REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje zbiorników LPG

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż instalacji LPG nie może się obejść bez wyboru odpowiedniego zbiornika LPG. Dobór konkretnego rodzaju zależy od kilku czynników. Jakich?

Instalacja LPG, niezależnie od generacji, składa się z niezwykle dużej ilości różnych elementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w samochodzie, wyróżniamy:

REKLAMA

  1. Przód instalacji lub MotorKit (montaż w komorze silnika);
  2. Tył instalacji - zbiornik wraz z armaturą (montaż najczęściej z tyłu pojazdu). 

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Elpigaz produkuje zbiorniki marki Polmocon w Gorlicach, w zakładach z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie inwestuje w ich rozwój, korzystając ze wsparcia UE. Zbiorniki Hit i MoreMo zaliczają się do najnowocześniejszych na świecie, a jest to efekt prac prowadzonych przez własny dział badań i rozwoju. Do jego funkcjonowania Elpigaz przywiązuje dużą wagę. Potwierdzeniem jakości zbiorników jest m.in. certyfikowany System Jakości ISO 9001. Spełniają wszystkie wymagania norm krajowych (TDP - Transportowy Dozór Techniczny) oraz międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ No. 67R01, GOST, UkrCEPRO). Przy zabezpieczaniu antykorozyjnym zbiorników stosuje się identyczne technologie jak przy produkcji zbiorników pneumatycznych (dla układów hamulcowych). Przekłada się to na wieloletnią eksploatację, nawet po zamontowaniu na ramie pojazdu, w warunkach agresywnego oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Rodzaje zbiorników LPG

W zależności od wielkości silnika i ewentualnego spalania, a także oczekiwanego zasięgu na jednym tankowaniu, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. Kombinacja tych danych sprawia, że w ofercie Elpigazu jest ponad 500 rodzajów zbiorników, najwięcej na świecie. Konstruując samochody, producenci zmierzają w kierunku maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni, a także obniżenia ciężaru, co ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz zużycie paliwa, a więc też na zasięg na jednym tankowaniu. Zbiorniki Elpigazu wpisują się w tę tendencję – są lekkie i pojemne. Im mniejsza masa komponentów instalacji gazowej, tym mniejsza masa pojazdu, a to z kolei ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin liczonej w gramach/km, a w szczególności gazów cieplarnianych (CO2) – aktualnie głównego parametru przy ocenie wpływu transportu na środowisko. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają obniżyć masę zbiornika o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów, co jest innowacyjne w skali świata. Zwykle dennice toroidalne zbiorników wykonane są z blachy o grubości  3,0 mm, w tym przypadku udało się ją ograniczyć do 2,2 mm. Oszczędności materiałowe w wyniku opracowania i wdrożenia nowej technologii w produkcji zbiorników toroidalnych oznaczają także zmniejszenie energochłonności. Zastosowanie ok. 25 proc. cieńszej blachy do produkcji zbiorników LPG w stosunku do aktualnie stosowanej zapewniło oszczędności w zużyciu gazu i energii elektrycznej w całym procesie produkcyjnym (od cięcia laserem, przez tłoczenie, wykrawanie, spawanie, obróbkę cieplną do mycia i malowania oraz transportu wewnętrznego) w wysokości ok. 20 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Homologacja butli gazu LPG

Zbiorniki toroidalne

Zbiorniki toroidalne, czyli w kształcie koła są najczęściej stosowanym typem zbiornika w samochodowych instalacjach gazowych. Typowe zbiorniki tego typu montuje się w bagażniku, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub na zewnątrz, pod podwoziem pojazdu. Nie ograniczają możliwości przewozowych pojazdu. Dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów: o średnicach od 565 do 720 mm i wysokości do 300 mm, co pozwala na uzyskanie pojemności do 107 litrów. Każdy zbiornik musi być wyposażony w odpowiednią armaturę. W Polsce i w krajach sąsiednich wyposażeniem zbiorników z reguły są wielozawory (MVA – multivalve) do kołnierza D48 mm.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Zbiorniki cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to dobrze znane zbiorniki ciśnieniowe, przystosowane do magazynowania ciekłego paliwa typu propan-butan. Wykonane są z najwyższej jakości stali, a specjalnie opracowane zawory chronią zbiornik przed rozszczelnieniem. Ten typ zbiorników oferowany przez Elpigaz ma kształt walca o średnicy od 200 do 450 mm oraz długości od 180 do 1737 mm. Dzięki temu – w zależności od wymiarów - mogą mieć pojemność od 4,7 do 240 litrów. Zbiornik dobiera się indywidualnie do pojemności bagażnika pojazdu, w którym ma być zamontowany, a jego położenie zależy od możliwości technicznych zabudowy oraz preferencji klienta.

Dowód uznania

Potwierdzeniem walorów zbiorników marki Polmocon produkowanych przez Elpigaz jest wyróżnienie w konkursie Polski Produkt Przyszłości, Medal Europejski BCC oraz Złote Godło Najwyższa Jakość QI przyznane modelom MoreMo (More& Modern czyli więcej i nowocześniej) oraz Hit (tradycyjny montaż i zmniejszony ciężar).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA