Kategorie

Chevrolet Suburban - czyli jak powstały SUV-y

Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet
Suburban jest ważny dla Chevroleta z kilku powodów. Po pierwsze, jest to jeden z najdłużej produkowanych modeli w historii motoryzacji. Po drugie, zarobił dla General Motors naprawdę poważne pieniądze. Suburbanem jeździł też serialowy gangster Tony Soprano z serialu "The Sopranos".

Choć ogromne SUVy nigdy nie zadomowiły się na europejskim rynku, Suburbana zna prawdopodobnie prawie każdy fan motoryzacji. Ten pełnowymiarowy SUV to dziś już prawdziwy dinozaur: po raz pierwszy nazwa Suburban pojawiła się w 1936 roku, choć Chevrolet zbudował dla Gwardii Narodowej auto tego typu w oparciu o podwozie półtonowej ciężarówki trzy lata wcześniej.

Dopiero w 1936 na rynku cywilnym pojawił się samochód oparty o podwozie półtonowej ciężarówki z nadwoziem typu station wagon. Suburban nie był jeszcze wtedy oddzielnym modelem Chevroleta, a tylko wersją nadwozia zwaną "Carryall Suburban". W przeciwieństwie do większości aut z tego okresu, Carryall Suburban miał nadwozie wykonane w całości ze stali. W środku było miejsce dla ośmiu pasażerów, w trzech rzędach siedzeń, choć w pierwszych Suburbanach były... tylko dwoje drzwi (i otwierana na boki tylna klapa, jak w aucie dostawczym).

Nazwa Suburban nie należała jednak tylko do Chevroleta. Od 1918 roku Chevrolet należał do koncernu General Motors, który to znany jest z oferowania takich samych konstrukcyjnie samochodów pod różnymi nazwami i kierując go do różnych klientów. I tak w 1937 Chevrolet Carryall Suburban był sprzedawany również jako GMC Suburban. Nazwa ta w aucie ze znaczkiem GMC utrzymała się aż do 1992 roku, kiedy to zmieniono nazwę na GMC Yukon.

Wracamy jednak do tematu. Chevrolet Carryall Suburban pierwszej generacji miał pod maską niezbyt wielki silnik. 3,6 litrowa 90-konna rzędowa szóstka nie miała lekkiego życia, napędzając ośmioosobowe auto. Auto w praktycznie niezmienionej formie przetrwało aż do 1940 roku.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Lata wojny

Główną zmianą w 1941 roku był nowy 3,7 litrowy silnik o mocy 93 koni mechanicznych. Zamontowano też przednie światła o opływowym kształcie. Auto w tej formie produkowano do 1942 roku. Od 1943 do 1945 Chevrolet, tak jak i inni amerykańscy producenci aut wstrzymali cywilną produkcję i przestawili się na wytwarzanie broni na potrzeby wojska, bowiem w 1942 roku USA przystąpiły do drugiej wojny światowej.

Zaraz po wojnie, w 1946 roku, koncerny motoryzacyjne wznowiły produkcję aut cywilnych. Niestety, przez kilka lat firmy miały zupełnie inne priorytety i nie zajmowały się rozwojem samochodów dla cywili. Z tego powodu w 1946 roku Chevrolet Suburban wyglądał dokładnie tak samo jak model z 1942.

Pierwszy automat

Chevrolet poświęcił jednak 1946 rok na rozwój swojej oferty i w 1947 wypuścił na rynek poprawionego Suburbana. Auto nie różniło się tak bardzo, było jednak nieco szersze, większy był też przedni grill. Na kolejną nowinkę trzeba było czekać aż do 1953 roku, jednak warto było: w tym roku General Motors wprowadził do Suburbanów (zarówno Chevroleta jak i GMC) automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic, wzmocnił też do 100 koni mechanicznych silnik. Rok później pod maską auta znaleźć można było już nawet silniki o mocy 125 koni mechanicznych.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Miray

Druga seria

W 1955 roku nastąpiła mała rewolucja, kiedy to na rynku pojawiła się tak zwana "druga seria" Suburbana. Zmiany były znaczne: zamontowano opływową przednią szybę, a pod maską po raz pierwszy pojawiły się silniki V8 (oparte o konstrukcję Pontiaca) o pojemności 4,3 litra i mocy do 180 koni mechanicznych. Rzędowe szóstki również wzmocniono, aż do 136 koni mechanicznych. Kolejne lata oznaczały mocniejsze silniki: w 1956 roku V8ka pod maską Chevroleta Suburbana osiągała nawet 205 koni mechanicznych.

Do tej pory wszystkie Suburbany miały napęd na tylne koła. W 1956 roku nadeszła mała rewolucja: General Motors wprowadził do Suburbana napęd na cztery koła. W 1956 otrzymał go tylko GMC Suburban, Chevrolet musiał zaczekać aż do 1957. Do 1959 roku wprowadzano też pewne zmiany stylistyczne, eksperymentowano z szerszym grillem i bardziej opływowym kształtem auta i, zamontowano podwójne światła.

Cywilny Suburban

W 1960 roku Suburban otrzymał nowe nadwozie i zaczął przypominać coraz bardziej auto osobowe, nie zaś mały autobus na bazie ciężarówki. Grill z podwójnymi światłami umieszczono bardzo nisko, a nad nimi umieszczono efektowne "wloty powietrza" w stylu silnika odrzutowego. Kilka lat później uznano je jednak za zbyt dziwne i w ich miejsce trafiły kierunkowskazy (co też wyglądało dziwnie).

Tego samego roku (1960) General Motors wypuścił na rynek nowego pickupa, mechanicznie tożsamego z Suburbanem. Był nim Chevrolet C/K (znany też jako GMC C/K lub GMC Sierra). Od Od tego momentu łatwo było odróżnić wersje z fabrycznie montowanym napędem na cztery koła od wersji z napędem na tylną oś: auta z oznaczeniem K miały napęd 4x4, zaś z oznaczeniem C już nie.

Zobacz też: Chevrolet Spark

C/K numer dwa i silnikowa kastracja

Pierwszą generację "Suburbana C/K" produkowano aż do 1966 roku. Rok później pojawiła się druga generacja, bardzo zresztą łatwo rozpoznawalna. Auto miało tylko jedne drzwi po stronie kierowcy, dwa zaś po stronie pasażera. W 1968 roku zaczęto montować wymagane prawem tzw. "side markery" (odblaskowe światła na boku auta, tzw. "obrysówki"), a rok później pojawiły się aż cztery nowe silniki V8, najmocniejsza z nich miała moć aż 350 koni mechanicznych. Auto produkowano w tej formie aż do 1972 roku.

Co ciekawe, od 1971 roku silniki wydają się "wykastrowane z mocy", wprowadzono bowiem regulację która nakazywała podawać moc silnika "na kołach" (czyli po odliczeniu osiągów "zabieranych" przez różne elementy i wyposażenie samochodu). Poprzednio mierzono tylko samą wyjściową moc silnika na wale korbowym, dzięki czemu osiągi jednostek napędowych wydawały się bardziej imponujące niż były w rzeczywistości.

Lata Hendrixa

W 1973 roku nadwozie nowego Suburbana bardzo uproszczone. Sylwetka auta stała się bardziej kanciasta, zgodnie z obowiązującymi wówczas kanonami projektowania aut, a Suburban zaczął coraz bardziej przypominać auto, jakie produkowane jest obecnie. W 1978 roku zaczęto oferować Suburbana z wolnossącym silnikiem V8 Diesla o pojemności 5,7 litra.

Kolejna poważniejsza zmiana nastąpiła w 1981 roku, kiedy to auto stało się o wiele bardziej opływowe w kształcie i lżejsze. Zastosowanie lekkich materiałów pozwoliło obniżyć wage o prawie 140 kilogramów. Od 1982 roku Suburbana mozna było kupić z bardzo wytrzymałym silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra, choć nie była to największa jednostka napędowa (prym wiódł wprowadzony w 1973 roku silnik o pojemności 7,4 litra) pod maską Suburbana.

Wraz z rozwojem technologii zaczęto też zwracać większą uwagę na zabezpieczenie antykorozyjne auta: w 1983 roku zastosowano w nadwoziu auta stal nierdzewną, a rok później poddawano niektóre elementy procesowi galwanizacji.

Zobacz też: Chevrolet Orlando

Wielkie zmiany

Pod koniec lat 80-tych wielki Suburban był już przestarzałą konstrukcją i konieczne były zmiany. Pod sam koniec produkcji, aż do 1991 roku wprowadzano pewne zmiany, jednak były to głównie usprawnienia mechaniczne (np. nowe silniki, zabezpieczenie antykorozyjne, nowe układy wtryskowe, lepsze uszczelki pod głowicą etc).

W 1988 roku General Motors uaktualnił całą gamę pełnowymiarowych pickupów. Konstrukcyjnie były to zupełnie nowe samochody, jednak na nowe rozwiązania Suburban musiał zaczekać aż do 1992 roku. Na dodatek w 1988 roku zrezygnowano z używania oznaczenia C/K dla oznaczania wersji napędowych Suburbana: po to, aby klienci nie mylili go z nowym pickupem C/K.

Nowe, opływowe nadwozie, ulepszone wnętrze i sporo nowinek technicznych trafiły do Suburbana w 1991 roku. W standardzie pojawił się ABS, a auta z napędem na obie osie otrzymały nowe niezależne przednie zawieszenie i nową skrzynkę redukcyjną Insta-Trac. Powrócono też do oznaczeń C/K.

Zmiany w następnych latach upływały pod znakiem zwiększania bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. W 1994 roku Suburban otrzymał wzmocnione drzwi, trzecie światło hamowania. Rok później pojawiła się też poduszka powietrzna po stronie kierowcy (pasażer musiał zaczekać na swoją jeszcze dwa lata).

Bezpieczeństwo oznacza też zabezpieczenia antykradzieżowe. W 1998 roku General Motors zamontował w Suburbanie system "Passlock".

Zobacz też: Nowy Chevrolet Captiva

Chevrolet Suburban przygotowywał się do wkroczenia w XXI wiek. W 2000 roku wprowadzono na rynek kolejną generację Chevroleta Suburbana. Tempo zmian przyspieszało - z każdym rokiem Suburban robił się coraz nowocześniejszy, bezpieczniejszy i szybszy (w 2001 roku pod maskę trafiła gargantuiczna, 8,1 litrowa V8ka o mocy 340 KM).

Obecnie produkowana generacja Suburbana jest na rynku od 2007 roku. Samochód odbył naprawdę długą drogę: od ciężarówki z przedziałem pasażerskim i dwojgiem drzwi (pasażerowie wchodzili przez tylną klapę) aż do luksusowego drogowego kolosa z 340-konnym silnikiem, bogatym wyposażeniem i skomplikowanymi systemami bezpieczeństwa.

Chevrolet Suburban 1936 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 1939 Fot. Chevrolet
Linia produkcyjna Chevroleta Suburbana w roku 1949. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 1973 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban LTZ 2011 Fot. Chevrolet
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.