REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dyfuzor?

Tomasz Korniluk
Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda
Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Dyfuzor to jeden z elementów aerodynamicznych pojazdu, poprawiający docisk do podłoża. Wielu ludzi o istnieniu dyfuzora dowiedziało się w 2009 roku, kiedy ten element wzbudził duże kontrowersje w świecie Formuły 1.

W bardzo dużym uproszczeniu, można powiedzieć, że dyfuzor to odpowiednik spojlerów (nazywanych też lotkami), montowanych na nadwoziu. O ile spojler reguluje przepływ powietrza nad samochodem, zadaniem dyfuzora jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wbrew pozorom, powietrze przepływające w tzw. prześwicie, ma duży wpływ na przyczepność pojazdu (szczególnie tylnej osi). W Formule 1 dyfuzor może dać nawet 30% siły docisku, w autach rajdowych czy wyścigowych siła ta będzie mniejsza, ale dalej pozostanie ona istotna.

REKLAMA

Zobacz również: Opel Calibra: wymiana tulei gumowych tylnego zawieszenia

Dyfuzor znajduje się w tylnej części auta i bardzo często jest on wkomponowany w zderzak. Jego budowa jest pozornie prosta - to kilka wyprofilowanych kanałów różnej szerokości. Jednak, aby urządzenie spełniało swoją rolę, kanały muszą zaczynać się w odpowiednim miejscu pod podwoziem, oraz mieć wymaganą szerokość, a także dobrze wyprofilowane zakończenie. W wielu samochodach seryjnych o sportowym charakterze, montowane są atrapy dyfuzora, które choć nadają autu sportowy wygląd, nie mają wpływu na jego przyczepność.

Zobacz też: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

Z fizycznego punktu widzenia, dzięki dyfuzorowi możliwe jest uzyskanie paradoksu aerodynamicznego. Choć wydaje się to nielogiczne, powietrze, które przepływa pod całą szerokością podwozia, gdy trafia w wąskie kanały dyfuzora zaczyna przyspieszać, dzięki czemu ma mniejsze ciśnienie, niż przed wejściem. Mniejsze ciśnienie pod tylną osią oznacza, że tył auta jest bardziej przysysany do nawierzchni, co bezpośrednio wpływa na docisk i przyczepność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Peugeot 206: demontaż tylnego zderzaka

Dyfuzor działa tym lepiej, im z większą prędkością porusza się pojazd. W autach z napędem na tylną oś dodatkowy docisk, zwiększając siłę tarcia, pomaga w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu bez utraty przyczepności. Zaletą dyfuzora jest to, że może on być wykonany z lekkich materiałów, więc ten element nie wpływa w znaczy sposób na masę pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA