Kategorie

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Sebastian Tomaszewski
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
W Polsce wciąż drogi posypywane są solą, która działa destrukcyjnie na podwozie i nadwozie naszego samochodu - w wyniku reakcji chemicznych na metalowych częściach pojawia się korozja, a w jej efekcie rdza. Podpowiadamy, co zrobić i jak usunąć rdzę w aucie.

Średni wiek samochodów w Polsce oferowanych w portalach ogłoszeniowych to 12 lat – wynika z ostatniej analizy AAA Auto. Niemal pełnoletnie samochody niemal zawsze mają już większy lub mniejszy problem z rdzą. Ten problem dotyka już nawet kilkuletnie auta, w których zastosowano słabiej jakości lakiery (auta dostawcze) albo niechlujnie i przeprowadzona niezgodnie z wytycznymi producenta naprawa blacharsko-lakiernicza. Problem korodowania nie dotyka tylko tanich aut. Przykładem może być Mercedes-Benz Vito I generacji lub model E W210, który zapamiętany został głównie z dużej podatności na korozję, szczególnie w okolicach nadkoli i klapy bagażnika. Rdzawy problem nie omijał też m.in. BMW E36, Mazdy 6 I generacji (szczególnie z pierwszych lat produkcji), Nissana Primery P11. Były też modele, w których po kilku miesiącach po wyjeździe z salonu pojawiały się pierwsze oznaki korozji. Niechlubnie zapamiętany został Ford Escort lub Mondeo, Opel Corsa B czy modele Daewoo, jak Tico i Matiz.

Rdza w aucie - jak się przed nią chronić?

Nie jest tajemnicą, że auta zostawiane „pod chmurką” są bardziej podatne na korozję. Szczególnie, gdy zostawiany samochód poza terenem utwardzonym. Takie powierzchnie jak np. trawniki, utrzymują dużo wilgoci powodującej szybszą korozję podwozia. Samochód lepiej zostawiać na asfalcie lub w wentylowanym garażu, w którym będzie skutecznie chroniony przed negatywnymi działaniami czynników zewnętrznych.

Specjalnym aerozolem antykorozyjnym konserwujemy drzwi, progi, klapę bagażnika aplikując preparat w otwory technologiczne. Regularnie mycie naszego auta, szczególnie w okresie zimowym, zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się rdzy. Zanieczyszczenia nie tylko wyglądają nieestetycznie, największym zagrożeniem jest wilgoć bezpośrednio przyczyniająca się do korozji. Nie zapominajmy o zabezpieczeniu nadwozia porządnym, twardym woskiem. Nie ignorujmy nawet drobnych wgnieceń i rys. Powstają najczęściej na parkingach przed galeriami handlowymi albo są skutkiem częstej jazdy po autostradach, albo drogach gorszej jakości, gdzie kamienie uderzają o maskę. W uszkodzeniach gromadzi się woda, powodująca korozję. W przypadku niedużych odprysków do podkładu, zróbmy zaprawkę. Po pierwsze, sprawdźmy kod lakieru albo zostawmy u lakiernika pokrywę wlewu, aby mógł przygotować dla nas odpowiednią barwę. Po drugie, ścieramy stary lakier papierem ściernym, czyścimy i przygotowujemy powierzchnię (np. benzyną ekstrakcyjną) i kładziemy szpachle. Czekamy na jej wyschnięcie, a następnie szlifujemy do grubości lakieru. Na końcu kładziemy wcześniej przygotowany lakier. Taki zabieg powinien skutecznie zatrzymać dalsze ogniska korozji.

Płytkie rysy najszybciej usuniemy pastą lub mleczkiem lekkościernym (koszt: ok. 15 zł). Przed przystąpieniem do prac, umyjmy nadwozie i oczyśćmy je glinką, która usunie niewidzialny na pierwszy rzut oka brud z karoserii. Na czysty lakier nakładamy cienką warstwę mleczka lub pasty za pomocą miękkiego padu polerskiego. Po nałożeniu, ściereczką z mikrofibry polerujemy cały element. Po wszystkim warto nałożyć na lakier twardy wosk.

Nie zapomnijmy o konserwacji układu zawieszenia czy elementów nadkoli, Korozja zaczyna się zwykle od podwozia, które jest bardziej narażone na trudne warunki atmosferyczne i sól na drodze. Konserwacje należy zacząć od porządnego mycia i usunięcia starej powłoki bitumicznej. Usługę możemy zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi albo zrobić to samemu. Nie polecamy farb antykorozyjnych. Rekomendujemy środki do konserwacji podwozia nanoszone warstwami, które kupimy już za 10 zł. Chronią przed solą, wodą, uderzeniami kamieni oraz działają dźwiękochłonnie. Konserwację powtarzamy co roku.

Nie zaniedbujmy przewodów odpływowych. Czyszczenie podszybia jest bardzo istotne. Po czasie tracą drożność, np. przez zalegające liście. Skutkiem jest dostawanie się wody do wnętrza. Nietrudno sobie wyobrazić, jakich szkód może wyrządzić stojąca woda w podłodze.

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Pierwsze oznaki rdzy na karoserii nie muszą od razu oznaczać dużego problemu. Korozja elementów nadwozia takich jak zderzaki lub drzwi nie ma wpływu na nasze bezpieczeństwo w czasie wypadku. Co więcej, mniejszymi ogniskami korozji możemy się zając sami. Wystarczy wymienić skorodowane elementy nadwozia na nowe, co można prosto wykonać. Rdza kryje się też pod uszczelkami, czego nie zauważymy na pierwszy rzut oka, ale na pewno poczujemy (charakterystyczny zapach stęchlizny). Przeciekająca woda może się dostać do podłogi. Najbardziej narażone są elementy najbliżej podwozia, jak progi. Zalegające tam błoto i wilgoć szybko rozprawia się blachą nadwozia. Lepiej nie zwlekać z wymianą progów. Gdy już korozja przejdzie do poszycia podłogi, naprawa staje się trudniejsza i droższa.

Duże ogniska korozji czasami zmuszają do wycięcia skorodowanego elementu i zamontowania reperaturki. Często stosuje się je w nadkolach czy progach, które są bardziej narażone na objawy korozji. Jak usunąć drobny pęcherzyk? Ścieramy element grubym papierem ściernym w rdzawym miejscu. Miejsce oczyszczamy benzyną ekstrakcyjną, a następnie lakierujemy cienka warstwą podkładu. Po tym malujemy już zwykłym, bazowym lakierem.

Kiedy korozja staje się niebezpieczna? W sytuacji, kiedy rdza zaatakowała elementy konstrukcyjne. Skorodowane podłużnice, przerdzewiała podłoga w miejscu mocowania wahacza, korozja ramy w autach terenowych kwalifikuje pojazd do wyłączenia z ruchu i kasacji. Nie ignorujmy też skorodowanych przewodów zbiornika LPG, stalowych przewodów hamulcowych i paliwowych. Statystyki nie mówią, jak wiele wypadków jest spowodowanych jest z przyczyn zaawansowanej korozji. Nie ulega jednak wątpliwości, że stan techniczny wielu samochodów na polskich drogach jest nie akceptowalny, co jest zwykle bezpośrednią przyczyną wypadków. Wystarczy sobie wyobrazić sytuację, w której z powodu silnej korozji tracimy koło na drodze szybkiego ruchu. Lepiej zapobiegać, niż płacić za pozorną oszczędność swoim życiem.

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.