REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką instalację gazową LPG wybrać?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie instalacji LPG w samochodzie niesie za sobą dużo korzyści. Jednak przed zleceniem montażu powinniśmy wybrać taki rodzaj instalacji, który będzie najlepiej współpracował z naszym silnikiem. Poniżej przedstawiamy wszystkie generacje instalacji gazowych.

REKLAMA

Instalacje gazu LPG: rodzaje

  1. Instalacja gazowa I generacji – jest to najstarszy, a także najprostszy rodzaj instalacji, montowany w samochodach z silnikami zasilanymi gaźnikiem, które nie posiadają katalizatora ani sondy lambda. Nie posiada ona żadnej elektroniki, działa wyłącznie w oparciu o prawa mechaniki i fizyki. Reduktor- parownik zamontowany pod maską, odpowiedzialny jest za przemianę gazu ze stanu ciekłego na stan lotny, a także za dostosowanie ciśnienia gazu do optymalnych warunków silnika. Kiedy silnik jest zimny, uruchamiany jest na benzynie i pracuje na niej aż do momentu, kiedy gorąca ciecz nie ogrzeje reduktora- parownika. Głównymi wadami takiej instalacji są znaczny spadek mocy, wysokie spalanie gazu, a także konieczność częstej regulacji. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem oscyluje wokół 1000-1200 złotych.
  2. Instalacja II generacji – instalacja ta przeznaczona jest również do starszych silników, jednak wyposażonych we wtrysk benzyny, a także sondę lambda. W porównaniu do I generacji, nowszą instalację można montować w samochodach z katalizatorem. W stosunku do starszej generacji zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że tutaj montuje się moduł elektroniczny, który odpowiada za skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Instalacja tego typu najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Wadą jest znaczny wzrost zużycia gazu względem benzyny ( o około 15% ). Koszt montażu instalacji II generacji wynosi 1600-2000 złotych.
  3. Instalacja III generacji – jest to najmniej popularny typ instalacji. Na rynku bardzo trudno spotkać takie zestawy. Zmianą w stosunku do II generacji jest wyeliminowanie mieszalnika, zastępując go dozatorem. Podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, który przekazuje ją dalej do kolektora ssącego. Stamtąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Wadą takiego systemu jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo - powietrznej. Najczęściej taką instalację stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie z powodu możliwości powrotu płomienia. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi około 1700-2300 złotych.
  4. Instalacja IV generacji tzw. sekwencyjne – jest to obecnie najczęściej montowany rodzaj instalacji. Największą różnicą w porównaniu do poprzednich generacji jest zamontowanie takiej ilości wtryskiwaczów gazu, w ile cylindrów wyposażony jest silnik. Zamontowane są one w kolektorze dolotowym. Dodatkowo, za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, dzięki czemu parametry pracy silnika są podobne do tych, kiedy motor pracuje na benzynie. W przypadku instalacji sekwencyjnej bardzo ważny jest profesjonalny montaż, a także odpowiednia regulacja, dlatego w celu założenia instalacji powinniśmy udać się do serwisów renomowanych marek zajmujących się montażem takich instalacji. Taki rodzaj zasilania niesie za sobą wiele zalet. Najważniejsze z nich to: niski spadek mocy względem osiągów na benzynie ( do 10% ), samoczynne przełączanie się instalacji na zasilanie gazem, bezpieczeństwo dla silnika wynikające z faktu, że wyeliminowana została możliwość cofania się płomienia. Instalacje sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator a także kilka sond lambda. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montaż może stać się nieopłacalny, ponieważ żeby system działał poprawnie, potrzebuje około 3 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Koszt montażu takiej instalacji wynosi od 1800 złotych. Warto jednak zainwestować w komponenty renomowanych marek i wydać na instalację około 2500 złotyc
  5. Instalacja V generacji – stosowana jest w silnikach najnowszej generacji ( FSI i TSI ), wymaga dużej ingerencji w budowę silnika. Firma Vialle, która pierwsza wprowadziła taki system, oferuje ponad 600 instalacji, które są dostosowane do konkretnych silników. Do zalet takiej instalacji zaliczyć należy likwidację reduktora-parownika, dzięki czemu nie ma potrzeby ingerencji w układ chłodzenia silnika. Ponadto, emisja CO2 jest mniejsza, straty w mocy oraz osiągach są minimalne a układ jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Do wad zaliczyć trzeba szybkie zanieczyszczanie się pompy, powodujące jej powolne niszczenie, konieczność tankowania wysokiej jakości gazu a także wysoka cena oscylująca w granicach 4000- 4500 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA