REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?

W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?
W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?
MultiPlast

REKLAMA

REKLAMA

Spojlery na kabinach ciągników siodłowych to najbardziej widoczne elementy zabudowy ciężarówek. Jednak właściciele pojazdów często stosują również zabudowę przyczep i mniej widocznych miejsc w konstrukcji tzw. TIR-ów. Czemu ma służyć tego typu zabudowa?

Funkcje elementów zabudowy samochodów ciężarowych

Elementy zabudowy samochodów ciężarowych pełnią różnorodne funkcje. W zależności od rodzaju m.in. poprawiają bezpieczeństwo, chronią podwozie i nadwozie przed niszczącymi czynnikami, poprawiają aerodynamikę jednocześnie obniżając zużycie paliwa. Już drobne modyfikacje w postaci montażu owiewek i nadkoli mają wpływ na ograniczenie emisji spalin.

REKLAMA

REKLAMA

- Elementy zabudowy takie jak dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu i spojlery kształtują aerodynamikę pojazdu, co ma wpływ na opór powietrza oraz ustatecznianie lub zwiększanie nacisku kół na jezdnię. Dzięki kompletnej zabudowie można obniżyć poziom "spalania" nawet o kilkanaście procent, co w przypadku tak dużych maszyn jak zestawy zwane TIR-ami stanowi bardzo dużą oszczędność – mówi Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.

Oprócz zmiany własności aerodynamicznych pojazdów, zabudowa ciężarówek może podnieść bezpieczeństwo jazdy i użytkowania auta ciężarowego. Zmodyfikowane zderzaki oraz nadkola mają chronić podwozie przed piachem drogowym. Dlatego wiele firm przewozowych decyduje się więc na dodatkową zabudowę.

Zobacz też: Na czym polega hydrofobizacja?

Zabudowy międzyosiowe wpływają na obniżenie zużycia paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzupełnieniem i kluczowym elementem aerodynamicznego pakietu zabudowy samochodów ciężarowych są zabudowy międzyosiowe. Według zapewnień producentów zabudowa tego typu nie tylko wpływa na obniżenie zużycia paliwa o minimum 5 procent ale poprawia również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia ciężarówki.

- Właściwości osłonowe zabudowy międzyosiowej mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zarówno bezpieczeństwa kierowcy ciężarówki jak i innych użytkowników dróg. Dodatkowo musza jednak spełniać rolę funkcjonalnego, estetycznego elementu nadwozia – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Niemniej ważnym od bezpieczeństwa czynnikiem dla każdego spedytora i kierowcy będzie też oszczędność w zużyciu paliwa. Podczas jazdy z prędkością 80-90 km/h po autostradzie powstaje duży opór powietrza, a opływające nadwozie wiatr prześlizguje się przez pływową zabudowę kabiny i może "rozbijać się" o niezabudowany tył. Wtedy warto przeprowadzić optymalizację przepływu powietrza, którą uzyskuje się za pomocą spojlerów, owiewek i zabudowy międzyosiowej. Zabudowę międzyosiową realizuje się za sprawą uchylnych, otwieranych zestawów dopasowanych do każdego rozstawu osi. Zabudowy występują również w zróżnicowanej stylizacji dostosowanej do modelu pojazdu. Dodatkowo, zabudowa może zostać pomalowana na dowolny akrylowy lub metaliczny kolor pasujący lub finezyjnie kontrastujący z wyglądem ciężarówki. Warto również zadbać o ochronę antykorozyjną stelaży. Efekt ten można uzyskać poprzez proszkowe malowanie elementów.  

Zobacz też: Test Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Zabudowa ciężarówki, a przepisy drogowe

Design i aerodynamika to jednak drugorzędne role zabudowy międzyosiowej. Najważniejszym powodem stosowania tej technologii są względy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które ujęte zostały w unijnych przepisach. Obowiązujące do 2012 przepisy unijne ustanowione w latach 80. dotyczyły przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach i ochronie infrastruktury. Wedle nich zabudowa międzyosiowa wymieniana była wyłącznie w kontekście poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach, po których poruszają się samochody ciężarowe. Zmiana kształtu kabiny i dodatkowe osłony mogą przyczynić się do uchronienia przed śmiertelnym wypadkiem od 300 do 500 osób rocznie. Obecne przepisy uaktualnione poprzez dyrektywę efektywności energetycznej i ochrony środowiska poświęcają dużo więcej uwagi zabudowie. Miała to być odpowiedź na dane potwierdzające informacje, że jedna piąta emisji CO2 w Europie pochodzi z transportu kołowego, z czego 25 proc. od ciężarówek. Według danych określających wytyczne dotyczące poprawy aerodynamicznej samochodów ciężarowych poprawa zabudowy kabiny i aerodynamiczne klapy pozwalają na oszczędność rzędu 5 tys. euro rocznie na pojeździe pokonującym 100 tys. km.  Kwestie ochrony środowiska przekładają się więc tutaj wyraźnie na wymierne korzyści w spedycji i obsłudze transportu kołowego.

Źródło: Materiały prasowe MultiPlast

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA