REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiegać pożarom samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samoistny zapłon samochodu zdarza się rzadko ale jest często wynikiem wielu zaniedbań ze strony kierowcy. Pożary zdarzają się również podczas napraw, np. w trakcie spawania.

Samochodowy akumulator jest źródłem energii elektrycznej o niewyobrażalnej mocy niszczącej. W przypadku zwarcia jego zacisków może popłynąć prąd o natężeniu przekraczającym tysiąc amperów. Wystarczy przetarta izolacja na przewodzie, łączącym jego dodatni biegun z rozrusznikiem. Gdy przewód taki dotknie miejscem, pozbawionym izolacji, do dowolnego metalowego przedmiotu połączonego z ujemnym biegunem akumulatora, czyli z tzw. masą pojazdu, popłynie prąd, który w ciągu kilku, najwyżej kilkunastu sekund rozgrzeje uszkodzony przewód do czerwoności. Jego izolacja, wykonana najczęściej z palnego tworzywa sztucznego zapłonie i – pożar w komorze silnika gotowy.

REKLAMA

Należy stale kontrolować stan izolacji na najgrubszych przewodach elektrycznych pod maską samochodu i zauważone jej uszkodzenia natychmiast owinąć kilkoma warstwami dobrej taśmy izolacyjnej lub doraźnie, w jej zastępstwie zwykłym plastrem przylepcem. 

Zwarcia i pożary

REKLAMA

Dlaczego tak grube przewody rozgrzewają się w przypadku zwarcia? Otóż każdy bez wyjątku przewód ma ograniczoną zdolność do przewodzenia energii elektrycznej. Wynika to między innymi z rezystancji metalu, z jakiego jest wykonany. W przypadku najpopularniejszych w samochodach przewodów miedzianych ta „przepustowość” przewodu bez rozgrzewania się wynosi maksymalnie 10 amperów na każdy milimetr kwadratowy jego przekroju.

Typowy przewód między akumulatorem i rozrusznikiem ma w aucie osobowym przekrój rzędu 36 milimetrów kwadratowych, może więc płynąć nim prąd o natężeniu nie więcej niż 360 amperów. W przypadku zwarcia ta wartość może być przekroczona nawet pięciokrotnie. A to oznacza, że przewód zacznie się żarzyć, od niego zapali się izolacja, od niej – smary i oleje, a potem – pozostanie tylko nadzieja, że firma ubezpieczająca nie doszuka się w pożarze auta winy jego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Z podobną beztroską, jak w przypadku przewodów rozruchowych, podchodzą kierowcy, zwłaszcza starszych aut, do bezpieczników. Te starego typu, w formie ceramicznego lub plastikowego wałeczka z metalowymi, stożkowymi końcówkami są często zastępowane różnymi przedmiotami, takimi jak kawałki grubego drutu, monety a nawet – gwoździe. Nagminnym zjawiskiem jest zastępowanie przepalonego bezpiecznika innym, wytrzymującym większe natężenie prądu, w myśl zasady, że skoro ten o mniejszym amperażu się przepalił, to widocznie był za słaby.

Efekt takiego postępowania jest często widoczny w pobliżu drogi lub na parkingu: płonące auto, a obok niego wyrywający sobie włosy z głowy jego właściciel. Bezpieczniki mają za zadanie nie dopuścić do przepływu przez przewody prądu o natężeniu, powodującym ich nagrzewanie się i samoczynne zapalanie. Niewłaściwe nie są w stanie przeciwstawić się temu i instalacja w aucie zaczyna dymić, by po chwili zapłonąć pięknym, kopcącym płomieniem.

Zobacz również: Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA