REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne?

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Materiały prasowe Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesność oznacza dla silników nie tylko zaawansowaną technologię wtryskową, turbodoładowanie czy koło dwumasowe. Nowoczesność to też asystenci, którzy podpowiadają kierowcy jak najbardziej optymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Jednym z takich asystentów jest wskaźnik zmiany biegów. W tym materiale odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytanie: na ile jego wskazania są dogmatem, a na ile mogą stanowić wyłącznie sugestię?

Gear Shift Indicator, czyli tzw. GSI jest niczym innym niż kontrolką, ewentualnie komunikatem wyświetlanym przez komputer pokładowy, który ma poinformować kierowcę o optymalnym momencie na wrzucenie wyższego lub niższego przełożenia. Skąd komputer wie, w którym momencie jazdy uaktywnić GSI? W końcu czerpie informacje ze sterownika silnika i doskonale wie o tym, jaki jest skład mieszanki aktualnie wtłaczanej do komory spalania i przy jakim obciążeniu zostanie ona wykorzystana efektywnie.

REKLAMA

Wskaźnik zmiany biegu - efektywność spalania i optymalny moment

Idealnym schematem pracy wskaźnika zmiany biegu układu jest doprowadzenie do sytuacji, w której jednostka napędowa będzie w każdym momencie pracować w optymalnym zakresie momentu obrotowego. To z jednej strony zapewni autu właściwą siłę do jazdy i reagowania na sytuację na drodze, a z drugiej oznacza, że mieszanka paliwowa będzie spalana maksymalnie efektywnie. Skutek? Samochód stanie się nie tylko oszczędniejszy, ale także jego spaliny okażą się dużo mniej toksyczne dla środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźniki zmiany biegów są stosowane w autach różnych marek. Znane są właścicielom m.in. Alf Romeo, Dacii, Volkswagenów, Toyot, Fiatów, Opli, Hyundaiów, Mitsubishi, Peugeotów czy Suzuki. W modelach tańszych przyjmują formę prostej kontroli umieszczonej na tablicy wskaźników. W droższych często stają się elementem komunikatów wyświetlanych przez komputer pokładowy. W takim przypadku stosowana jest nie tylko strzałka, ale i system wskazuje konkretne przełożenie, na którym powinno jechać auto. GSI używa się nie tylko w przypadku silników benzynowych. Spotykane są również w autach wyposażonych w jednostki wysokoprężne.

Gear Shift Indicator to niższe spalanie i ulga dla środowiska. Czy zatem system może mieć jakieś wady? Owszem i nie są one wcale takie małe. Wskazania GSI mogą być niezwykle przydatne. Warto z nich korzystać jednak przede wszystkim w przypadku jednostajnej jazdy - np. podczas pokonywania dłuższych odcinków miejskich czy jazdy poza miastem. Wtedy komputer rzeczywiście jest w stanie krótkofalowo przewidzieć w jaki sposób będzie się zmieniało obciążenie jednostki napędowej.

Wskaźnik zmiany biegu - problem to nieustanne niskie obroty!

Problem ze wskaźnikiem zmiany biegu zaczyna się w sytuacji, w której środowisko jazdy staje się mniej przewidywalne - np. kierowca musi dynamicznie wyprzedzić ciężarówkę, ewentualnie porusza się na drodze z dużą ilością świateł drogowych. W takim przypadku korzystanie ze wskazań GSI może doprowadzić do sytuacji, w której samochód będzie nieustannie jechał na zbyt niskich obrotach i na zbyt wysokim biegu. A to nie jest ani do końca ekonomicznie uzasadnione, ani dobre dla środowiska, ani nawet nie daje możliwości wykorzystania mocy silnika w sytuacji kryzysowej.

Ze wskaźnikiem zmiany biegu jest dokładnie tak samo jak z większością współczesnych wynalazków technologii motoryzacyjnej. Nie można mu ślepo wierzyć. Oczywiście intencje inżynierów były jak najbardziej dobre. Trzeba jednak wiedzieć kiedy korzystać z ich pomysłu i trzeba to robić uwzględniając dalekosiężną analizę sytuacji. Komputer skupia się na sterowaniu silnikiem i nie widzi rozwoju wypadków na drodze tak dokładnie jak kierowca. W efekcie nie wie czy ten akurat nie szykuje się do wyprzedzania lub czy nie będzie mu potrzebny dodatkowy zastrzyk mocy z uwagi na przeszkodę napotkaną na drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA