| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Skoda 1.6 MPI. LPG ma dotrysk benzyny?

Skoda 1.6 MPI. LPG ma dotrysk benzyny?

Skoda z instalacją LPG to brzmi... oszczędnie? Nie do końca. Bo choć auto rzeczywiście jest zasilane gazem, stosowany jest też dotrysk benzyny. Jak to konkretnie wygląda?

Chyba każdy kierowca pamięta Skodę Octavię drugiej generacji napędzaną 1.6-litrowym silnikiem MPI. Tak, jednostka była znana jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. Miała jednak potężną zaletę - jest tytanicznie trwała i potrafi pokonać bez remontu nawet 500 tysięcy kilometrów. Wady? Nie ma wiele wspólnego z oszczędnością. W cyklu miejskim przeszło 100-konny benzyniak 8-zaworowy potrafi spalić ponad 10 litrów paliwa. Nawet podczas spokojniej jazdy w trasie wynik raczej nie będzie niższy niż 7 litrów. Czesi nie chcieli jednak wycofywać benzyniaka ze sprzedaży. W zamian wpadli na inny pomysł.

Skoda 1.6 MPI z LPG dodanym w salonie

Skoda na początku nowego millenium postanowiła zaoferować klientom możliwość montażu instalacji LPG w salonie dealerskim. Układ markowany logo firmy Landi Renzo kosztował ponad 3 tysiące złotych. Nie był zatem tani. W zamian kierowca otrzymywał coś innego. Po pierwsze nie tracił gwarancji na silnik - tak jak działo się to po montażu układu zasilającego gazem poza ASO. Po drugie mógł serwisować instalację podczas standardowych przeglądów gwarancyjnych.

Zobacz również: Top 10: Nowy samochód z LPG 2019 - pełna oferta rynkowa!

Pomysł wydawał się genialny i rzeczywiście chwycił. Kierowcy bardzo chętnie kupowali Octavię z instslacją LPG, bowiem za jej sprawą koszt przejechania każdych 100 kilometrów spadał dokładnie o połowę! Skutek? Potencjał zasilania gazem zauważyli nie tylko właściciele prywatni, ale też floty. I w tej historii wszystko byłoby idealne, gdyby nie pewien fakt. Już po kilku latach okazało się, że w Octaviach 1.6 MPI z instalacją LPG powtarzają się dwie usterki. Pierwsza dotyczy wtryskiwaczy LPG. Druga przypadków wypalenia gniazd zaworowych.

Skoda 1.6 MPI z LPG: po co dotrysk benzyny?

Importer czeskich samochodów najpierw naprawiał pojazdy w ramach gwarancji. To jednak nie dawało gwarancji skutecznego usunięcia problemu, a do tego generowało koszty. Firma potrzebowała zatem innego rozwiązania. I to pojawiło się w roku 2013. Czego dotyczyło? Przeprogramowania sterownika silnika i komputera zasilania gazem. Na jego mocy Skoda 1.6 MPI z LPG otrzymała dotrysk benzyny. Program dba o to, aby do 3100 obr./min. motor po nagrzaniu był zasilany tylko gazem. W przedziale między 3100 a 4200 obr./min. układ stosuje 7-proc. dodatek benzyny. Powyżej 4200 obr./min. jednostka jest zasilana tylko bezołowiową.

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Tak zaprojektowany mechanizm sprawia, że wnętrze silnika 1.6 MPI jest chronione przed skutkami bardzo wysokiej temperatury spalania mieszanki paliwowej. Z drugiej strony automatycznie obniżana jest korzyść finansowa płynąca z obecności układu zasilającego LPG. Najmniej stracą ci kierowcy, którzy jeżdżą głównie w mieście, ewentualnie drogami krajowymi. W ich przypadku dotrysk benzyny nadal będzie symbolicznie. Sporo drożej wyjdzie eksploatacja samochodu tym prowadzącym, którzy często poruszają się z dużymi prędkościami autostradą.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Majczak-Górecka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »