REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Tuning
Tuning

REKLAMA

REKLAMA

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza stosowane są w samochodach w różnych celach, między innymi dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji, ale też np. dla zwiększenia siły docisku. Podpowiadamy, jak to działa.

Stosowanie wlotów powietrza i otworów wentylacyjnych staje się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, a jest wręcz obowiązkowe w samochodach przeznaczonych do sportu. Dzięki nim zmniejszona zostaje siła nośna, a tym samym zwiększona siła docisku, poprzez zredukowanie różnicy ciśnień powietrza w okolicach samochodu. Takie różnice powstają wszędzie tam, gdzie powietrze zatrzymuje się i gromadzi, bo na jego drodze stają przeszkody, utrudniające przemieszczanie się. Zjawisko to powoduje powstanie siły nośnej, która znacznie zmniejsza przyczepność samochodu, ponieważ go unosi.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie oznaczenia znajdziemy na reflektorach?

Komora silnika

REKLAMA

Różnice ciśnień mogą powstawać przede wszystkim w komorze silnika. Tworzą one się w tym miejscu na dwa sposoby. Po pierwsze, powietrze uderza w silnik i jego osprzęt, zatrzymuje się (proces stagnacji) i wytwarza się wysokie ciśnienie. Powietrze, które porusza się bezpośrednio pod maską samochodu nie jest spowalniane, a więc przepływa szybko i jego ciśnienie jest niskie. Tutaj tworzy się pierwsza różnica ciśnień. Powietrze, które płynie bezpośrednio ponad maską przemieszcza się jeszcze szybciej, więc jego ciśnienie jest mniejsze i tutaj powstaje druga różnica ciśnień, a więc siła nośna w tym miejscu jest dość wysoka. W dodatku powietrze znajdujące się w komorze silnika jest podgrzewane, jego gęstość maleje, więc przemieszcza się ono ku górze, jeszcze zwiększając efekt unoszenia przodu samochodu.

Jedyną drogą ucieczki dla powietrza jest dół komory silnika, ponieważ komora silnika jest szczelnie zamknięta po bokach i u góry. Wpychane pod samochód powietrze zwiększa siłę oporu i zmniejsza docisk. W celu zmniejszenia ilości powietrza przepychanej pod samochód, w masce instalowane są specjalne otwory wentylacyjne. Ważne, aby nie znajdowały się one blisko podstawy przedniej szyby, ponieważ w tym miejscu powietrze zatrzymuje się i może zostać wepchnięte z powrotem do komory silnika. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie wtedy, gdy chcemy dostarczyć większą ilość powietrza do silnika (można to zaobserwować np. w starszych, amerykańskich „muscle cars”), zwiększając jego moc. Wtedy jednak wloty są uszczelnione w taki sposób, aby powietrze nie przedostawało się bezpośrednio pod maskę samochodu lecz do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nadkola

Jest to kolejna strefa, w której może wytwarzać się niepożądana różnica ciśnień. Powietrze zatrzymuje się na oponach, powodując wzrost ciśnienia. Sytuacja pogarszana jest również poprzez wentylację hamulców, gdyż jeszcze większa ilość powietrza tłoczona jest w okolice kół. Powietrze jest również podgrzewane przez hamulce, dając ten sam efekt, co w komorze silnika, a więc unoszenia się cieplejszych cząstek ku górze ze względu na zmniejszoną gęstość. Aby zapobiec tworzeniu się różnicy ciśnień w tym obszarze, w górnej lub bocznej części nadkoli montowane są specjalne otwory wentylacyjne, pozwalające powietrzu swobodnie uciekać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA