Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel

Opel Corsa B - 1.0 EcoTec Opel
Opel Corsa B - 1.0 EcoTec Opel
Materiały prasowe Opel
Małolitrażowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy także może być… awaryjny! Udowodnili to Niemcy podczas prezentacji jednostki 1.0 EcoTec.

W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych inżynierowie Opla zaczęli myśleć o silnikach małolitrażowych nowej generacji. Te miały dać niemieckiej marce przewagę nad konkurencją i stać się częścią miejskich modeli przyszłości. Tak właśnie narodziła się rodzina motorów o oznaczeniu Family 0. Jednostki zostały zaprezentowane w roku 1996 - dokładnie w momencie, w którym General Motors pokazało światu Corsę B w wersji po liftingu. Montaż w hatchbacku segmentu B stał się gwarancją sukcesu. Liczba wyprodukowanych sztuk zaczęła być liczona w milionach, a początkowo szczególną popularnością cieszyła się jednostka o pojemności jednego litra.

1.0 EcoTec Opel - brzmi jak miejski ideał?

Opis konstrukcji małolitrażowego benzyniaka brzmiał jak prawdziwe miejskie marzenie - miał 3 cylindry, 12 zaworów, lekką konstrukcję i łańcuch rozrządu. Oczywiście nie powalał mocą - ta wahała się od 54 do 65 koni mechanicznych, jednak w terenie zabudowanym liczy się przede wszystkim apetyt na paliwo. A w tej kwestii litrowy silnik EcoTec miał być wybitny. Miał być oczywiście nie oznacza, że rzeczywiście był. Choć według specyfikacji producenta Opel Corsa C 1.0 EcoTec powinna spalać w mieście nieco ponad 7 litrów benzyny, w rzeczywistości apetyt motoru był wyższy. Symboliczna moc 58 koni mechanicznych zmuszała kierowcę do ciągłego korzystania z wysokich obrotów silnika. A to podnosiło spalanie o minimum litr.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza generacja litrowego benzyniaka otrzymała oznaczenie EcoTec i oferowała 54 lub 58 koni mechanicznych. W drugiej generacji motory zyskały przydomek TwinPort oraz moc 60 koni mechanicznych. Nazwa oznacza zastosowanie w kanałach dolotowych dodatkowej przepustnicy. Ta przy niskim obciążeniu częściowo przymykała się, a przy wysokich otwierała w pełni. Przepustnica pozwalała na wpuszczenie większej ilości spalin z zaworu EGR bez szkody zarówno dla samego silnika, jak i toksyczności wydalanych z niego spalin.

Trzecia generacja jednostki została nazwana EcoFlex i rozwija 65 koni mechanicznych. W jej przypadku Niemcy pracowali nad zmniejszeniem apetytu na paliwo oraz dostosowaniem do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Ograniczona moc wszystkich wariantów litrowego silnika benzynowego Opla sprawiła, że nie mógł on być montowany w dużej ilości modeli. Trafiał przede wszystkim pod maski trzech generacji Corsy - mowa o wersji B, C i D oraz dwóch generacji Agili - A i B.

1.0 EcoTec Opel - rozrząd to pierwszy z problemów

Małolitrażowy silnik Opla nie był specjalnie oszczędny. Do tego za sprawą 3-cylindrowej budowy nie oferował wysokiej kultury pracy. A to był dopiero początek problemów, które czekały na kierowcę w trakcie eksploatacji. Niejednokrotnie już przy przebiegu na poziomie 45 tysięcy kilometrów zaczynał hałasować łańcuch rozrządu. Miał skandalicznie niską trwałość! Cena zestawu części zamiennych napędu nie jest wysoka. W zależności od producenta elementów koszty potrafią startować już od 250 złotych. Problem zaczyna się w sytuacji, w której właściciel zdecyduje się na wymianę w ASO. Tam rachunek będzie opiewał na około 2 tysiące złotych.

Łańcuch w Oplu Corsie z litrowym silnikiem często wytrzymywał krócej niż pasek rozrządu w innych motorach. Z czego to wynikało? Winny był układ smarowania. Motory produkowane przez markę z Russelsheim lubią spalać olej. A jako że w całej jednostce mieszczą się zaledwie 3 litry smarowidła, już niewielki ubytek jest w stanie zaburzyć nie tylko prawidłową pracę silnika. Może też spowodować rozciągnięcie smarowanego olejem łańcucha rozrządu. Aby maksymalnie wydłużyć życie napędu, kierowca musi regularnie sprawdzać poziom smarowidła w silniku. To jednak nie koniec. Powinien kontrolować wszelkie wycieki. A te najczęściej występują w okolicy pokrywy zaworów.

1.0 EcoTec Opel - a to dopiero początek…

W ramach układu olejowego litrowego benzyniaka wystąpić mogą jeszcze dwie usterki. Po pierwsze bardzo często psują się czujniki ciśnienia oleju. Nowy element kosztuje już 18 złotych. Po drugie przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów może dojść do zanikania ciśnienia oleju w silniku. To scenariusz naprawdę groźny. Zignorowanie czerwonej lampki ostrzegawczej na tablicy zegarów doprowadzi bowiem do zatarcia jednostki i konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu. Ten może kosztować nawet 3 tysiące złotych!

W silnikach 1.0 EcoTec dochodzi też do zabrudzenia zaworu EGR. Małolitrażowy benzyniak czasami już po kilku latach eksploatacji sygnalizował błąd układu recyrkulacji spalin. Usterka nie jest mocno skomplikowana - wymaga czyszczenia lub wymiany zaworu EGR. Cena jej naprawy może jednak odebrać kierowcy nieco optymizmu. Nowy mechanizm w sklepie motoryzacyjnym zostanie wyceniony na minimum 572 złote. W silniku Opla trwałe nie są też sondy lambda oraz układy zapłonowe, a zwłaszcza cewki zapłonowe. Za jedną cewkę kierowca musi zapłacić co najmniej 160 złotych.

1.0 EcoTec Opel - podsumowanie

Niemcy budując litrowego benzyniaka chcieli dać swoim klientom możliwość uzupełnienia auta miejskiego o idealnie miejską jednostkę napędową. Ta miała być oszczędna i wybitnie trwała. Niestety czas pokazał, że żadnego z tych założeń wypełnić się nie udało. Co gorsze, problemy ciągnęły się latami, a usterek rozrządu czy układu smarowania mimo modernizacji inżynierom Opla nie udało się usunąć w sumie przez 18 lat.

1.0 EcoTec Opel - oznaczenia wersji:

  • X10XE - EcoTec - 54 KM
  • Z10XE - EcoTec - 58 KM
  • Z10XEP - TwinPort - 60 KM
  • A10XEP lub LDB - EcoFlex - 65 KM

1.0 EcoTec Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 20 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 215 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 252 zł
  • sprzęgło komplet - od 357 zł
  • zawór EGR - od 572 zł
  • świeca zapłonowa - od 10 zł
  • cewka zapłonowa - od 160 zł
  • sonda lambda - od 193 zł
  • czujnik ciśnienia oleju - od 18 zł

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    Rodzinny sedan Nissana. Odpowiedź na współczesny styl życia

    Rodzinny sedan Nissana to nic innego jak koncept Contemporary Lifestyle Vehicle. Auto bazuje na kultowym modelu Skyline.

    Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei

    Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Będziecie zaskoczeni!

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Japończycy mają się czym pochwalić. Szczególnie że mówimy tylko o jednej generacji auta i 7 latach obecności na rynku.

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?