REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jeep Compass Euro NCAP
Jeep Compass Euro NCAP
Euro NCAP

REKLAMA

REKLAMA

Sukces marketingowy testów Euro NCAP sprawił, że większość producentów samochodów zapragnęło, by ich modele zostały odznaczone pięcioma gwiazdkami w teście zderzeniowym. Ale skupienie się na osiągnięciu doskonałego wyniku wypaczyło jednak znaczenie i prestiż jakim cieszyły się crash-testy Euro NCAP. Dlaczego?

Obecnie większość nowych modeli bez problemu zdobywa maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.  W 2011 roku spośród 53 przebadanych modeli samochodów aż 41 z nich uzyskało wymarzone 5 gwiazdek. To rodzi pytanie, dlaczego tak bezpieczne auta nadal stają są miejscem, w którym giną ludzie?

REKLAMA

Specyficzne warunki przeprowadzanych testów

Coraz więcej osób uważa, że winę za to ponosi sama organizacja, która nie zmienia warunków przeprowadzania testów. Inżynierowie nauczyli się bowiem tak projektować auta by w konkretnych warunkach, uderzenie w daną strefę zgniotu było jak najlepiej amortyzowane przez pojazd. Problem polega na tym, że jeśli zdarzenie drogowe przebiegnie w trochę inny sposób od symulowanego, a pojazd zostanie uderzony w inny punkt, bądź zderzy się przeszkodą o innym kształcie czy poziomie odkształcania, to samochód zachowa się już inaczej.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Dodatkowe punkty za wyposażenie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdziwą lawinę komentarzy uruchomiło jednak wprowadzenie przez Euro NCAP dodatkowych punktów za wyposażenie samochodu wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Dlaczego? Gdy w 2001 roku Laguna II generacji uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek, w jej cieniu stanęły tak prestiżowe auta jak Mercedes klasy C (W203) czy BMW serii 3 (E46). Oba modele uzyskały tylko 4 gwiazdki. Mercedes jednak nie próżnował i w kolejnym roku dołożył do C-klasy kontrolki informujące o niezapiętych pasach i tym samym pojazd uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek…Jednak i pod tym względem poczyniono jednak pewne zmiany i od 2012 roku 5 gwiazdek może uzyskać to auto, które otrzymało 80 pkt w dziedzinie ochrony dorosłych, 75 pkt w kategorii ochrony dzieci oraz po 60 pkt w kategoriach ochrona pieszych i systemów wspomagających.

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Warto szukać alternatywy

Oczywiście nie każdego takie argumenty przekonują. Jeśli więc chcemy się upewnić, jak dany samochód zabezpiecza swoich pasażerów, warto zaczerpnąć informacji z testów przeprowadzanych przez zupełnie inne stowarzyszenia, instytuty czy organizacje. Do tych najpopularniejszych należą niemiecki ADAC i amerykański IIHS. Pierwszy z nich wskazał, że „gwiazdki” Euro NCAP zachowują swoją wartość, jeśli zderzeniu ze sobą ulegną pojazdy należące do tego samego segmentu, a różnica masy między nimi nie przekracza 200kg. Z kolei wyniki amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) niejednokrotnie ukazują w zupełnie innym świetle europejskich prymusów.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

IIHS wprowadza nowe testy zderzeniowe

W testach IIHS pojawiła się próba, w trakcie której samochód uderza w wąską przeszkodę na wysokości przedniego reflektora. Siła uderzenia kumuluje się na bardzo małej powierzchni, przez co teoretycznie więcej energii dociera do kierowcy.  Na tego typu test nie było przygotowanych wiele „tuz” europejskiego rynku samochodowego. Na przegranym polu znaleźli się m.in. nowe Audi A4, Mercedes klasy C czy Lexus IS350. Przypomnę, że auta te zaliczyły testy Euro NCAP z maksymalną notą… Wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdziło za to Volvo S60, udowodniając tym samym, że nadal należy do absolutnej czołówki najbezpieczniejszych aut na rynku.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Różnica mas zaciera różnicę „gwiazdek”

W czym za tym tkwi problem? Przede wszystkim  w zbyt przewidywalnych warunkach testów jakim podlegają auta. Poza tym, system oceny ich bezpieczeństwa jest zbyt uogólniony i nie pozwala w sposób miarodajny odnieść i porównać ze sobą jego wyników. Przecież pasażerowie 5-gwiazdkowego Fiata 500 nie będą mieli większych szans na wyjście cało w konfrontacji z 5-gwiazdkowym Audi Q7. A niestety tak odczytują to potencjalni nabywcy samochodów. Pamiętajmy zatem, że auta można porównywać ze sobą, jeśli ich masa nie różni się o więcej niż 200kg. Powyżej tej granicy, skutki zdarzenia będą coraz bardziej odczuwalne przez pasażerów poruszających się lżejszym pojazdem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA