reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Kia Cee’d i Hyundai i30 z LPG

Kia Cee’d i Hyundai i30 z LPG

Koreańskie kompakty przebojem weszły na europejski rynek motoryzacyjny. Przekonali się do nich także polscy kierowcy, którzy docenili je za rozsądnie skalkulowaną cenę, w stosunku do możliwości jakie oferują. Czy te zdroworozsądkowe auta potrafią równie delikatnie obchodzić się z portfelem swoich właścicieli w trakcie ich codziennej eksploatacji? Czy silniki Kia Cee’d i Hyndai i30 dobrze współpracują z gazem?

KIA Cee’d a LPG

Kia Cee’d w chwili debiutu oferowana była do wyboru z jednym z trzech silników benzynowych - 1.4 16V 109KM, 1.6 16V 122KM oraz 2.0 16V 143KM. Wszystkie posiadały głowicę wyposażoną w dwa wałki rozrządu typu DOHC oraz mechaniczną regulację luzu zaworowego. W 2009 roku auto przeszło modernizację, w wyniku której zmianom uległ nie tylko wygląd auta, ale także silniki (modyfikacje oprogramowania).

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Wszystkie trzy jednostki napędowe mogą współpracować z instalacją LPG. Opinie na temat ich pracy na tym alternatywnym paliwie są jednak mocno podzielone. Nie da się nie zauważyć, że wraz z rosnącym przebiegiem tych aut, rośnie też liczba osób, które mają z kłopot z silnikami.

W wielu przypadkach zanotowano problem wypalania się gniazd zaworowych. To co zastanawia, to tempo w jakim ono nastąpiło. Zdaniem np. firmy Prins, renomowanego producenta instalacji gazowych do aut osobowych, w samochodach KIA Cee’d zasilanych LPG już na dystansie mniejszym niż 100 tys. km pojawiają się objawy, świadczące o przyspieszonym zużyciu elementów głowicy (gniazd zaworowych i zaworów). Co więcej, taka sytuacja zdarza się czasem nawet po pokonaniu na alternatywnym paliwie zaledwie 20 tys.km.

Zobacz też: LPG w VW Golfie IV/V

Duży wpływ na tak szybkie zużycie elementów głowicy, ma rodzaj zastosowanej w danym aucie instalacji LPG oraz kompetencje osób ją montujących, a później serwisujących. Niezwykle istotna jest także częstsza regulacja luzu zaworowego - wg koncernu KIA należy ją wykonywać co 15 000 km.

Lubryfikacja

Jeszcze bardziej podzielone są zdania na temat stosowania w silnikach Cee’da tzw. lubryfikacji. Czynność ta polega na dodawaniu specjalnego środka chemicznego (lubryfikatora) do paliwa, który ma na celu wydłuży żywotność zarówno zaworów jak i gniazd zaworowych. W zależności od źródła, rozwiązanie to jest zalecane ze względu m.in. na mechaniczną regulację luzu zaworowego, albo ganione, bowiem upatruje się w tym zwiększania kosztów. Uwzględniając jednak pozytywny wpływ lubryfikacji na żywotność wielu silników uważanych za niezdolne do prawidłowej pracy na LPG( w tym np. silnika Forda 1.6 100KM), warto być może przemyśleć tę inwestycję. Jej koszt kształtuje się na poziomie od 300zł za sterownie mechaniczne do 800zł za rozwiązanie elektroniczne.

Hyundai i30 a LPG

Podobnie jak w modelu Kia Cee’d, tak i w jej bliźniaczej konstrukcji czyli Hyundaiu i30, silniki nie tolerują za dobrze gazu. Aby dobrze funkcjonowały na LPG, niezbędna jest dobrze dobrana i zamontowana instalacja LPG, jej późniejszy serwis i częsta regulacja luzu zaworowego. Wszelkie sprawy eksploatacji i30 są analogiczne jak w przypadku Kii Cee’d, a użytkownicy obu aut mają właściwie identyczne problemy i spostrzeżenia.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Głowice i ich elementy stosowane w silnikach Cee'd i i30, są wrażliwe na pracę przy zasilaniu LPG.
Głowice i ich elementy stosowane w silnikach Cee'd i i30, są wrażliwe na pracę przy zasilaniu LPG.

VAT 2021. Podatki część 239.90 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Duda

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama