reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Dlaczego samochód ściąga? Co mogło się popsuć?

Dlaczego samochód ściąga? Co mogło się popsuć?

Co powoduje, że auto samowolnie zbacza z wybranego kierunku jazdy? Przyczyny ściągania, bo tak nazywa się to zjawisko, są różne. Niektóre łatwo usunąć samemu. Za innymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Oto mała ściągawka moto.wieszjak.pl.

Dużo za niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach. To widać gołym okiem. Natomiast mniejsze różnice w ciśnieniach bez trudu wykryje ciśnieniomierz, w który wyposażone są wszystkie urządzenia do pompowania kół na stacjach benzynowych. Częste sprawdzanie ciśnienia w kołach i uzupełnianie go do wartości zalecanych przez producenta pozwoli wyeliminować przyczynę ściągania samochodu.

Blokowanie hamulca przy jednym z kół. Tarcza takiego koła rozgrzewa się bardziej od innych, co łatwo wykryć - wystarczy dotknąć ręką, nawet po stosunkowo krótkiej jeździe. Za blokowanie hamulca tarczowego odpowiadają zatarte prowadnice zacisku (dla zacisku typu wpływającego) lub utrata sprężystości wewnętrznego pierścienia uszczelniającego tłoka w cylindrze zacisku (wszystkie typy zacisków). W pierwszym przypadku należy oczyścić i przesmarować odpowiednim smarem (np. pastą miedzianą) prowadnice zacisku. W drugim konieczna jest wymiana pierścienia. Warto pamiętać, że zbyt długa jazda z blokującym hamulcem grozi spaleniem okładzin ciernych.

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Na zjawisko jednostronnego ściągania auta podczas jazdy wpływ ma zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi. Kryją się za tym nieprawidłowości w geometrii koła. Dotyczą one przeważnie tzw. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wpływ może mieć także kąt pochylni koła. Te parametry można sprawdzić za pomocą specjalistycznych pomiarów. Niestety, w większości samochodów nie da się ich regulować. Trzeba znaleźć przyczynę, która spowodowała ich zmianę. Czasami jest to skutek źle wykonanej naprawy blacharskiej. Przyczyną ściągania jest też nieprawidłowa zbieżność. Nie da się jej ocenić na oko, ale odpowiednie pomiary wyłapią nawet najmniejsze odchylenia od prawidłowej wartości tego parametru. Na szczęście można go regulować i jeśli auto ściąga na jedną stronę z powodu złej zbieżności, fachowiec będzie mógł ją ustawić we właściwym zakresie.

Zobacz również: Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Zmiana ustawienia geometrii koła powodująca ściąganie samochodu to nie tylko wynik rozregulowania jej parametrów czy skutek nieprawidłowej naprawy nadwozia. To także sprawa odkształcenia elementów zawieszenia, przede wszystkim wahacza. Zgięty wahacz zauważymy bez trudu. Jedynym sposobem naprawy jest wymiana. Po wymianie wahacza koniecznie trzeba sprawdzić i ustawić geometrię kół. Przyczyną zjawiska ściągania samochodu może być również osłabienie sprężyny przedniego zawieszenia. Sprężyny zawsze wymieniamy parami. Jeśli założymy tylko jedną sprężynę, to może się okazać, że ta niewymieniona będzie słabsza od nowej. I auto zacznie ściągać w drugą stronę.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Kuczkowski

Radca prawny, Master of Executive MBA, Partner. Kieruje biurem kancelarii Raczkowski Paruch w Poznaniu. Od ponad 12 lat doradza klientom w zakresie prawa pracy. Posiada szczególnie bogate doświadczenie w zbiorowych stosunkach pracy, w tym w zakresie rozwiązywania i wdrażania układów zbiorowych i innych porozumień ze stroną związkową, gwarancji pracowniczych, prowadzenia sporów zbiorowych i negocjacji ze związkami zawodowymi. Prowadził szereg restrukturyzacji pracowniczych obejmujących zarówno zwolnienia grupowe, jak i programy dobrowolnych odejść oraz inne formy zmniejszania poziomu zatrudnienia. Doradza przy zatrudnianiu kadry menedżerskiej wysokiego szczebla. Bardzo często reprezentuje klientów przed sądami pracy. Ma dużą znajomość branży transportowej i produkcyjnej. Pracował w renomowanych polskich kancelariach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama