Kategorie

Jaką instalację gazową LPG wybrać?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Kamil Fraszkiewicz
Zamontowanie instalacji LPG w samochodzie niesie za sobą dużo korzyści. Jednak przed zleceniem montażu powinniśmy wybrać taki rodzaj instalacji, który będzie najlepiej współpracował z naszym silnikiem. Poniżej przedstawiamy wszystkie generacje instalacji gazowych.

Instalacje gazu LPG: rodzaje

  1. Instalacja gazowa I generacji – jest to najstarszy, a także najprostszy rodzaj instalacji, montowany w samochodach z silnikami zasilanymi gaźnikiem, które nie posiadają katalizatora ani sondy lambda. Nie posiada ona żadnej elektroniki, działa wyłącznie w oparciu o prawa mechaniki i fizyki. Reduktor- parownik zamontowany pod maską, odpowiedzialny jest za przemianę gazu ze stanu ciekłego na stan lotny, a także za dostosowanie ciśnienia gazu do optymalnych warunków silnika. Kiedy silnik jest zimny, uruchamiany jest na benzynie i pracuje na niej aż do momentu, kiedy gorąca ciecz nie ogrzeje reduktora- parownika. Głównymi wadami takiej instalacji są znaczny spadek mocy, wysokie spalanie gazu, a także konieczność częstej regulacji. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem oscyluje wokół 1000-1200 złotych.
  2. Instalacja II generacji – instalacja ta przeznaczona jest również do starszych silników, jednak wyposażonych we wtrysk benzyny, a także sondę lambda. W porównaniu do I generacji, nowszą instalację można montować w samochodach z katalizatorem. W stosunku do starszej generacji zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że tutaj montuje się moduł elektroniczny, który odpowiada za skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Instalacja tego typu najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Wadą jest znaczny wzrost zużycia gazu względem benzyny ( o około 15% ). Koszt montażu instalacji II generacji wynosi 1600-2000 złotych.
  3. Instalacja III generacji – jest to najmniej popularny typ instalacji. Na rynku bardzo trudno spotkać takie zestawy. Zmianą w stosunku do II generacji jest wyeliminowanie mieszalnika, zastępując go dozatorem. Podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, który przekazuje ją dalej do kolektora ssącego. Stamtąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Wadą takiego systemu jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo - powietrznej. Najczęściej taką instalację stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie z powodu możliwości powrotu płomienia. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi około 1700-2300 złotych.
  4. Instalacja IV generacji tzw. sekwencyjne – jest to obecnie najczęściej montowany rodzaj instalacji. Największą różnicą w porównaniu do poprzednich generacji jest zamontowanie takiej ilości wtryskiwaczów gazu, w ile cylindrów wyposażony jest silnik. Zamontowane są one w kolektorze dolotowym. Dodatkowo, za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, dzięki czemu parametry pracy silnika są podobne do tych, kiedy motor pracuje na benzynie. W przypadku instalacji sekwencyjnej bardzo ważny jest profesjonalny montaż, a także odpowiednia regulacja, dlatego w celu założenia instalacji powinniśmy udać się do serwisów renomowanych marek zajmujących się montażem takich instalacji. Taki rodzaj zasilania niesie za sobą wiele zalet. Najważniejsze z nich to: niski spadek mocy względem osiągów na benzynie ( do 10% ), samoczynne przełączanie się instalacji na zasilanie gazem, bezpieczeństwo dla silnika wynikające z faktu, że wyeliminowana została możliwość cofania się płomienia. Instalacje sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator a także kilka sond lambda. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montaż może stać się nieopłacalny, ponieważ żeby system działał poprawnie, potrzebuje około 3 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Koszt montażu takiej instalacji wynosi od 1800 złotych. Warto jednak zainwestować w komponenty renomowanych marek i wydać na instalację około 2500 złotyc
  5. Instalacja V generacji – stosowana jest w silnikach najnowszej generacji ( FSI i TSI ), wymaga dużej ingerencji w budowę silnika. Firma Vialle, która pierwsza wprowadziła taki system, oferuje ponad 600 instalacji, które są dostosowane do konkretnych silników. Do zalet takiej instalacji zaliczyć należy likwidację reduktora-parownika, dzięki czemu nie ma potrzeby ingerencji w układ chłodzenia silnika. Ponadto, emisja CO2 jest mniejsza, straty w mocy oraz osiągach są minimalne a układ jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Do wad zaliczyć trzeba szybkie zanieczyszczanie się pompy, powodujące jej powolne niszczenie, konieczność tankowania wysokiej jakości gazu a także wysoka cena oscylująca w granicach 4000- 4500 złotych.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.