REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podstawy aerodynamiki: jak powietrze opływa samochód i na co ma to wpływ?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc samochodem, musimy nieustannie przedzierać się przez otaczające nas powietrze. Niewątpliwie, łatwiej wprowadzić przedmiot w ruch w próżni, gdzie właściwie nie istnieje opór. W samochodzie jednak powietrze może być naszym sprzymierzeńcem. Wyjaśniamy, w jaki sposób go opływa podczas jazdy.

Kiedy samochód porusza się do przodu, powietrze opływa go z taką prędkością, z jaką jedziemy – według teorii względności to właśnie ono się porusza, a nie samochód, ponieważ ważny jest punkt odniesienia, którym jesteśmy my sami, pozostający właściwie w spoczynku. Cząsteczki powietrza, napotykając na nasz poruszający się pojazd, są przez niego rozpychane, a więc przemieszczane. W obecnych czasach producenci aut kładą nacisk na budowanie karoserii tak, aby opór powietrza był jak najmniejszy, a więc aby „przepychanie” jego cząstek było stosunkowo łatwe i nie zużywało wiele energii, którą musi wygenerować nasz silnik, aby poruszyć samochód i rozpędzić go do pożądanej prędkości.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykonać naprawy blacharsko – lakiernicze we własnym zakresie?

Ponad samochodem

Przy przodzie jadącego samochodu, nadciągające powietrze zwalnia (proces stagnacji), a jego ciśnienie wzrasta. Przy masce samochodu rozdzielane jest na dwie strugi – tę, która porusza się nad samochodem i pod nim. Sunie łatwo powyżej maski samochodu, aby zatrzymać się i zwolnić w miejscu załamania kształtu, czyli u podstawy przedniej szyby. Tam znów wytwarza się większe ciśnienie. Powietrze wędruje dalej, wznosząc się po powierzchni przedniej szyby, następnie opływając dach aż do tylnej części samochodu. W miejscu, gdzie zaczyna się tylna szyba, strumień powietrza odrywa się od powierzchni auta, generując swoiste wiry nad tylną szybą i bagażnikiem, gdzie jego ciśnienie obniża się. W ten sposób powietrze wędruje już do końca samochodu, gdzie napotyka znów na drastyczną zmianę kształtu w miejscu, gdzie kończy się bagażnik. Tam również powstaje turbulencja, a ciśnienie jest niskie.

Pod samochodem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powietrze napotyka na wiele więcej przeszkód, niż ponad autem. Najpierw uderza w miskę olejową, później w maglownicę, następnie w elementy skrzyni biegów, później w elementy układu wydechowego, tylną oś i bak samochodu. Te wszystkie elementy powodują, że powietrze zwalnia (a więc znowu zachodzi proces stagnacji), a pod samochodem właściwie cały czas ciśnienie jest niskie. Powietrze finalnie wydostaje się spod samochodu poniżej tylnego zderzaka.

Zobacz również: Jak polerować lakier?

Na przodzie samochodu wytwarza się wysokie ciśnienie, zaś na tyle niskie. Efektem tego jest powstawanie oporu, który ciągnie samochód w przeciwnym kierunku, niż kierunek jego poruszania się. Właśnie ta siła powoduje spowolnienie ruchu. Powietrze, które pod samochodem trafia na przeszkody i zwalnia, wytwarza niskie ciśnienie. Z tyłu samochodu, gdzie ponad bagażnikiem strumień rozszczepia się tworząc turbulencję i powodując powstanie niskiego ciśnienia, powietrze spod spodu, które porusza się wolniej, powoduje unoszenie się tylnej jego części. Tutaj powstaje właśnie różnica ciśnień. Dokładnie na tej samej zasadzie działają skrzydła samolotu (jest to efekt siły nośnej). W samochodzie siła ta jest mniejsza, niż w samolocie, ponieważ działa na niego jeszcze efekt zasysania, dzięki bliskości podłoża. Obie te siły (oporu i nośna) wzrastają wraz ze wzrostem prędkości pojazdu. W przypadku samochodu, obie te siły są niekorzystne. Opór spowalnia, utrudnia przyspieszanie i obniża maksymalną prędkość, natomiast siła nośna zmniejsza nacisk na opony, pogarszając tym samym przyczepność. Rozwiązaniem tego problemu są dodatki tuningowe, montowane do karoserii, mające na celu zmniejszenie niekorzystnego wpływu powietrza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA