REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne kolory samochodów

Anna Kowalska
Kia Sorento Fot. newspress
Kia Sorento Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Australii, ciemne samochody są bardziej narażone na ryzyko wypadku niż te o białej barwie. Czy związek pomiędzy kolorem pojazdu a bezpieczeństwem na drodze występuje także w Polsce?

Badania przeprowadzone zostały w 2007 r. przez The Vehicle Colour Study pod przewodnictwem Monash University Accident Research Centre (MUARAC). Naukowcy analizowali raporty policyjne obejmujące prawdziwe zdarzenia drogowe z lat 1987-2004 w dwóch australijskich stanach: Victoria i Australia Zachodnia. Zebrane dane podzielono następnie według typu pojazdu, warunków środowiska wypadku oraz wyniku wypadku (ze skutkiem śmiertelnym, urazowym lub gdy doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu). 

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków

Uwzględniono także kulturę jazdy kierowców, bazując na teorii, że auta o stonowanych kolorach karoserii są zazwyczaj wybierane jako samochody rodzinne, auta o żywych barwach, czarne oraz czerwone obierane są natomiast przez młodych kierowców lubiących sportową jazdę. Z badań wykluczono taksówki, które w Australii mają żółty kolor oraz najczęściej białe samochody służbowe wedle postawionej tezy, że auta te poruszają się zazwyczaj po miejskich drogach, gdzie ryzyko kolizji jest z założenia większe aniżeli poza obszarem zabudowanym. Przebadane pojazdy zostały podzielone na kategorie kolorystyczne.

Rezultat

Wyniki pokazały wyraźnie, że czarne samochody są o 12% bardziej narażone na ryzyko wypadku niż auta o białej karoserii. Szary kolor okazał się o 11% bardziej niebezpieczny w odniesieniu do barwy białej. Srebrne samochody są o 10% bardziej narażone na kolizje w stosunku do białych, niebieskie i czerwone natomiast o 7%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dawne studia o kolorach

REKLAMA

Nie była to pierwsza próba wykrycia związku pomiędzy kolorem pojazdu a jego bezpieczeństwem. Poprzednio przeprowadzone badania różniły się rezultatem od opisywanych. W 2003 r. w analizie opublikowanej w „British Medical Journal” naukowcy stwierdzili o 50% mniejszą wypadkowość srebrnych samochodów w stosunku do białych, co jest tezą całkowicie odwrotną do tej postawionej przez MUARAC.

Badania z 2002 r. opublikowane w „Epidemiology” pokazały, że jasne samochodu (białe i żółte) mają nieco mniejsze ryzyko pasywnego uczestnictwa w wypadku w porównaniu z innymi kolorami lakieru. W obu przytoczonych raportach nie uwzględniono jednak m.in. rodzaju pojazdu, kultury jazdy kierowców oraz panujących podczas wypadku warunków środowiska drogowego. Braki stanowią zarzut wysunięty wobec poprzedników przez naukowców w opublikowanym raporcie z rezultatami badań MUARAC.

Raport badawczy

Raport „Badania związku pomiędzy kolorem pojazdu a ryzykiem wypadku” udostępniono w maju 2007 r. Według dr. Stuarda Newsteada, autora projektu oraz czołowego badacza, australijskie badania były najbardziej wiarygodne.

– Poprzednie badania tematu studiowały powiązania między widocznością samochodu na drodze a jego kolorystyką, ale nie wnikały w inne fakty, które mogą mieć wpływa na ryzyko wypadku takie jak np. demografia kierowców. Obecne badania są przejrzyste - białe samochody są najmniej narażone na wypadki. Ciemniejsze samochody najmniej kontrastują z otoczeniem drogowym, szczególnie w ciągu dnia, co naraża je na kolizje - twierdzi Newstead. Według naukowca, związek między kolorem pojazdu a bezpieczeństwem słabnie podczas zmierzchu i nocą, ponieważ kolory samochodów ciężej jest wtedy odróżnić. Używanie świateł przednich także zmniejsza możliwość różnicowania barw.

A jak jest w Polsce?

Czy australijskie badania można odnieść do naszych polskich warunków? Raczej nie. W Polsce występują śnieżne zimy, których brak w Australii. Fakt ten diametralnie zmienia otoczenie drogowe, w którym trudniej będzie odróżnić biały samochód od tego w ciemniejszym czy jaskrawym kolorze. Całkowicie odwraca to założenie naukowców, w którym to jasne samochody są najbardziej a nie najmniej widoczne w otoczeniu drogowym. Obowiązujący w naszym kraju nakaz całorocznego używania świateł do jazdy dziennej także sprawia, że odróżnianie kolorów aut na drodze staje się trudniejsze.

Nie tylko kolor się liczy

Michael Case, RACV Chief Engineer-Vehicles stwierdził, że rezultat przeprowadzonych badań jest przydatny dla świadomych bezpieczeństwa nabywców samochodów. Przekonuje jednak kierowców, że używanie urządzeń mających zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu takich jak Electronic Stability Control (ESP) ma większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa.
- Jazda ciemnymi samochodami może zwiększyć ryzyko wypadku, jednak nie tak bardzo jak Twoje zachowanie na drodze - podsumowuje Case.

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA