacji.

Diesel 2.5 CRDi Kia - tajemniczy silnik z nowoczesną technologią

Są tacy, którzy twierdzą że całkiem nowoczesny silnik diesla jest autorską pracą koreańskich inżynierów. Inni z kolei są zdania, że stanowi rozwinięcie motoru zbudowanego przez VM Motori. W stosunku do wersji 2.5 TD otrzymał jednak kilka modyfikacji, a w tym jedną głowicę dla wszystkich cylindrów oraz wtrysk typu common rail. Precyzyjna technologia dostarczająca olej napędowy do komory spalania nie jest jedynym zaawansowanym rozwiązaniem zastosowanym w koreańskim dieslu. Silnik 2.5 CRDi korzysta również z koła dwumasowego oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek (wprowadzonej w wersji po liftingu z roku 2006). Na szczęście diesel nie był wyposażany w filtr cząstek stałych, a rozrząd jest realizowany za pomocą łańcucha.

W pierwszej fazie produkcji - tj. między rokiem 2003 a 2006 - jednostka rozwijała 140 koni mechanicznych. Moment obrotowy miał wartość 320 Nm. Choć parametry wydają się być więcej niż przyzwoite, musiały poradzić sobie z ważącym dwie tony Sorento. A to sprawiało, że Kia z całą pewnością nie byłą demonem prędkości. Przyspieszenie do pierwszej setki przy zastosowaniu skrzyni manualnej zajmowało niespełna 15 sekund. Mało zadowalające okazywało się też zapotrzebowanie na paliwo - w mieście SUV spalał grubo ponad 10 litrów oleju napędowego.

Pod koniec roku 2005 motor 2.5 CRDi przeszedł modernizację. Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek, przeprojektowany zawór EGR oraz inny rozrusznik podbiły jego moc do 170 koni mechanicznych, a moment obrotowy do 392 Nm. Osiągi koreańskiego diesla poprawiły się. Teraz auto przyspieszało do pierwszej setki w około 12 sekund, było zdecydowanie bardziej elastyczne i miało dużo mniejszą turbodziurę. W zasadniczy sposób nie zmieniło się jedynie zapotrzebowanie na paliwo. SUV nadal spalał w mieście około 11 litrów oleju napędowego.

Diesel 2.5 CRDi Kia - główny problem dotyczy wtryskiwaczy

Turbodziura i raczej anemiczny sposób rozwijania mocy nie są jedynymi problemami Kii Sorento. 2.5-litrowy diesel CRDi nie jest też szczególnie trwały. Podstawowym problemem są nieszczelności występujące w układzie wtryskowym. Uszkodzone wtryskiwacze zaczynają przepuszczać olej napędowy i dostarczają go w zbyt dużej ilości do komory spalania. W ten sposób w kabinie można poczuć charakterystyczny zapach paliwa. Dodatkowo z czasem kierowca zauważy efekt rosnącego poziomu oleju w silniku. Rozrzedzanie smarowidła paliwem jest szczególnie groźne. Prowadzi do uszkodzenia elementów bloku - a w tym wytarcia wałków rozrządu - oraz w skrajnym przypadku rozbiegania.

Diesel 2.5 CRDi nie jest często spotykany. To na szczęście nie ma wpływu na ceny naprawy układu wtryskowego. W sytuacji, w której kierowca zdecyduje się na regenerację lejących wtryskiwaczy, za naprawę każdego z mechanizmów będzie musiał zapłacić 300 - 500 złotych. Kwota wydaje się rozsądna, szczególnie że fabrycznie nowy wtrysk kosztuje przeszło 1000 złotych. Na wyższe koszty kierowca powinien przygotować się w sytuacji, w której problemy dotkną pompy wysokiego ciśnienia. Nowy element zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na 2400 złotych. Regeneracja starej pompy powinna kosztować mniej więcej połowę tej kwoty.

