REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stopień zużycia silnika?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Określenie stopnia zużycia silnika samochodowego jest ważne z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na dostatecznie wczesne wykrycie możliwości wystąpienia usterek i awarii. Po drugie – podczas kupna używanego samochodu umożliwia stwierdzenie jego stanu, związanego z przebiegiem lub z rodzajem eksploatacji.

W warunkach domowych, bez specjalistycznego oprzyrządowania, przy określaniu stopnia zużycia silnika bierze się pod uwagę jedynie dwie grupy jego elementów: tłokową i korbowodową. Grupa tłokowa obejmuje tłoki, pierścienie tłokowe i cylindry, grupa korbowodowa to sworznie tłokowe, panewki korbowodowe i czopy wału korbowego.

REKLAMA

Uważa się powszechnie, że o stanie cylindrów i pierścieni świadczy wielkość ciśnienia sprężania. Jest to pogląd błędny. Na ciśnienie to ma wpływ wiele czynników, w tym bardzo istotnym jest stan zaworów i gniazd zaworowych. Nie bez znaczenia jest również temperatura silnika – im wyższa, tym ciśnienie sprężania jest wyższe.

Polecamy: Samochód w firmie

Również zwiększenie prędkości obrotowej wału korbowego powoduje wzrost tego ciśnienia. Istnieją także inne czynniki, pozornie nie wiążące się bezpośrednio ze stanem silnika, a które wpływają na ciśnienie w cylindrach. Np. im bardziej zanieczyszczony filtr powietrza, tym ciśnienie sprężania w cylindrach jest mniejsze.

Zobacz też: Jak określić stan sprzęgła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

O wiele bardziej wiarygodnym sposobem stwierdzenia stanu elementów grupy tłokowej jest pomiar ciśnienia gazów spalinowych, jakie przedostają się przez nieszczelności między tłokami i cylindrami do miski olejowej. Przeprowadza się go po podłączeniu manometru do rurki odpowietrzającej miskę olejową. Konieczne jest przy tym szczelne zamknięcie wszystkich innych otworów odpowietrzających miskę olejową i silnik.

Niestety, do tego pomiaru jest potrzebna kalibrowana dysza w manometrze oraz specjalna tabelka przeliczeniowa, dostępna jedynie w szczegółowych instrukcjach serwisowych danego modelu samochodu. Pozostaje więc jedynie obarczony sporym błędem (do 25%) pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach, przy całkowicie zimnym silniku, wykręconych wszystkich świecach i wyjętym filtrze powietrza.

Zobacz też: Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić w Renault Clio z silnikiem D4F?

Stan panewek korbowodowych i czopów korbowodu można łatwo ocenić przez pomiar ciśnienia oleju w silniku, po podłączeniu do niego manometru w miejsce standardowego czujnika oleju. Przed dokonaniem tego pomiaru należy wymienić olej na czysty, zamontować nowy, czysty filtr oleju oraz rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy.

Prędkość obrotowa wału korbowego, jeżeli nie jest podana w instrukcji obsługi dla danego modelu, powinna wynosić mniej więcej 2/3 obrotów mocy maksymalnej. Ciśnienie, jakie wskaże manometr należy porównać z ciśnieniem, podawanym w instrukcji serwisowej jako prawidłowe. Z braku instrukcji można je poznać przez pomiar w innym, identycznym silniku, o którym wiadomo, że znajduje się w dobrym stanie i niedawno był w nim wymieniany olej.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Błąd takiego porównania jest niewielki i w praktyce można go pominąć. Jeżeli ciśnienie oleju w badanym silniku jest wyraźnie niższe (o więcej, niż 20%) od ciśnienia podawanego w instrukcji serwisowej jako nominalne, lub od ciśnienia w silniku porównawczym, trzeba uznać, że stopień zużycia elementów grupy korbowodowej jest znaczny i w niedługim czasie trzeba będzie przeprowadzić poważniejszą ich naprawę.

Opisane metody pomiarów dają tylko orientacyjny pogląd na stan silnika. Dopiero zbadanie go na porządnie wyposażonym stanowisku diagnostycznym pozwoli na prawidłową ocenę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA