REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Jakubowski Ryszard
fot. moto.wieszjak.pl
fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Poprawne działanie rozrządu w silniku samochodowym ma istotny wpływ nie tylko na łatwy rozruch silnika, ale także na jego pracę i zużycie paliwa. Pracą zaworów steruje wałek rozrządu. Jego obroty muszą być zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.

W nowoczesnych silnikach wałek lub wałki rozrządu znajdują się w głowicach. Przeniesienie na nie napędu z wału korbowego silnika jest realizowane trojako. W bardzo dużych silnikach z zapłonem samoczynnym służy do tego system kół zębatych. W mniejszych silnikach zamiast nich stosuje się rozwiązania prostsze i tańsze.

REKLAMA

Do niedawna były to dwa koła zębate, z których jedno było napędzane z wału korbowego, zaś drugie tkwiło na końcu wałka rozrządu i przyjmowało napęd poprzez łańcuch, podobny do rowerowego, zwykle dwurzędowy. Łańcuch z czasem wyciągał się, wyrabiały się też zęby współpracujących z nim kół zębatych. Powstający luz negatywnie wpływał na synchronizację obrotów wałka rozrządu z obrotami wału korbowego. Konieczne było stosowanie różnego rodzaju napinaczy.

Zobacz również: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

REKLAMA

Łańcuszek i jego kółka zębate były źródłem sporego hałasu. Konieczne stało się znalezienie innego rozwiązania. W efekcie zamiast łańcuszka zastosowano gumowy pas transmisyjny o szerokości kilku centymetrów. Dla zapewnienia koniecznej synchronizacji, o której mowa wyżej oraz dla zapobieżenia ewentualnym poślizgom, pas zaopatrzono w specjalne, poprzeczne zęby, ściśle dopasowane do wpustów, jakie znalazły się na obu kółkach: napędzającym i napędzanym.

Paski zębate są wykonywane z syntetycznej gumy o specjalnym składzie, zapewniającym jej odporność na rozciąganie, ściskanie i ścinanie. Dodatkowo są one wzmocnione cienkimi drutami stalowymi, linkami poliamidowymi lub kevlarowymi. Powierzchnie zębów są pokryte specjalnym tworzywem, odpornym na ścieranie i odznaczającym się bardzo małym współczynnikiem tarcia między nim i kołami zębatymi, co umożliwia pracę paska bez żadnego smarowania i dodatkowo ogranicza wydzielanie się ciepła na styku pasek-kółko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd paskiem zębatym ma wiele zalet. Podstawową jest jego bardzo cicha praca oraz łatwa obsługa. Jego elementy są lekkie i tanie. Trwałość paska zębatego jest porównywalna z trwałością stosowanych wcześniej łańcuszków, zaś trwałość obu kółek jest w praktyce prawie nieograniczona. 

Zobacz również: Jak zdiagnozować drobne usterki samochodu?

Jedyną wadą jest możliwość zerwania paska w przypadku, gdy jest on zbyt długo eksploatowany, co zwykle wiąże się z bardzo poważną awarią połączoną ze zniszczeniem wielu elementów w układzie rozrządu, powyginaniem lub połamaniem trzonków zaworowych a nawet uszkodzeniem tłoków silnika przez niedomknięte zawory. Dlatego pasek należy wymieniać nie rzadziej, niż zaleca producent i dbać o to, aby był on prawidłowo naciągnięty. Naciąg należy kontrolować średnio co 20 tysięcy kilometrów, chyba że instrukcja fabryczna przewiduje inaczej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA