REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
mgr inż. Anna Zielińska
Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza ITS
Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza ITS

REKLAMA

REKLAMA

Wpływ obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego od ponad 20 lat jest przedmiotem badań i analiz w wielu krajach. Wyniki tych prac nie zawsze są jednoznaczne, dominują jednak aspekty korzystne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Większość badań międzynarodowych wskazuje na korzyści wynikające ze stosowania świateł przez cały dzień. W raporcie sumującym wyniki ponad 40 badań stwierdzono, że:

REKLAMA

  • wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień we wszystkich krajach Unii Europejskiej w stosunku do sytuacji, gdy światła w dzień nie są używane zmniejszyłoby liczbę zabitych w wypadkach w skali roku o 3 do 5%, czyli o 1200 do 2000 osób, a liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników o 5-15%,
  • stosowanie świateł przez wszystkie pojazdy nie powoduje pogorszenia widoczności pieszych, rowerzystów czy motocyklistów,
  • światła mijania nie powodują istotnego oślepiania w dzień,
  • pomimo wzrostu zużycia paliwa i emisji CO2 o 0,5-1,5%, i 2-krotnego zwiększenia częstotliwości wymiany żarówek, społeczne korzyści tego rozwiązania są około 2 razy większe od kosztów.

Pojedyncze badania, wskazujące negatywne skutki jazdy z włączonymi światłami w dzień nie są wystarczająco udokumentowane i powinny zostać dokładniej zbadane.

Zobacz też: Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

REKLAMA

W 20 krajach Europy stosowanie świateł w dzień jest obowiązkowe (w różnym zakresie). Ponadto w Niemczech, Francji i Szwajcarii jazda z włączonymi światłami w dzień jest zalecana. Nietypowa sytuacja zaistniała w Austrii, w której po wielu latach dyskusji w listopadzie 2005 roku wprowadzono obowiązek stosowania świateł w dzień. Jednak w styczniu 2008 roku rząd austriacki cofnął to prawo. Wbrew krążącym opiniom powodem tej decyzji nie był wzrost zagrożenia na drogach bo w okresie funkcjonowania przepisu liczba ofiar śmiertelnych w Austrii zmalała.

Eksperci austriaccy nadal są przekonani o pozytywnym wpływie rozwiązania na bezpieczeństwo ruchu i nie widzą podstaw do wycofania się z obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień, uważają, że przyczyny zmian miały wyłącznie podłoże polityczne (zmiana opcji politycznej ministra Transportu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Europejska przez kilka lat rozważała możliwość wprowadzenia powszechnego obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień we wszystkich krajach Unii. Jednak po szerokich konsultacjach społecznych nie zdecydowała się na taki krok. Przyczyną tej decyzji nie były jednak wątpliwości związane z pozytywnym wpływem stosowania świateł w dzień na bezpieczeństwo ruchu, a względy natury formalnej (zróżnicowanie opinii w krajach członkowskich) i zwiększenie zużycia paliwa.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

REKLAMA

Jednocześnie 24 września 2008 roku Komisja Europejska przyjęła Dyrektywę, którą wprowadziła od 7.02.2011 roku obowiązek wyposażania wszystkich nowo produkowanych modeli samochodów osobowych i dostawczych w specjalne światła do jazdy dziennej, włączające się wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce.

Przyjęta regulacja spowoduje, że w ciągu kilku, kilkunastu lat większość pojazdów jeżdżących po drogach, będzie miało automatycznie włączane światła do jazdy dziennej. Wprowadzając taką Dyrektywę, Komisja Europejska uznała skuteczność jazdy z włączonymi światłami w dzień, jednak ze względu na koszty i ochronę środowiska nakazała wyposażenie nowych pojazdów w światła do jazdy dziennej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA