REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiegać skutkom letnich burz, nawałnic i innych zjawisk meteorologicznych?

Jakubowski Ryszard
nie tylko zimą warunki pogodowe mogą szkodzić kierowcom fot. Fotolia
nie tylko zimą warunki pogodowe mogą szkodzić kierowcom fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochody bardzo często ulegają różnego rodzaju uszkodzeniom w wyniku zjawisk atmosferycznych, takich jak burze, gradobicia, ulewy, silne wiatry i huragany, itp. Straty są pokrywane z ubezpieczenia AC, o ile posiada je dane auto.

Nie można dostatecznie skutecznie zabezpieczyć samochodu przed gradobiciem, z wyjątkiem okrycia go czymś, co będzie dostatecznie tłumiło uderzenia brył lodowych. W skrajnym przypadku mogą to być dywaniki z wnętrza pojazdu, którymi można nakryć dach, a gdy ich starczy, to także szyby i maskę. Nieraz warto poświęcić kołdrę lub pierzynę – są one znacznie tańsze niż potrącony przez ubezpieczyciela tzw. udział własny w likwidacji szkody. Na wsiach znakomitym okryciem samochodu są snopki słomy – nie przedrze się przez nie nawet największa lodowa kula podczas gradobicia.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód w lecie: czego nie wolno robić podczas upału?

Przed nadchodzącą burzą warto usunąć samochody spod drzew i energetycznych linii przesyłowych. Porywy wiatru, które często pojawiają się na samym początku burzy, mogą łamać gałęzie, a nawet – wywracać drzewa i słupy. Samochód stojący daleko od nich jest w takiej sytuacji prawie całkowicie bezpieczny – rzadko się zdarza tak silny wiatr, aby mógł przenieść ciężką, oderwaną od drzewa gałąź na odległość kilkudziesięciu metrów.

Zobacz też: Jak zadbać o samochód na wiosnę i lato?

Letnie burze charakteryzują się intensywnymi, choć na szczęście niezbyt długotrwałymi opadami. Powodują one wytworzenie się na nawierzchni drogi w początkowym okresie śliskiej mazi, złożonej z pyłu drogowego i kurzu, zmieszanych z wodą. Maź ta ma podobne właściwości jak gołoledź – wydłuża znacznie drogę hamowania i bardzo łatwo wpaść na niej w poślizg. Na szczęście jest ona dość szybko spłukiwana. Na jej miejsce pojawia się warstwa wody, czasem o grubości co najmniej kilkunastu milimetrów. Jeżeli opony samochodu mają zbyt płytką rzeźbę bieżnika, a na dodatek samochód jedzie zbyt szybko, część wody nie zostanie usunięta spod opony, tworząc pod nią klin wodny, Klin ten jest przyczyną bardzo niebezpiecznego zjawiska, nazywanego w fachowej literaturze aquaplanningiem. Koła nie dotykają wówczas drogi, ale unoszą się nad nią, co powoduje całkowitą utratę ich przyczepności, o wiele większą niż utrata przyczepności na gładkim lodzie. Oderwanie kół od nawierzchni drogi nie musi być i często nie jest duże: wystarczy milimetrowa warstwa wody pod kołami aby kierowca całkowicie utracił kontrolę nad pojazdem. Na dodatek nie ma i prawdopodobnie nigdy nie powstanie skuteczna metoda wychodzenia z poślizgu spowodowanego klinem wodnym. Samochód nie reaguje w takiej sytuacji ani na ruchy kierownicy, ani na hamowanie lub przyspieszanie. Jest bezwładną masą, przemieszczającą się po drodze siłą bezwładności w sposób całkowicie przypadkowy. Jedynym sposobem na uniknięcie śmiertelnej pułapki aquaplanningu jest radykalne zmniejszenie prędkości do takiej, przy której nie powstanie klin wodny. Im gorsza jakość bieżnika opon, tym prędkość ta musi być mniejsza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA