reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Jak działa dyfuzor?

Jak działa dyfuzor?


Dyfuzor to jeden z elementów aerodynamicznych pojazdu, poprawiający docisk do podłoża. Wielu ludzi o istnieniu dyfuzora dowiedziało się w 2009 roku, kiedy ten element wzbudził duże kontrowersje w świecie Formuły 1.

W bardzo dużym uproszczeniu, można powiedzieć, że dyfuzor to odpowiednik spojlerów (nazywanych też lotkami), montowanych na nadwoziu. O ile spojler reguluje przepływ powietrza nad samochodem, zadaniem dyfuzora jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wbrew pozorom, powietrze przepływające w tzw. prześwicie, ma duży wpływ na przyczepność pojazdu (szczególnie tylnej osi). W Formule 1 dyfuzor może dać nawet 30% siły docisku, w autach rajdowych czy wyścigowych siła ta będzie mniejsza, ale dalej pozostanie ona istotna.

Zobacz również: Opel Calibra: wymiana tulei gumowych tylnego zawieszenia

Dyfuzor znajduje się w tylnej części auta i bardzo często jest on wkomponowany w zderzak. Jego budowa jest pozornie prosta - to kilka wyprofilowanych kanałów różnej szerokości. Jednak, aby urządzenie spełniało swoją rolę, kanały muszą zaczynać się w odpowiednim miejscu pod podwoziem, oraz mieć wymaganą szerokość, a także dobrze wyprofilowane zakończenie. W wielu samochodach seryjnych o sportowym charakterze, montowane są atrapy dyfuzora, które choć nadają autu sportowy wygląd, nie mają wpływu na jego przyczepność.

Zobacz też: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

Z fizycznego punktu widzenia, dzięki dyfuzorowi możliwe jest uzyskanie paradoksu aerodynamicznego. Choć wydaje się to nielogiczne, powietrze, które przepływa pod całą szerokością podwozia, gdy trafia w wąskie kanały dyfuzora zaczyna przyspieszać, dzięki czemu ma mniejsze ciśnienie, niż przed wejściem. Mniejsze ciśnienie pod tylną osią oznacza, że tył auta jest bardziej przysysany do nawierzchni, co bezpośrednio wpływa na docisk i przyczepność.

Zobacz również: Peugeot 206: demontaż tylnego zderzaka

Dyfuzor działa tym lepiej, im z większą prędkością porusza się pojazd. W autach z napędem na tylną oś dodatkowy docisk, zwiększając siłę tarcia, pomaga w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu bez utraty przyczepności. Zaletą dyfuzora jest to, że może on być wykonany z lekkich materiałów, więc ten element nie wpływa w znaczy sposób na masę pojazdu.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda
Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Wisławski

Adwokat, Kancelaria Brysiewicz i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama