REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa trzeciej generacji?

Łukasz Krasowski
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi wadami starszych typów instalacji gazowych (pierwszej i drugiej generacji) były niewystarczająca dokładność sterowania składem mieszanki oraz możliwość zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w kanałach dolotowych silnika, czyli zjawisko tzw. „strzału”.

Pierwsza z wad ma niekorzystny wpływ na reaktor katalityczny i emisję szkodliwych składników spalin, natomiast druga dyskwalifikuje układy mieszalnikowe do zastosowania w silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych oraz przepływomierzem, ze względu na ryzyko ich poważnego uszkodzenia. Celem konstruktorów nowej generacji instalacji gazowej było więc wyeliminowanie powyższych wad, co pociągnęło za sobą znaczne zmiany konstrukcyjne. Paliwo gazowe podobnie jak w starszych generacjach układów zasilania LPG przechodzi z fazy ciekłej w gazową w reduktorze, ale w przypadku trzeciej generacji jego charakterystyka nie wpływa już w znaczący sposób na skład mieszkanki paliwowo-powietrznej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

REKLAMA

Dawką paliwa podawaną do układu dolotowego steruje rozdzielacz, składający się z zaworu odcinającego oraz zaworu dławiącego służącego do regulacji przepływu paliwa gazowego. Rozdzielacz posiada wyprowadzenia w liczbie odpowiadającej ilości cylindrów silnika, które połączone są z wtryskiwaczami umieszczonymi na kolektorze ssącym, w jak najbliższej odległości od komór spalania. Takie umieszczenie wtryskiwaczy skutecznie eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zapłonu mieszanki w kanałach dolotowych.

Aby regulacja składu mieszanki była bardziej precyzyjna układy trzeciej generacji posiadają czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (MAP sensor). Ilość podawanego paliwa jest ustalana na podstawie sygnałów z tego czujnika oraz prędkości obrotowej, a dane te przechowywane są w sterowniku instalacji pod postacią tzw. map. Dawka paliwa zapisana w mapie jest korygowana z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda, więc można zauważyć, że sposób sterowania dawkowaniem paliwa gazowego jest w tym przypadku podobny do sterowania układów wtrysku benzyny. W razie awarii sondy lambda sterownik instalacji przechodzi w tryb awaryjny i dawkowanie paliwa regulowane jest jedynie na podstawie mapy.

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełączanie między paliwami jest w układach trzeciej generacji podobne do rozwiązań drugiej generacji, z tą różnicą, że w nowszym systemie oprogramowanie posiada funkcję autodiagnostyki, co daje możliwość samoczynnego przełączenia na zasilanie benzyną w wypadku awarii, któregoś z podzespołów.Instalacje LPG trzeciej generacji były montowane jedynie przez kilka lat i nie są już oferowane na rynku. Możemy je spotkać najczęściej w pojazdach z przełomu wieków, przeważnie sprowadzonych z Holandii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA