REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie dopuścić do nadmiernego zużycia paliwa podczas upałów?

Jakubowski Ryszard
Zużycie paliwa nie zależy od temperatury powietrza Fot. Fotolia
Zużycie paliwa nie zależy od temperatury powietrza Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, pracujący w ciepłym powietrzu, powinien zużywać mniej paliwa, ponieważ od razu po jego uruchomieniu olej jest dostatecznie rzadki, aby stawiać opory tylko minimalnie większe niż w silniku rozgrzanym do normalnej temperatury pracy.

W czasie letnich upałów mniejsze opory stawia także olej smarujący skrzynię biegów, mniejsze są tarcia występujące w układzie napędowym i jezdnym. Okazuje się jednak, że zużycie paliwa, zamiast maleć w tak idealnych warunkach, utrzymuje się na tym samym poziomie co w dni chłodne lub nawet zwiększa się o kilka procent.

REKLAMA

Przyczyn podwyższonego zużycia paliwa w czasie upałów jest kilka. Najbardziej paliwożerczy jest system klimatyzacji. Ale nawet gdy jest on odłączony, zużycie paliwa w upalne dni bywa minimalnie wyższe, niż w dni chłodne. Jedna z przyczyn tego stanu rzeczy leży po stronie silnika.

Zobacz również: Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?

REKLAMA

Gorące powietrze ma mniejszą gęstość, niż zimne. Oznacza to, że cylindry choć zasysają go objętościowo tyle samo w każdych warunkach, to wagowo znacznie mniej. A więc do cylindrów w czasie upałów dostaje się mniej tlenu, niż w dni chłodne lub zimne. Mniej tlenu oznacza mniejszą ilość energii, możliwej do uzyskania w jednostce czasu, a tym samym mniejszą moc. Reakcja silnika i współpracujących z nim urządzeń odpowiedzialnych za skład mieszanki jest w każdych warunkach taka sama.

Kierowca dla zwiększenia mocy wciska głębiej pedał gazu. Zmienia się więc skład spalin i następuje reakcja komputera, który tak ustawia dawkowanie paliwa, aby spaliny posiadały pożądany skład. Mnie mocy silnika przy danych obrotach to dłuższa droga na niskich biegach podczas rozpędzania auta, to także wymuszanie większych obrotów na przykład dla uzyskania pożądanego przyspieszenia podczas wyprzedzania, co może się wiązać z koniecznością redukcji biegów. Wzrasta więc chwilowe zużycie paliwa a tym samym zużycie całkowite.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynym sposobem na lepsze napełnianie cylindrów powietrzem jest dostarczanie go do silnika w najniższej możliwie temperaturze, czyli spoza komory silnika lub z najchłodniejszego jej miejsca. Optymalnym rozwiązaniem byłoby zasysanie powietrza z kabiny pasażerskiej, schłodzonego przez klimatyzację do około 18 stopni Celsjusza. Rozwiązanie takie nie jest brane pod uwagę z wielu powodów, z których istotnym są szmery ssania, które powodowałyby znaczne zwiększenie hałasu w kabinie. Pozostaje więc odpowiednie ustawienie przysłon w tłumiku szmerów ssania lub w obudowie filtru powietrza, odpowiedzialnych za rodzaj zasysanego powietrza.

Zobacz również: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Na niewielkie zwiększenie zużycia paliwa ma także rodzaj nawierzchni, po której porusza się samochód. Jeżeli jest ona smolista, miękka, wówczas wzrastają opory toczenia kół, a więc potrzebna jest większa moc dla uzyskania tej samej prędkości jazdy. Na to kierowca nie ma żadnego wpływu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA