REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Modyfikacje zawieszenia w aucie

Max Trela
Zawieszenie jest podzespołem, który możemy poprawić według własnych preferencji.
Zawieszenie jest podzespołem, który możemy poprawić według własnych preferencji.

REKLAMA

REKLAMA

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa . Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenie nie spełnia naszych oczekiwań?

Ograniczenia konstrukcji

W przypadku, gdy chcemy poprawić fabrykę, warto wiedzieć, że określone rozwiązania – niezależne kolumny resorujące lub sztywne osie – mają swoje właściwości, ale i ograniczenia. Wynikają one zarówno z samej konstrukcji, jak i z zastosowanych części.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przetrwać lato – poradnik dla kierowców bez „klimy”

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując sztywne osie są trwalsze, mocniejsze, ale nie uznają kompromisu. Spięte koła mogą być resorowane komfortowo lub bardziej sportowo, z oczywistych względów zawsze jednak obydwa koła pracują razem. Cała masa osi jest stosunkowo duża, co powoduje, że subtelne zmiany nie przynoszą odczuwalnych efektów. Dopiero wyraźna zmiana charakterystyki sprężyn i amortyzatorów daje lepszą sterowność lub gładsze pochłanianie nierówności.

W przypadku zawieszenia niezależnego ten problem nie występuje. Każde koło pokonując nierówności nie przyjmuje jedynie swoich drgań. Niższa masa elementu resorującego daje więcej możliwości zmian – szerszy wachlarz regulacji. Bardziej skomplikowana konstrukcja powoduje jednak, że jest w niej więcej delikatnych elementów.

Pamiętajmy! Zmiana konstrukcji zawieszenia to operacja karkołomna i ryzykowna, wiążąca się z ingerencją w konstrukcję nośną auta. To dlatego najpopularniejszym sposobem korygowania możliwości zawieszenia jest prostsza, a wcale nie mniej skuteczna, zmiana części – na takie o innej charakterystyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaspokoić sportowe ambicje?

REKLAMA

Dostosowanie zawieszenia w kierunku bardziej sportowym – sztywnym - to operacja stosunkowo bezpieczna, głównie dlatego, bo sztywniejsze nastawy nie obniżają bezpieczeństwa. Przeciwnie - wpływają na pewniejsze trzymanie się drogi. Druga sprawa to duża dostępność części, które występują w całych profesjonalnie dostrojonych zestawach.

Przy doborze sprężyn warto wiedzieć dwie rzeczy. Pierwsza to ich długość, a druga to gęstość zwojów. Im sprężyna jest krótsza od standardowej, tym bliżej ziemi będzie podwozie naszego auta, co oznacza obniżenie środka ciężkości i lepsze prowadzenie w zakrętach. Gęstsze zwoje powodują natomiast, że sprężyna jest twardsza.

Do takich twardszych sprężyn stosuje się odpowiednie „sportowe amortyzatory”. Maja one większą siłę tłumienia – dobicia i odbicia – oraz mniejszy skok.

Zobacz też: Przegląd auta po sezonie letnim - porady

Trudna walka o komfort

Dużo trudniejszym zadaniem jest zwiększenie komfortu auta. Łagodniejsze wybieranie nierówności wiąże się na ogół ze zwiększeniem skoku zawieszenia i zakresu jego płynnej pracy, a także szybkości reakcji.

Stosujemy wtedy odpowiednio mniej „skręcone” sprężyny i amortyzatory wykorzystujące do tłumienia jedynie gaz pod ciśnieniem (zamiast oleju). Większy komfort gwarantują również, stosowane zamiast klasycznego rozwiązania (sprężyny + amortyzatory), poduszki pneumatyczne.

Ważne, aby przy okazji poprawiania komfortu podróżowania nie przesadzić. Auto na zbyt miękko zestrojonych kolumnach resorujących staje się niestabilne i niemożliwe do opanowania w zakrętach. Wszystko przez zbyt gwałtownie przemieszczający się środek masy, który w jednej chwili potrafi zmienić nadsterowność w podsterowność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA