Kategorie

Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia

Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opublikowane przez Ministerstwo Finansów projekty zmian w ustawach o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) oraz prawnych (CIT), potwierdzają ogłoszony w tym roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów firmowych. Chociaż będą one obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, to przedsiębiorcy już zaczęli się rozglądać za alternatywami za granicą, w tym w Estonii.
Reklama

Projekt ustawy bardzo mocno uderza w samochody z segmentu premium. Dziś przedsiębiorca, który decyduje się wziąć pojazd w leasing, może zaliczyć opłaty leasingowe do kosztów bez żadnych ograniczeń. To sprawia, że leasing jest bardziej opłacalny od zakupu samochodu na własność za gotówkę. Warto dodać, że w obecnym stanie prawnym limitem amortyzacji jest kwota 20 000 EUR (ok. 86 000 zł). Od stycznia następnego roku zostanie wprowadzony limit kosztów podatkowych w leasingu operacyjnym do kwoty 150 000 złotych. W przypadku samochodów droższych niż 150 tysięcy złotych taka forma finansowania przestanie zatem być opłacalna. Kosztem podatkowym będą tylko raty leasingu w wysokości nieprzekraczającej części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego. Planowane zmiany będą niekorzystne także w zakresie odliczania kosztów bieżących związanych z samochodami. Jeśli będą one służyły nie tylko celom służbowym, ale i prywatnym, to możliwe będzie odliczenie tylko części poniesionych wydatków (50% lub 75%). Cel zaproponowanych zmian wydaje się jasny, poszukiwanie pieniędzy pod pretekstem uproszczenia systemu podatkowego.

Coraz więcej polskich przedsiębiorców poszukuje tańszych rozwiązań za granicą. Dotyczy to szczególnie tych przedsiębiorców, którzy działają na arenie międzynarodowej. W poszukiwaniu optymalizacji podatkowej otwierają oni nowe spółki w krajach, które wyróżnia przyjazne podejście do biznesu. Wraz z rosnącą popularnością zakładania takich spółek wzrasta także zainteresowanie rejestracją floty za granicą. O ile zakładanie firmy za granicą wyłącznie w celu nabycia samochodu osobowego niekoniecznie musi być atrakcyjnym finansowo rozwiązaniem, gdyż zależy od wartości pojazdu i specyfiki biznesu, o tyle, wykorzystanie istniejącego przedsiębiorstwa jest opłacalnym rozwiązaniem. Wybór przedsiębiorców coraz częściej pada na Estonię, którą wyróżnia atrakcyjny system podatkowy i rozwinięta e-administracja. Warto podkreślić, że Estonia wraz z Polską mają podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Reklama

Decydując się na zakup samochodu na terenie Polski, który jeszcze przed rejestracją opuszcza terytorium RP, istnieje możliwość odliczenia podatku akcyzowego, który znajduje się w cenie aut przeznaczonych na rynek Polski. W przypadku samochodów o pojemności poniżej 2000 cm3 nie jest to jakiś duży koszt, gdyż akcyza wynosi 3,1% wartości netto pojazdu. W sytuacji, gdy planujemy zakup samochodu, którego pojemność przekracza 2000 cm3, wówczas stawka podatku akcyzowego wzrasta do 18,6% jego wartości.

– Aby odliczyć ten podatek, dealer musi na własny koszt zorganizować i dokonać transportu samochodu do miejsca jego docelowej rejestracji. W przypadku spółek estońskich, zarejestrowanych w stolicy, jest to Tallin, oddalony od Warszawy drogą lądową o około 1000 km – mówi Artur Kuczmowski, senior partner w kancelarii Thompson&Stein. – W sytuacji, w której nasza spółka będąca nabywcą pojazdu, jest czynnym podatnikiem podatku VAT na terenie Unii Europejskiej, a jego dostawę do Estonii przeprowadza dealer, zastosowanie będzie miała procedura odwrotnego obciążenia VAT. Oznacza to, że pojazd zakupimy w cenie netto. W Estonii istnieje możliwość 100% odliczenia podatku VAT od zakupu i użytkowania samochodu, tak więc spółka dokona jego pełnego naliczenia i odliczenia – dodaje.

Jakie są niedogodności związane z taką transakcją?

W przypadku Estonii (ale też i większości krajów europejskich), dla firmy bez stabilnej historii, zarządzanej przez obcokrajowca, praktycznie niemożliwym jest uzyskanie finansowania w postaci leasingu czy też kredytu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup gotówkowy. Niezwykle istotne są także badania techniczne samochodu, które muszą odbywać się w kraju rejestracji pojazdu. Pierwsza rejestracja w Estonii jest nieco bardziej skomplikowanym procesem niż w przypadku rejestracji w Polsce, ale w praktyce nie trwa ona dłużej niż 7 dni. Pierwsze badania techniczne przeprowadza się w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, a następnie w ciągu 2 lat po upływie tego okresu. Kolejne badania prowadzone są w cyklach rocznych.

Kluczowym elementem jest ubezpieczenie samochodu. Pojazd będzie podlegał ubezpieczeniu przez estońskie towarzystwa ubezpieczeń. Wybór ubezpieczycieli na terenie Estonii, z uwagi na wielkość kraju jest zawężony, natomiast ceny polis są zbliżone do tych w Polsce. Trzeba także mieć na uwadze to, że nie wszyscy dealerzy samochodowi godzą się na niedogodności w postaci organizowania transportu pojazdu za granicę oraz występowanie o zwrot podatku akcyzowego. Należy więc wybrać takiego, który najlepiej ma doświadczenie w takich transakcjach, zna procedury i umie sprawnie przeprowadzić klienta przez cały proces.

Podsumowując, zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę jest opłacalną, choć wymagającą alternatywą. Należy mieć na uwadze, że wciąż trwają prace nad ostatecznymi zapisami w ustawie.

Źródło: Thompson&Stein / www.thompsonstein.com

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...