Właściciele Kii Sorento pierwszej generacji z początku produkcji bardzo często skarżyli się na to, że auto gasło bez przyczyny. Najczęściej zdarzało się to podczas ruszania spod świateł lub - co dużo gorsze! - szybkiej jazdy na autostradzie. Choć usterka brzmi niezwykle poważnie, winny jej wystąpienia jest błąd koreańskich księgowych. Dali zgodę na zastosowanie metalu zbyt niskiej jakości do wykonania zbiornika paliwa. Ten z czasem koroduje, a zanieczyszczenia zapychają filtr paliwa. Kia organizowała akcję naprawczą związaną z wadliwie wykonanym bakiem. Niestety ta nie została nigdy wdrożona na rynku polskim. A to oznacza, że wolne od skazy są albo auta zmodyfikowane przez właścicieli, albo pochodzące z europejskiego importu.

Diesel 2.5 CRDi Kia - uszkodzone turbo? Pamiętaj o intercoolerze!

Popularną usterką w Kii Sorento 2.5 CRDi jest też uszkodzenie turbosprężarki. Objawy wystąpienia uszkodzenia są typowe - podczas przyspieszania pojawia się świst, z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, a autu wyraźnie brakuje mocy. Naprawa doładowania jest dużo prostsza w modelach sprzed liftingu. Turbosprężarka nie posiada bowiem zmiennej geometrii łopatek. Regeneracja turbosprężarki w Kii Sorento kosztuje od 1100 do 1500 złotych. Podczas wykonywania naprawy koniecznie należy pamiętać o czyszczeniu intercoolera. Bez wykonania tej procedury nie będzie mowy o prawidłowej pracy układu doładowania.

W silniku 2.5 CRDi zdarzają się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów oraz przedmuchy w układzie smarowania. Powietrze trafiające do wnętrza motoru za sprawą kanałów krążenia oleju wcale nie musi zwiastować poważnego uszkodzenia. W większości przypadków jest bowiem powodowane przez odmę. Znanym problemem w koreańskim motorze są również uszkodzenia sterownika czy wałków rozrządu w modelach z początku produkcji.

Diesel 2.5 CRDi Kia - podsumowanie

Koreańczycy na początku nowego millenium nie słynęli z technologicznego kunsztu. I zasada ta świetnie sprawdza się zarówno w przypadku samego Sorento I, jak i diesla 2.5 CRDi. Jednak choć auto znalazło rzeszę swoich fanów, motor wysokoprężny nawet na forach zapaleńców Kii budzi pewne wątpliwości. A wszystko za sprawą wysokiego wskaźnika awaryjności. 4-cylindrowa jednostka nie spełniła pokładanych w niej nadziei, przez co dzisiaj trafiła na listę silników, przed wyborem których warto dwa razy się zastanowić.

Diesel 2.5 CRDi - dane techniczne producenta:

Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto /średnio/trasa w litrach na 100 km
140 KM man. 14,6 s. 170 km/h 9,9/7,7/6,5
140 KM aut. 15,5 s. 167 km/h 10,4/8,2/7,0
170 KM man. 12,0 s. 182 km/h 10,0/7,9/6,7
170 KM aut. 12,4 s. 182 km/h 10,7/8,6/7,4

Diesel 2.5 CRDi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 23 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 33 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 881 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 285 zł
  • sprzęgło komplet - od 700 zł
  • koło dwumasowe - od 1849 zł
  • wtryskiwacz - od 1035 zł
  • zawór EGR - od 1271 zł
  • świeca żarowa - od 37 zł
  • sonda lambda - od 747 zł
  • turbosprężarka - od 1957 zł
  • przepływomierz - od 318 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(3)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Sorento
    2021-08-30 15:13:15
    Co za bzdury, bak nie koroduje tylko olej napędowy z dodatkami czyszczacymi sprawia ,że powłoka zabezpieczająca bak (farba) się łuszczy i zapycha układ paliwowy
    0
  • Sawaspu
    2021-08-30 15:37:44
    Bzdury
    0
  • xx1
    2021-08-30 22:10:01
    No, większych bzdur nie czytałem jak już chcecie coś napisać to sie przygotujcie odpowiednio
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
18 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

Branża transportowa... przeżywa renesans

Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.